Fertile Reality - Micro (1998)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Intro (0:25)
  2. Last Day (3:35)
  3. Alcoholic Junkies (3:20)
  4. Plank / Fertile Reality (2:48)
  5. The End of the Line (7:37)
  6. The Enthralment (2:06)
  7. Outro (0:42)
avatar van azra
Dat niemand deze band kent, vreemd. Hier staan toch weer echt enkele prachtnummers op. Het Intro en outro stellen niet veel voor maar Last Day is toch een prachtig nummer. Die tweede stem die er bij komt zorgt ervoor dat het geen moment saai/eentoning wordt. Het zorgt zelfs voor zo'n woonkamersfeer, een muziekje wat je met een groep vrienden of familie in de woonkamer aan hebt staan en waar iedereen stil van wordt en terugdenkt aan vroeger.
Alcoholic Junkies ; Een beetje een zwaarmoedige sfeer wordt er neergezet, traag instrumentenspel + stem. Je bent uit de woonkamersfeer en denkt terug aan de dingen uit je verleden die je het liefst anders had gedaan. Maar net op het moment dat je wilt terugzakken in een depressie wordt je er luidruchtig uitgeschud en denk je dat je het echt beter wilt gaan doen in de toekomst.
Plank/ Fertile Reality : De eerste halve minuut snap ik niet echt, heel slechte geluidskwaliteit maar wel heel sterk (had graag een heel nummer in die stijl gehoord). Maar het nummer wat er nu staat is ook zeker niet slecht. Prachtig gebruik gemaakt van de sterke stem, en instrumentaal zit het ook allemaal goed in orde.
The End of the Line ; het is maar goed dat het nummer niet opeenvolgend achter Alcoholic Junkies komt want dan zou je wel weggezakt zijn in een depressie. Heel sterk, langdradig maar niet saai, nummer. Echt zo'n nummer van Like it or Hate it. (het duurt in ieder geval lang genoeg naar mijn smaak)
The Enthralment : gelukkig, je wordt weer wakker geschud, de tweede stem uit Last Day is er weer, jippie Alweer een heel sterk nummer.
Ik kan maar tot een conclusie komen ; een heel sterk debuutalbum wat eigenlijk bij een groter publiek bekend zou moeten zijn.
4****

avatar van reptile71
Last Day, met duidelijke vroege New Order invloeden, klinkt zeer zeker lekker. Ook Alcohol Junkies, gebaseerd op een wel zeer bekende populaire akkoorden reeks, klinkt heerlijk emotioneel. Door het accent van de zanger moet ik wat denken aan Mecano, terwijl het stemgeluid me soms wat doet denken aan Bryan Ferry. Allemaal behoorlijk positief te noemen.
Met Plank / Fertile Reality wordt de stem donkerder. Andere zanger ook? We horen hier sterke Joy Division invloeden en ik kan nu al zeggen dat ik deze band liever hoor dan bijv. Interpol, terwijl ze misschien wel in het nu wave vakje geplaatst zouden worden.
Het album is vrij donker. The End of the Line doet me sterk denken aan New Dawn Fades. Nee de invloeden van dit gezelschap zijn absoluut geen geheim, maar dat geeft ook niet, want ondanks dat de klanken hier en daar flink overeen komen zetten ze toch ook hier weer een sterk nummer neer. Ik hou van het zware en het depressieve triestige erin, en ook van het slepende. Het nummer blijft ondanks de lengte goed overeind en dat is toch een kunst.
Op The Enthralment horen we de zangeres, die eerder al heel mooi een tweede stem invulde, in de lead, een stem die ergens ligt tussen Nico en Kim Gordon, soms op het randje, maar eigenlijk best lekker, alleen het nummer zelf vind ik niet veel aan en het valt ook nogal buiten de rest van dit album qua sound, maar dat is slechts mijn mening.

Hoe dan ook, wat azra eigenlijk al zei, zonde dat dit niet bij een groter publiek bekend is, want hier zouden heel wat postpunkies van smullen, denk ik. In elk geval zeker een debuut om trots op te zijn. Ik vraag me wel af wat de reden is van het MLK intro en outro.