Ane Brun - Sketches (2008)

Noorwegen
Label: Balloon Ranger

1. The Treehouse Song [Sketches Version] (3:17)
  2. The Fall [Sketches Version] (3:16)
  3. The Puzzle [Sketches Version] (1:58)
  4. My Star [Sketches Version] (2:39)
  5. Ten Seconds [Sketches Version] (3:15)
  6. Changing of the Seasons [Sketches Version] (4:30)
  7. Lullaby for Grown-Ups [Sketches Version] (2:18)
  8. Raise My Head [Sketches Version] (2:11)
  9. Armour [Sketches Version] (3:56)
  10. Round Table Conference [Sketches Version] (1:46)
  11. Gillian [Sketches Version] (2:19)
  12. Don't Leave [Sketches Version] (3:49)
  13. Linger with Pleasure [Sketches Version] (2:23)
  14. Miss Moaning [Sketches Version] (3:51)
  15. My Baby's Arms [Sketches Version] (1:55)
FatBottomedGirl
Dit album bevat demo versies van laatste album Changing of the Seasons. De meeste nummers worden uitgevoerd met gitaar of piano.

Nrs 14 en 15 zijn niet eerder uitgebracht omdat ze niet bij de overige nummers van COTS zouden passen.

last.fm
Ik ben erg benieuwd hoe de demo versies klinken.
Het normale album vind ik erg goed!

avatar van Madjack71
Gisteren Ane live gezien bij Roepaen. Daar gaf ze aan dat sketches uitgegeven zou worden hier. Dit zijn alle demo versies op basis waarvan Changing of Seasons gemaakt is. Ze was zo blij eigenlijk al met hoe deze versies klonken, dat ze het zonde vond om het niet te gebruiken. Gelukkig zei ze, heb ik een onafhankelijk platenlabel, wat inhoud dat ik kan doen wat ik wil, dus vandaar....sketches. Als het ook maar enigszins klinkt zoals het live optreden, wat ze alleen met gitaar en piano, hier en daar vergezeld met samenzang overkomt, dan zit die zo bij mij in de speler...prachtig.

Helaas is de hoes die hier uitgegeven is helemaal wit met linksboven in het zwart haar naam. Jammer want bovenstaande hoes vind ik veel mooier.

avatar van Madjack71
Wie van intieme, akoestische, prachtig gezongen sketches, van op zichzelf staande pareltjes houd...is m.i bij Ane Brun aan het goede adres. Vond ik Changing of the Seasons al een zeer prima album. Deze "naakte" versies daarvan komen puur en onversneden je speakers uit en je oren binnen gedruppeld.
Elk nummer behoud zijn sfeer en word niet inwisselbaar. Ik vind ze zelfs nog sterker worden in zeggingskracht. Minder is in dit geval meer. Ane heeft een hele sterke flexibele stem. Een eigen wijze van akoestisch gitaar spelen. (Dat werd live nog eens extra duidelijk)

Ane kan meten met een charisma van een Tori, wedijveren met de sferische songs van een Kate en de intimiteit oproepen zoals bij een Joni in de begin jaren. Deze grande skandinavische dame, zal nog wel meer van zich laten horen denk ik zo.

Miss moaning en My baby's arms zijn mooie extra's, die voor degene die het andere album kennen, idd. niet direct in het gehele plaatje passen, maar daardoor niet minder mooi.
Ane weet me te boeien en neemt me mee naar de sketches die ze maakt met haar muziek.

avatar van jtsterkenburg
wat ongelofelijk mooi zeg! Hier komt ze eigenlijke veel meer tot haar recht.

Misschien later meer, ben nog slechts bezig aan de eerste paar luisterbeurten.

avatar van Madjack71
Mijn interesse voor de muziek van Ane Brun is ietwat tanende. Changing of the Seasons blijf ik een mooi album vind alsook de kale bewerkingen ervan op dit Sketches. 5 jaar na dato, vind ik het album op een gegeven moment ietwat inzakken en wat eenvormig worden, ik mis dan een spanningsboog. Blijft verders buiten kijf dat ik vind dat ze een prachtige stem heeft, maar niet alle nummers halen eenzelfde niveau als een The Fall/The Puzzle/Ten Seconds en mijn favoriet Changing of the Seasons, derhalve blijft 4 * ook een mooie waardering.