God Is an Astronaut - God Is an Astronaut (2008)

Ierland
Label: Revive

1. Shadows (5:11)
  2. Post Mortem (5:52)
  3. Echoes (5:10)
  4. Snowfall (6:41)
  5. First Day of Sun (3:37)
  6. No Return (7:04)
  7. Zodiac (5:41)
  8. Remaining Light (5:30)
  9. Shores of Orion (5:15)
  10. Loss (10:51)
avatar van gorcus
God Is an Astronaut is mijn favoriete studeer- en papermuziek, naar deze nieuwe plaat kijk ik al reikhalzend uit!

avatar van KampF
Gewoon gewoon gewoon.
Gewoon postrock.
Gewoon niets bijzonders.
Gewoon luisterbaar.

Gewoon 3,0*

avatar van Mark DJ
alles behalve vervelend om naar te luisteren...

avatar van Luky12
Wat een goed,super album!
Kende ze nog niet maar nu zekerste weten van wel!
Lekker om op te werken,fietsen.

Een dikke 5!

avatar van marcel2
Nieuwsgierig om de vreemde bandnaam... maar dit klinkt erg lekker!!
Zodiac en Snowfall voorlopig als favorieten

Aap
Kan er weinig bijzonders aan ontdekken.
Gewoon meer van hetzelfde, zoals er zoveel van dit soort Rock-bandjes zijn. Beetje generiek allemaal; het lijkt wel alsof ze allemaal een soort vaste formule afwerken. Bijna alle nummers van dit album lijken ook op elkaar, een enkele uitzondering daargelaten.

avatar van snarf349
niets gewoon, of het moet zijn dat het gewoon een goeie plaat is.
afwisseling genoeg, deze band is nooit een straf geweest om naar te luisteren.

avatar van Lennonlover
Naam en cover zeggen al alles over het album. Dit is postrock pur sang. Vergelijkbaar met This Will Destroy You en Earth maar gewoon... veel beter. God Is an Astronaut is hun 4de album en, zoals we het gewoon zijn van de drie Ieren, enkel instrumentaal. Met wederom duidelijke Porcupine Tree-invloeden is de langspeelplaat een afwisseling van rustig pianowerk en ruige progrock. De één uur durende plaat luistert lekker weg en je pikt het allemaal direct op. Het is to the point, pretentieloos en catchy. Dit in tegenstelling tot vele andere postrockers die vaak inspiratieloos blijken te zijn. Toch hadden de vakmannen iets meer werk mogen steken in de opbouw van de songs. De climaxen worden soms te vroeg ingezet en brutaal afgebroken. Het album duurt een uur maar met postrock mag je je tijd nemen. Tracks van meer dan 10 minuten zijn niet verboden. Ze zijn te ongeduldig geweest en geven daardoor de pointe van de songs te vroeg weg. Misschien zoeken ze naar meer commerciëel succes met kortere nummers of zijn ze te ijverig geweest om het album te snel af te hebben. Kortom, het album is een ongeslepen diamantje waaraan ze meer tijd hadden mogen nemen om de ruwe kantjes ervan af te slijpen.

Dwangbuis
Ben blij met de nieuwe God Is An Astronaut: nogal wat nummers zijn 'zwaarder' dan die op vorige albums en dat gaat me meestal beter af.

avatar van pompompom
God is an Astronaut is zeker geen Godspeed You Back Emperor maar dit is wel een leuke plaat. Zeker de eerste 6 nummers kunnen mij heel erg boeien daarna kakt het allemaal een beetje in. Mede door de compacte nummers die al snel tot hun climax komen een leuke plaat voor als je op de fiets of in de auto zit. Het is naar mijn mening echter geen plaat om met je ogen dicht vanaf de bank te beluisteren, daarvoor mist het allemaal een beetje diepgang.

3,5* omdat hij niet uit de cd speler van mn auto is weg te slaan.

avatar van Thomas86
schitterende instrumentale herrie met gevoelige stukken. Echoes in de live versie meer dan 1 miljoen views op youtube, knap voor een underground band.