Steven Wilson - Insurgentes (2008)

Label: KScope

1. Harmony Korine (5:07)
  2. Abandoner (4:48)
  3. Salvaging (8:17)
  4. Veneno Para Las Hadas (5:57)
  5. No Twilight Within the Courts of the Sun (8:37)
  6. Significant Other (4:31)
  7. Only Child (4:24)
  8. Twilight Coda (3:24)
  9. Get All You Deserve (6:17)
  10. Insurgentes (3:55)
  11. Port Rubicon * (4:24)
  12. Puncture Wound * (4:19)
  13. Collecting Space * (5:10)
  14. Insurgentes (Mexico) * (5:45)
  15. The 78 * (4:47)
Leptop schreef:

Ik hoop toch voor je dat de herontdekking nog niet is afgelopen voor het je! Meestal betekent dit, dat het album dan stiekem te weinig te bieden heeft. Omdat ik dat niet geloof, zou het ook kunnen betekenen dat je de versterker te hard hebt staan en dan ben je nu doof!

Enfin, ik snap wat je bedoelt en ben nieuwsgierig geworden. Beter dus dan Insurgentes?

De herontdekking is zeker nog niet afgelopen, zo bedoelde ik het niet. Maar ik verlang gewoon naar die allereerste luisterbeurt, ook al blijf ik ook nu nog nieuwe geluiden en passages ontdekken Anders zou ik 'm ook niet in m'n top tien gezet hebben.

Haat-liefdeverhouding met Insurgentes. Een bijzonder puike plaat, maar m'n "minst" favoriete van de drie. Veneno Para Las Hadas, Significant Other en No Twilight Within The Courts of the Sun vind ik meesterlijk. Maar misschien is er wat teveel noise in het totaalplaatje. De twee opvolgers leggen meer de nadruk op melodie, 70s invloeden, Hammondorgels, mellotrons e.d. Insurgentes is naar eigen zeggen sterk beïnvloed door 80s sounds en postpunk, waar ik iets minder mee van doen heb.

avatar van Thin Air!
Deze plaat blijft toch een juweeltje.
Somber, opgewekt, melodisch, herrie, zwart, wit, akelig, lief, vals, helder, nacht, dag, afstandelijk, dichtbij, hard, zacht, zonnig, onweer, hemel, aarde, dromerig, nachtmerrie, soms matig maar meestal meesterlijk.

avatar van Leptop
Jammer dat je maar 2 nummers als favoriet kunt selecteren.....

Leptop schreef:
Jammer dat je maar 2 nummers als favoriet kunt selecteren.....

Welke zijn dat bij jou? Ik ga voor de bitter harde keuze van Veneno Para Las Hadas en Significant Other. De derde zou No Twilight WTCotS zijn. In tegenstelling tot velen vind ik Harmony Korine één van de mindere tracks op dit album.

avatar van Leptop
Ik houd het even bij nummers: 5,6,9,10. De rest is ook (zeer) goed. Ik vind wel deel 2 van het album beter dan het eerste.

avatar van "H."
Wouw, wat een goede cd blijft dit toch. Deze beland niet vaak in de cd-speler maar iedere keer dat ik luister weet deze cd me toch weer te verrassen. Toch nog maar eens wat ander werk van hem gaan ontdekken. Straks nog even the raven!

Antagoon
Ja, dit vind ik z'n beste, want hier is prog daadwerkelijk prog en wijkt het af van PT. De platen hierna voegen imo weinig toe. Uiteraard niet slecht, maar meer van hetzelfde.
Uitschieter is voor mij Significant Other, wat een (Swans-achtige) geluidsmuur trekt hij daar op! Hemelse herrie.

Recent heb ik ook Insurgentes op 2LP ontvangen. Het album klinkt donker en zo ziet het artwork er ook uit. Een gasmasker, een begraafplaats en in de uitklaphoes vuile poppen van baby's. Jawel, u leest het goed. Nou niet bepaald iets om vrolijk van te worden. En dat is de muziek ook niet, die is meestal zwaar, soms heftig, een enkele keer toch mooi. Die foto's zijn overigens wel prachtig gemaakt.

Op side A vinden we flarden psychedelische muziek terug. Het doet me enigszins denken aan the Black Angels, maar dan op z'n Steven Wilson's. Zoals gewoonlijk is de openingstrack steengoed: Harmony Korine is een prachtig nummer. Abandoner is een triest liedje, wat tegelijk mooi is, tot de zeer dreigende gitaren losbarsten. Salvaging begint erg mooi, heeft een diepe bas en is lang en vol met fraaie wendingen, met o.a. een sterke synth solo. Prachtig!

Side B begint mooi met het fraaie Veneno Para Las Hadas, waar op een bepaald moment de stevige gitaren om de hoek komen kijken. Die voeren op een ijzersterke manier de boventoon in de zware, indrukwekkende en geweldige song No Twilight Within the Courts of the Sun. Significant Other heeft een mooie synthesizer basis, waar Wilson sterk op zingt. Een mooi nummer, wat op eind nog even heerlijk de bocht uit vliegt.

Side C is minder heftig. Only Child is een afwisseling tussen stevige en mooie muziek, terwijl Twilight Coda een erg mooi instrumentaal pianostuk is. Get All You Deserve is voor mij één van de beste nummers van de plaat. Insurgentes is een hele mooie afsluiting van alweer een hele sterke plaat van Steven Wilson. Hoewel: op side D van de 2LP staan nog 4 interessante bonustracks.

avatar van musician
In 2016 komt Insurgentes opnieuw uit, in maart.
Gewoon de tien nummers die op dit album staan.

Geen idee wat het toevoegt aan het origineel. En OOP lijkt het mij niet.

musician schreef:
In 2016 komt Insurgentes opnieuw uit, in maart.
Gewoon de tien nummers die op dit album staan.

Geen idee wat het toevoegt aan het origineel. En OOP lijkt het mij niet.

Leuk (en een beetje vreemd) nieuws! Waar heb je dat vandaan? Ik zou 'm misschien wel op vinyl aanschaffen...

Van Amazon.co.uk

Product Details
Insurgentes2016
by Steven Wilson
Audio CD
£8.99Prime
Available for pre-order. This item will be released on 11 March 2016.
MP3 Download
£4.99
Available for download now

De (dubbel) LP komt uit 2012 en is verkrijgbaar vanaf £ 17.52 = € 22,78.

avatar van meneer
Soms heb je weleens van die nummers waarvan je denkt 'Die wil ik op mijn begrafenis horen'.

'Get All You Deserve'

Keihard.

avatar van Alicia
Insurgentes is een heel sfeervol album dat mij zachtjes doet weg zweven. Als ik dan even later door een plotseling opgeworpen geluidsmuur in een schemerig hoekje van de schuilhut neerplof, schrikt meneer wakker en roept verbijsterd: "Wat doe je nou weer?"
Wanneer ik door het half beslagen venster probeer te kijken, zie ik zwarte silhouetten op een paar meter afstand. De schapen lopen nog altijd buiten. Die maffe beesten vinden warempel van alles tussen de sneeuwresten. Als ik nog wat later de vrieskou in loop, hoor ik in de verte een ransuil roepen. Zo mooi als dat ene moment waarop het geluid van Abandoner zachtjes weg sterft... en het prachtige Veneno Para Las Hadas begint!

Wat mij betreft is Insurgentes een van de mooiste solo platen van Wilson! Maar zo mooi is het ook op deze plek!

avatar van Alicia
Salvaging bedoel ik dus, maar Abandoner is ook heel mooi! Ik kan er geen genoeg van krijgen en bombardeer daarom Wilson, maar ook de Porcupine Tree werkjes gewoon tot een van de beste ontdekkingen van de laatste maanden. Naast die andere drie, vier...

avatar van pmac
Harmony Korine is fraai maar in wezen een variant op Astronomy Domine van Pink Floyd toch?

avatar van glenn53
Nee

Nee

avatar van musician
Prachtig album ook weer, van Steven Wilson.
Het kent een voor Wilson bovengemiddelde hoeveelheid aan melancholie.
Melancholie gebracht in buitengewone schoonheid.

Voor het overige ligt er natuurlijk een fraaie basis voor zijn huidige muzikale paden.

avatar van Maarten0402
Blijft heerlijk dit. Heel Steven Wilson's catalogus tot nu toe sinds Porcupine Tree's: The Incident. Vind Steven Wilson's solo albums na het laatste Porcupine Tree album veel en veel beter. Geef mij maar dit.

avatar van popstranger
Het zegt enorm veel dat de bonustracks ook zo enorm sterk zijn, bij vele artiesten zijn het vullers maar bij Steven Wilson blijven ze mooi in lijn vd rest vd plaat liggen. Vind zelfs zijn Insurgentes (Mexico) versie beter dan het origineel en daar is al weinig op aan te merken. Na vorig jaar de man live gezien te hebben in de AB Brussel nog meer werk vd man opgediept waaronder deze Insurgentes en moet zeggen dat dit weer de zoveelste plaat vd man is die me niet teleurstelt, integendeel ben ik sinds vorig jaar al meer werk van Wilson aan het ontdekken (ook paar vd zijprojecten) en nog lang niet klaar.

Eindelijk zijn debuut aangeschaft. Ik heb SW leren kennen via HCE . En dat is volgens mij nog altijd zijn meesterwerk. Deze cd is duister en Psychedelisch Met redelijk wat PT invloeden. Maar SW is en blijft een geniale muzikant. De sfeer op deze plaat is ongelofelijk. Het laat je niet los.
Score volgt ……….;

Dat wordt een 4+ , ik voel het aan mijn water

TONYLUNA schreef:
Score volgt ……….;

En ja ……….. SW grijpt me toch weer bij mijn nekvel. Mooi debuut ! Nu nog zijn opvolger aanschaffen.
Score 4*

avatar van jellylips
Ik heb een vrij lichte interesse voor post-punk (dit album heeft die invloed toch wel het meest van alle SW platen), maar hoe SW het doet vind ik gewoon geweldig.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom 3voor12 deze muzikant steevast genegeerd heeft. Is het het symfo labeltje?

avatar van trebremmit
Ooit wel heel mooi gevonden dit. Vandaag de dag gaat het een beetje langs me heen, ik hoor wel dat het goed is maar het raakt me niet meer zo. Alleen Harmony Korine vind ik echt mooi.
Wilson zijn zangtalent vind ik trouwens ook niet zo indrukwekkend.

avatar van Yield
Heb inmiddels een redelijke stapel Porcupine Tree en Steven Wilson albums in mijn kast staan. En ik heb de beste man ook solo zien spelen in Ziggo. Maar de prima albums zijn mij toch wat te vlak, veel zachte zang, muzikaal foutloos, maar het mist vaak ook een randje of iets aparts. Veel lange stukken, veel van hetzelfde. Maar wees mij mild gestemd beste ProgRockers van MuMe, want DIT album van Wilson, Insurgentes, ontstijgt wat mij betreft de rockmuziek qua schoonheid, originaliteit en creativiteit. Surrealistisch, buitenaards bijna. Wat een trip.

Yield schreef:

SW Hand Cannot Erase album is voor mij hét album. Maar misschien komt dit omdat dit de eerste kennismaking was met SW en PT. Blijft een enorme creatieve muzikant die constant zoekt naar nieuwe invalshoeken. Prachtig toch ?

Sparky
Op dit album laat Steven Wilson zich van een andere kant zien en probeert van het progrock/-metal stempel af te komen dat hij met Porcupine Tree heeft opgebouwd. Je hoort hier invloeden van new wave en shoegaze, muziek waar mid vijftigers zoals ik (en SW) mee zijn opgegroeid. Voor mij was dit zijn instapalbum, waarmee ik uiteindelijk progressieve rock meer ging waarderen. Wel jammer dat hij het nummer The 78 niet op het album heeft gezet, dat vind ik zo'n geweldige song.

avatar van Robertoooooh
The 78 als b kantje op de Harmony Korine 7”. Geweldig nummer idd.