Dick Maas - L'Ascenseur (1983)

Alternatieve titels: De Lift | The Lift | Fahrstuhl des Grauens

Score
Label: Milan

1. Hoofdthema (3:01)
  2. Buiten Adem (2:18)
  3. Klein Beetje Romantiek (1:20)
  4. Blind Vertrouwen (1:30)
  5. Iemand Verliest Zijn Hoofd (2:04)
  6. Speeltijd (1:30)
  7. Op Zoek Naar Aanwijzingen (1:20)
  8. Oprijzende Zon (1:05)
  9. Familie Problemen (1:03)
  10. Een Verschrikkelijk Verrassing (0:30)
  11. De Zoektocht (2:32)
  12. De Samenzwering (0:31)
  13. Het Gevecht (6:56)
  14. Weer bij Elkaar (1:39)
  15. Het Einde (2:50)
neo
De Lift moet een beetje in de tijdsperiode worden gezien, qua film en qua score.Alhoewel de film nog steeds erg spannend is, kan dat niet gezegd worden van de muziek.Behoorlijk gedateerd synthesizer gebruik, wat niet eens echt spannend is gescheiden van de beelden.Enkel het hoofdthema weet een goed gevoel op te wekken. Dan blijkt Maas op de wat minder serieuze tour beter te klinken met zijn werk van Flodder. 2 sterren

Heel mooi album, als je naar de muziek luistert weet je precies wat voor stuk van de film erbij hoort.

1,5
In de film werkt het nog wel, maar los is het slecht te pruimen.

Eens

avatar van The Voice
Nooit geweten dat die soundtrack officieel is uitgebracht.
De soundtrack zal officieel wel stereo zijn, mag ik hopen.
Is-ie ergens te koop of ter download?

Hier bijvoorbeeld

Het is ook vrij curieus dit soort NL scores vrij bekend zijn in het buitenland. De Lift werd al uitgegeven bij het Franse label Milan, maar is tevens ook met het thema terug te vinden op enkele horror verzamelaars score cd's (tussen de Halloween thema's van Carpenter en andere). Bijvoorbeeld Choice Cuts. Zou dit eerder verwacht hebben na Maas zijn Down, maar het begon dus al eerder. Er zijn zoveel meer Nederlandse componisten die ontelbaar keer zoveel bekender mogen worden in het buitenland, maar alles iedereen Maas zo'n beetje...

avatar van FunkStar
Spannende film! Ik weet sinds kort dat er een soundtrack van is. Zou hem graag willen hebben..

Goedkope aftrek van Carpenter vond ik altijd.

avatar van monique
de film blijft goed,alleen de muziek vond ik wat minder

avatar van Snowblood
En dan heeft Amsterdamned GEEN soundtrack

neo
Ook bij die film is de muziek enkel acceptabel in de film. Ik lig er niet wakker van. Maar vreeemd wel aangezien scores geen eens goed hoeven te zijn om na succes van de film alsnog uitgebracht te worden. (zie De Lift etc)

Redlop schreef:
Goedkope aftrek van Carpenter vond ik altijd.

Hoezo? Er zijn wel meer regisseurs die de muziek zelf componeren.

neo
Misschien doelde hij daarmee ook op de manier van scoren...

Ik heb dit album nu al weer een paar keer geluisterd. En het is vooral de warme sfeer die me zo bevalt. Die warme sfeer vind ik bijvoorbeeld niet terug in: 'Flodder in Amerika'. 'Amsterdamned' en 'Flodder' hebben het wel weer.Vooral het 'Hoofdthema', 'Kleine beetje romantiek', 'Oprijzende zon' en in het bijzonder 'Het Einde' zijn heerlijk simpele synth tracks. Ook wat Vilmer al zei bij elk nummer weet je precies welke scene erbij hoort. In het nummer 'Een verschrikkelijke verassing' hoor je een effect waar je dan in de film van schrikt door het beeld hier is het eerder een schel geluid, maar ik blijf erg positief over dit album en in het bijzonder over de eerder genoemde tracks.
Ik verhoog naar een 4.

4* ster.

thejazzscène
Vette film maar vooral vette muziek. Behoorlijk angstaanjagend synthesizer vind ik toch, hoor. Krijgt van mij een 4,5.

Waarschijnlijk zou ik dit album minder gegeven hebben moest ik de film niet gezien hebben. Toch vind ik dat het moet kunnen de link te blijven leggen met beelden en daar slaagt deze plaat meer dan goed in.

Of dit nu gedateerd klinkt of niet hangt niet af van het bespelen van de synthesizer maar wel van het type. Dit is erg warm geluid dat hieruit komt. Daarom vinden mensen het snel oldschool en gedateerd. Mij maakt dat niet uit. Dat is het hem juist. De mode van mensen en meubelen die in deze film voorkwamen waren 80's. Waarom mag deze filmmuziek dan eveneens niet naar die periode refereren?
Kunst en muziek bestaan niet in een vacuüm. Het is altijd afhankelijk van tijd en ruimte. Dus dat deze muziek volgens sommigen "gedateerd" klinkt, vind ik meer dan logisch. Dit album komt dan ook uit de jaren 80'.

avatar van The Voice
Synthesizers waren in die tijd over het algemeen analoog. En ik moet eerlijk toegeven dat ik die warmer en beter vind klinken dan de digitale synthesizers van nu.

Dick Maas heeft 2 Roland synthesizers gebruikt (Juno en Jupiter) en hoewel deze al goed klinken waren het imo niet de beste synthesizers uit die tijd.

Om nog een goed idee te krijgen van hoe analoge synthesizers op hun best klinken, kun je het beste Jean-Michel Jarre beluisteren en dan vooral de albums Oxygene en Equinoxe. Die albums zijn compleet gemaakt met analoge apparatuur.

The Voice schreef:

Compleet eens, nu klinken ook de drumbeats verpauperd.

thejazzscène
Dan denk ik dat je nog niet genoeg op de hoogte bent van de moderne apparatuur. Tegenwoordig zijn drumcomputers zo geperfectioneerd dat ze zelfs analoge apparatuur tot in de puntjes kunnen benaderen.

Maar of die functies dan ook gebruik worden is een 2e? Neem nu de beats in de muziek van Faithless, vind jij dat beter klinken dan de analoge beats uit de '80's.

thejazzscène
Nee dat vind ik niet. Maar groepen als Autechre, FUSE of Aphex Twin, Funckarma en dergelijke weten wel een origineel beatwerk te behouden. Origineel in die zin dat de drums en beats vernieuwend zijn. Verpauperd is het juist niet. Hoe meer de technologie stijgt en hoe meer de tijd vordert, hoe meer geluiden (samples van beats en drums) er in drumcomputers en digitale apparatuur te vinden zijn. Dat maakt dat de artiest des te meer keuze heeft en niet vastgeklampt blijft aan het geluid dat die drumcomputer of synthesizer kan produceren. Ga wat meer spitten in de wereld van electronic en dance en je zal merken dat die scène meer te bieden heeft dan Faithless.

neo
Of betrek het op filmcomponisten van nu. Ik zie een hoop goed dingen. Hun palette is nu flink verbreed.

Vrij eentonig, maar "Klein Beetje Romantiek" & "Weer bij Elkaar" & "Het Einde" zijn erg coole tracks met variatie op een enkel thema.

neo
Vind Paul M. Van Brugge's score van de remake stukken beter.

Daar komt het stoere openingsdeuntje ook van Maas zijn hand ...

Het hoofdthema, door Maas zelf gecomponeerd op een huis-tuin-en-keuken-synthesizer, is top.

Quentin schreef:
Daar komt het stoere openingsdeuntje ook van Maas zijn hand ...
Daar had van Brugge helaas geen tijd meer voor. Zijn werk getuigt van zoveel meer klasse. Het is een goede mix tussen orkest en electronica. Maas was misschien zelfs wel tevreden geweest met elektronische mockups.

Stijn_Slayer
Dit moet de slechtste film zijn geweest die ik ooit heb gezien. Mijn hemel zeg, het lijkt wel een parodie op een horrorfilm.

De soundtrack ken ik niet volledig, maar wat me bijstaat uit de film heeft me niet bepaald overtuigd.

avatar van Rockfan
Wat ik me afvraag is: wat is de lol van film muziek zonder de beelden?

neo
Als het goede muziek is, waarom niet. In het geval van De Lift is het buiten de film niet erg goed afluisterbaar, maar dit is dan ook geen schoolvoorbeeld.