De Kift - Koper (2001)

2. De Molenaar (3:12)
  3. Wee Mij (1:59)
  4. Roofbloemen (3:34)
  5. Ceremoniemeester (3:20)
  6. Proost, Trouwe Vrienden (2:22)
  7. Vorstin (3:58)
  8. Furie (3:59)
  9. Kijker (4:32)
  10. B3 (4:17)
  11. Ponton (5:13)
  12. Bleke Chrysanten (2:43)
  13. De Jubilaris (3:13)
  14. Tabee (3:31)
  15. Kreupele Nachtegaal (3:15)
  16. De Boel (2:05)
  17. Koper (3:06)
avatar van bonothecat
De Kift is zo'n band die ik telkens weer probeer. Meer gebaseerd op de positieve reacties in mijn omgeving. Heb ze ook twee keer gezien......het deed me vrij weinig. Nu maar weer eens een cd gedownload....maar ik trek het gewoon niet. Het is totaal niet mijn ding. Niet meer doen André (zeg ik tegen mij zelf)

avatar van Ludo
Voor Kiftbegrippen is dit een toegankelijke cd. Nauwe Mijter swingt als de neten en zorg live voor de coolste danspasjes bij zowel publiek als band. Veel van de teksten zijn gebaseerd op Moskou Op Sterk Water een boek van Jerofejev. Zowel de cd als het boek zijn aanraders.

avatar van Bert Wasbeer
De beste van de band. Zal wel nooit volledig doorbreken maar ben blij dat dit soort herrie bestaat

avatar van aslan
aslan (crew)
Bert Wasbeer schreef:
ben blij dat dit soort herrie bestaat

ik kan er ook niks mee. als er nu wat meer gezongen zou worden in plaats van praten, dan zou ik het meer waarderen. de gezongen stukken zijn namelijk helemaal niet slecht. hetzelfde kan ik zeggen van de muziek. maar toch sluit ik me aan bij de eerste poster hier, het is niks voor mij. niet meer doen thijs (zeg ik bij mezelf).

avatar van citizen
Kom op, mensen!
Neerlands trots, toch? En dan hebben we het hier nog over een zeer toegankelijk album. Waar zijn de avonturiers in muziekland gebleven? Bedankt, Ludo, voor je bijdrage!
À propos: de film Het Zwijgen gezien, laatst? Met muziek, tekst én optreden van de heren Kift. Mooi verhaal, net als dat van Koper zelf. Heb 'm als ingewikkelde koperglimmende vouwhoes met fluweel binnenwerk én een heus plaatjesverzamelboek (gebonden, A4). Met bijgeleverde "voetbalplaatjes". Wie wil plaatjes ruilen? Hoe verzinnen ze het!

Het boekwerk bij al hun albums is de moeite waard. Wel leuk bij de concerten; vader en zoon spelen in de band, en moeder staat in een kraampje de albums te verkopen onder 2 oude schemerlampen.
Live ook zeker een genot om naar te kijken en luisteren.

jeko
Zeker heel goed deze zaanse muziektheatergroep,alleen al om de prachtige 'hoezen' zeer de moeite waard!

avatar van xav
xav
De Kift ramt, blaast, trekt en briest op tekst en instrument en wat dood lijkt, komt tot leven. Zo vervreemdend kan alleen een Nederlands talige band zijn. Muziek, waar je 'in moet groeien' om erdoor geraakt te kunnen worden. Wederom kom ik woorden tekort. Live komt deze band nog beter binnen en wordt hun muziek bijna voelbaar.

avatar van Devoo
Na twee luisterbeurten komt hij op 3.5* Dit kan waarschijnlijk nog stijgen, want dit vind ik echt geweldig.

avatar van freakey
xav schreef:

Sluit ik me gedeeltelijk bij aan, muzikaal namelijk... vocaal vind ik dit niks en dat vind ik jammer, het haalt de spannende muziek naar beneden.

Daar waar het verwante (vind ik) Krang/Fratsen prachtige vocalen kennen (van André Manuel ), is de kift meestal op het randje, of erover aan de slechte kant....

avatar van Rhythm & Poetry
Het gevoel dat je krijgt wanneer je onderbroek veel te strak zit waardoor je met een ongemakkelijk hoge stem aan het praten bent in een gezelschap groter dan vier mensen. Maar wat blijkt? Je draagt helemaal geen onderbroek, in plaats daarvan ben je naakt aan het dansen op de snelweg, terwijl je telefonisch verbonden bent met je grootouders. Toeterende auto's zijn het gevolg. De Kift en haar prachtige wegwerpmuziek, vol ingenieuze kutheid zorgde voor dit ietwat vreemde gevoel bij mij. Dames en heren, ik kan echt helemaal niks met Koper. Ik zal dan ook geen koper zijn van dit album.

Voor meer poëzie: http://twitter.com/Robhopleeft

En voordat de haters gaan haten, ik moest dit beluisteren van niels94. Stuur hém nare pm's. Niet mij.

avatar van freakey
Over ingenieuze kutheid gesproken.....

avatar van jellecomicgek72
Rhythm & Poetry schreef:

Voor meer poëzie: http://twitter.com/Robhopleeft

avatar van AOVV
Grappig stukje, R&P, maar ik ben het er niet mee eens. Maar het is maar wat je goed vind, natuurlijk. Ik vind 'Koper' een goeie plaat, maar niet de beste van De Kift. In dat opzicht moet ie wel onder doen voor 'Krankenhaus', 'Vlaskoorts' en 'Brik'.

avatar van Don Broccoli
Ik vind Koper de minste De Kift-plaat. Op het debuut na natuurlijk, maar die telt niet. Tegelijk sluit ik niet uit dat deze plaat nog een keer goed gaat vallen bij mij. Misschien aanstaande vrijdag in de Patronaat.

avatar van Brunniepoo
Het (enige) voordeel van Punk-albums is dat ze bijna altijd weer snel afgelopen zijn. Dat geldt bij Koper helaas niet. Nu is dit natuurlijk ook geen pure punk, maar wat het precies wel is, is me ook niet helemaal duidelijk. Het zal in ieder geval wel grappig bedoeld zijn, maar voor mij werkt het niet. Ik sluit me dus aan bij de wijze woorden van R&P en Bonothecat.

avatar van aerobag
We moeten in Nederland een band als De Kift koesteren. Een band met een drift tot vernieuwing, een band die durft te goochelen met verwachtingen en een band die met een poëtische blik het mooie zoekt in het ogenschijnlijk lelijke. Zwartwit foto’s uit vervlogen tijden die door de leden van Kift opnieuw ingelijst worden en zo opnieuw hun verhaal kunnen doen, terwijl blazers van oudsher opgepoetst worden om ons voor te gaan in de koortsachtige fanfare. Een portie kleintheater verwerkt tot een compact disc.

Als De Kift in september 2001 alweer 12,5 jaar actief is, willen ze dit feit memorabel vieren. Ze kiezen hierbij niet voor de gemakkelijkste weg door een verzamelaar uit te brengen. Het vijfde album Koper staat uiteraard voor het koperen huwelijk in groepsverband, maar kan ook gezien worden als een ode aan de koperen muziekinstrumenten. De blazers nemen een steeds prominentere rol op zich, en zijn min of meer hun handelskenmerk geworden.

Ook nu weten ze het publiek te verrassen met een ludieke actie. Aansluitend op de verzamelkoorts van voetbalplaatjes krijg je bij de cd een plaatjesboek met plakplaatjes. Om het boek compleet te krijgen kun je zakjes kopen met de overige afbeeldingen. Internet begint een steeds grotere rol te spelen, en online wordt er dan ook gehandeld in de afbeeldingen. De band met het punkverleden blijft sterk aanwezig. Jos Kley, die de zang verzorgt bij The Ex, is mede verantwoordelijk voor de illustraties. Ook keyboardspeler Frank van den Bos is na een afwezigheid van drie jaar weer terug bij het gezelschap.

Koper is een passend vervolg op Vlaskoorts. Met prachtige ontspannen dansbare songs die de plaat introduceren ontstaat de illusie dat het daadwerkelijk een feestplaat geworden is voor in de zwoele zomerzon. Dat publieksliefhebber Nauwe Mijter zo hoog in De Kift Top 30 is geëindigd is niet zo vreemd. Met lawaaierige blikken percussie word je enthousiast door elkaar geschud om het verslag van deze hechte vriendengroep te vervolgen.

Nog steeds heeft het verhalende iets sprookjesachtigs in zich, al ligt de nadruk steeds meer op kant en klare liedjes. Het hoorspelachtige karakter is meer verdrongen en heeft plaatsgemaakt voor meer traditionele volksmuziek. Door de mystiek doet het denken aan verloren gegane sages en legendes van een eeuw eerder die hier opnieuw worden uitgevoerd. Dit vat De Kift het beste samen; hoe muziek zich ook zal blijven ontwikkelen, ze weten het begrip tijdloze muziek een vernieuwende definitie te geven.

Werd de inspiratie op de vorige drie platen al meer gezocht in de Oost-Europese, en voornamelijk Russische literatuur, nu komt daar steeds meer ook de culturele omlijsting uit die landen bij kijken. Dit allemaal met volle overtuiging gebracht. Het warme De Molenaar roept niet voor niks beelden op van eindeloze stranden en doorzichtige blauwe zeeën. De basis hiervoor is een van oudsher Griekse compositie, in passend maatpak gesneden door de mannen van De Kift. Ook Tabee, wat een bewerking is van werk van reggae-artiest John Holt laat een breder georiënteerde band horen.

Er wordt geproost op het leven, genoten van de muzikale specerijen. Na het plechtige opgeleukte begin wordt er in de hoekjes van de zaal al op de achtergrond geroddeld. Hoe meer drank er vloeit, des te luidruchtiger de gedachtegang. Ferry Heijne deelt als observator zijn gemeende kronkelende gedachten. Zijn teksten lijken zich vooral in zijn hoofd af te spelen, om niet gemeenschappelijk geopenbaard te worden. De zwarte kant van het bestaan blijft aanwezig. Het is een trieste vrolijkheid, de lach en de traan, vooral veel tranen.

Bij het wrange Ceremoniemeester wordt de hoofdspreker aangemoedigd door veelal vrouwelijke gasten, die als een dameskoor tegengas geven. Steeds verder raakt hij van het pad, de voorbereide speech is vervaagd door gemorste drank, waardoor boosaardig improvisatie de sfeer omslaat van vriendelijk en gemoedelijk tot drukkend en sinister. Als buitenstaander maak je langzaamaan kennis met de karakters van Koper, en steeds meer verlang je om voortijdig deze op papier heugelijke avond te verlaten. De dreiging leid tot opgekropte waanzin, die zich in Vorstin tot een luguber hoogtepunt ontwikkelt.

De stiltes die volgen worden alleen maar onderbroken door dolgedraaide percussie. Blazers staan hun plaats af aan de terug kerende Frank van den Bos die met zijn pianospel nogmaals benadrukt dat deze kracht eigenlijk niet gemist kan worden. Door het contrast met het begin mag Koper overduidelijk gezien worden als de meest donkere plaat van De Kift. Wat een uitnodigende viering van het jubileum had moeten worden, ontaard in een gigantische puinhoop. Precies zoals deze band het gewild heeft.

De Kift - Koper | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com