James - Seven (1992)

Label: Fontana

1. Born of Frustation (4:22)
  2. Ring the Bells (4:44)
  3. Sound (6:40)
  4. Bring a Gun (3:42)
  5. Mother (2:40)
  6. Don't Wait That Long (6:39)
  7. Live a Love of Life (4:18)
  8. Next Lover (5:27)
  9. Heavens (3:56)
  10. Protect Me (3:06)
  11. Seven (3:24)
Een beetje bombastisch,maar toch één van de beste James platen.

-Born Of Frustration>4,0
-Next Lover>4,0
-Heavens>4,0
-Protect Me>4,5
-Seven>5,0

Neigend naar de sound van de Simple Minds ten tijde van 'Once Upon A Time', maar een prima plaat.

avatar van VanDeGriend
Recent weer eens opgelegd en beviel me prima. Fraaie en degelijk gebrachte poprock met symphotikje. Bij vlagen lekker groots geluid.

beaster1256
leuk brits popbandje die te brits was om hier grote potten te breken en terecht , mooie popmeezingertjes maar van weinig waarde om klassiekers te worden , midelmatig , dont wait that long en live a love of life zijn de 2 beste nummers

avatar van vigil
Toch wel verreweg de beste van James (ondanks andere ook prima plaatjes). Eigenlijk is alles wel raak op Seven. Een 5 vind ik toch net te hoog maar een 4,5 verdienen Tim Booth en co. toch zeker.

De gele sterren gaan naar 1, 3 en 11 welke toevallig ook alle drie singles waren. De vierde single van dit album was Ring the Bells. Het meeste succes van dit viertal had Sound in Engeland met een 9de plaats. Vreemd genoeg kwam deze in Nederland niet verder dan de tipparade maar goed James heeft helaas nooit potten kunnen breken terwijl ze in Engeland in de allergrootste hallen speelden.

Born of Frustation is een klassieker.
Samen met Sit Down hun beste nummers.

avatar van vigil
Klopt wel een beetje, Sit Down is overigens in de live versie het beste. 1 van de verschillende live versies welke verschenen zijn stond dan weer op de Born of Frustation cd-single

avatar van Poeha
politik* schreef:

Dan moet ik hem zeker in huis halen
Het nummer Sound is in ieder geval al erg prettig.

avatar van vigil
Al drie jaar geen berichten bij een van de beste indie/britpopplaten ooit, toch een kleine schande. Het trio waar dit album mee start is toch wel van een ongekend niveau!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Inderdaad een heel erg mooi album waar ik binnenkort wel een waardering aan zal plakken, al een tijd niet meer gedraaid.
Begin jaren 90 bij toeval deze band ontdekt en ondertussen diverse albums van hen in de kast staan.
Sound & Dont"t Wait That Long zijn voor mij de uitschieters

Telamon
Born of Frustation, Sound en Seven vind ik de beste songs van dit album. Geen categorie als Sit Down, Laid of Getting Away maar zeker behorende bij James' beste songs.

Gevolgd door Heavens, Mother, Ring The Bells en misschien ook het jachtige Bring A Gun.

De rest is een stuk minder.

Zeven van de elf goed is voor mij 4* waard.

avatar van vigil
Jammer dat de trompetsolo in het publiek er net niet op staat. Verder genoten van al je mooie filmpjes

deric raven schreef:
Born of Frustation is een klassieker.
Samen met Sit Down hun beste nummers.

Heb zo het vermoeden dat je niet veel van James kent. Klupt dah?

5 albums in bezit en een verzamelaar.
Redelijk bekend mee dus.

Net Laid uit op vinyl, staat ook op nu, dus ff naar Seven dan maar. Waarom 7?. Naar mijn immer bescheiden mening hun beste ooit. Een klein meesterwerkje dus gewoon. Een degelijke, gewogen en consistente plaat met daarop sws Born of Frustration. Mijn all- time favo van deze groep. Nog altijd na al die jaren overeind als een huis. Wat eigenlijk voor elke plaat moge gelden van James. Alles hier, cd en indien mogelijk vinyl, zeker met een aantal rereleases van de laatste tijd ja. Helaas te, alweer, Engels, denkelijk, om hier welke potten dan ook te kunnen breken. En helemaal mooi, nog immer actief maar bovenal relevant. Dat kunnen weinigen binnen zo'n tijdsspanne zeggen. Born of... met dat heerlijke gitaarlijntje in het begin, de trompet erover heen, machtig prachtig. Sound dan wat meer experiment met, ja, sound. Geef het eens een kans, band met inhoud qua muziek en teksten, veelal Tim Booth. 5 sterren zijn terecht, wellicht zelfs 5+. En altijd eigenzinnigheid troef bij James, geen knieval, bewust dan, richting het grote geld, lees,... commercie. Topplaat, topsound, topproductie. Aanrader jazeker

avatar van TEQUILA SUNRISE
Volle mep gaat me iets te ver, wel een fraai album.
Sound & Don"t Wait That Long zijn voor mij de prijsnummers.
Bijna ook de complete James collectie hier in huis, enkel La Petite Mort uit 2014 mis ik nog.
Deze Seven kan wedijveren met voorganger Gold Mother waar het geweldige Crescendo op staat.
Persoonlijk vind ik het album Laid uit 1993 hun beste.
Zeer ondergewaarde en onderschatte band.

Volle mep, no problemo

Parlotones
Wat is Don't wait that long toch prachtig.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Volle mep gaat me iets te ver, wel een fraai album.
Sound & Don"t Wait That Long zijn voor mij de prijsnummers.
Persoonlijk vind ik het album Laid uit 1993 hun beste.
Zeer ondergewaarde en onderschatte band.

En toch geen album in jou top 10 staan?. Maar ook ik heb nog wel albums liggen die ook wel in mijn top 10 thuis horen, maarja welke ga je vervangen?