Frank Vander linden - Frank Vander linden (2009)

Belgiƫ
Label: No Circus

1. In de Walszaal (3:25)
  2. Achtergrondgeluid (3:08)
  3. Franse Boeken (3:17)
  4. Zware Schoenen (3:22)
  5. Overdag (3:19)
  6. Stomme Machines (1:59)
  7. Ben Je een Autodief of Breng Je Mij Naar Huis? (2:35)
  8. De Klokken (3:00)
  9. Nachtwaker (2:15)
  10. Klein Verdriet (2:46)
  11. Hoofddoek (2:43)
  12. Een Broodje Niets (2:20)
  13. Een Vriend Zien Huilen (3:11)
avatar van hans25
Frank Vander Linden Solo
Interessant
Een uitstekend tekstschrijver is hij alvast, laat daar geen twijfel over bestaan. Het zou me enorm verbazen mocht dit album tekstueel gezien maar zwakjes zijn. 'In de walszaal' spreekt me alleszins al aan...

Een album doorspekt met goede teksten (zo kennen we Frank). Het laatste nummer (Origineel van Jacques Brel) is super. Dit evenaart bijna zijn live versie van dit nummer, tijdens een optreden van De Mens Naakt in de Bourla in Antwerpen.

Los
Heb hem net gekocht, ga hem vanavond eens goed beluisteren. Ben erg benieuwd er naar. Hoewel ik een beetje mijn vraagtekens heb bij in hoeverre bij De Mens het eigenlijk ook niet frank van der linden solo is. Maar dat hoor ik dan vanavond wel...

Los
Overigens zie ik dat de overige reacties vanuit belgie zijn. Maar platenboer in de randstad keek dan ook alsof hij er nog nooit van gehoord...de mens??? En dat had hij dan ook niet.

avatar van Kronos
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, Los.

Los
Gisterenavond even kunnen luisteren. Nog niet helemaal doorgrond, maar goed.
Het is wat ik verwachtte, eigenlijk net of ik naar De Mens luister. Het is alleen wat rustiger, maar dat was De mens akoestisch ook. Ik ben bang dat deze cd hetzelfde bij mij doet als de mens akoestisch. Mooie liedjes, leuke liedjes, maar voor mij zoveel minder dan de electrische mens. Ik mis die energie in de akoestische liedjes. En ik vind de teksten bijzonder en goed, maar niet voor bij luisterliedjes.
De sfeer op frank van der linden is mooi. De liedjes goed. De zang goed als altijd. De teksten bijzonder. En toch. Misschien heeft hij iets meer tijd nodig.
Zoals gezegd kon ik niet de aandacht er aan geven die ik het wilde geven, dus misschien moet ik straks mijn oordeel drastisch herzien. Vooralsnog houd ik het op 3*. Wat gewoon erg goed is overigens. Heb zelf eens een cd gemaakt en die zou ik nu maar een halve ster geven. Dus dan doe je het best leuk met 3. Wellicht later meer.

avatar van Kronos
Ik heb er vandaag mee in m'n handen gestaan in de platenwinkel, maar heb 'm toch (nog) maar laten liggen.

avatar van hans25
Het leek even rustiger te gaan bij rockgroep 'De Mens' na de release van hun laatste album 'Onder de Duinen', maar dat is buiten zanger Frank Vander Linden gerekend... Deze muzikale duizendpoot weet alweer subliem werk af te leggen.

De titeltrack 'In de walszaal' was reeds enige tijd te beluisteren op de radio en op de myspace-pagina van Frank. Het toont al meteen wat we kunnen verwachten voor de rest van het album: boeiende teksten met mooi tot prachtig gitaarspel. De teksten eisen menige luisterbeurt om ze tot in de details te verstaan (als dat dan al mogelijk is).

Na enkele mooie nummers komen we het pareltje van deze cd tegen. Dit instrumentaal en ergens ook ontroerende nummer raak me keer op keer. De eenvoud zelve en dat dan op een hoog niveau. 'Stomme Machines!!!': zou het verwijzen naar het feit dat je geen overdreven achtergrondbegeleiding of versterkers nodig hebt om mooie muziek te maken?

Dit meest boeiende nummer van het album wordt gevolgd door het nummer met de meest boeiende titel. 'Ben Je een Autodief of Breng Je Mij Naar Huis?'. Frank Vander Linden zingt hier over zijn vrouw. Of om het met zijn woorden uit 'Brussel Vlaams (Stubru)' te zeggen: "Er zat op een dag een vrouw in mijn auto en ze wou er niet uitgaan. En dat is nu de vrouw waarmee ik al zoveel jaar getrouwd ben". Prachtig

Aan het laatste nummer waagde niet zolang geleden Bart Peeters zich nog. Net als hem slaagt ook Frank Vander Linden erin om je kippenvel te geven bij het zingen van deze Jacques Brel-cover.

Knap staaltje muziek!
waarvoor 4,5*

Nachtwaker doet me toch iets te hard denken aan Bert Jansch' 'running from home'