Duran Duran - Astronaut (2004)

Label: Epic

1. (Reach Up for the) Sunrise (3:25)
  2. Want You More! (3:37)
  3. What Happens Tomorrow (4:04)
  4. Astronaut (3:24)
  5. Bedroom Toys (3:50)
  6. Nice (3:26)
  7. Taste the Summer (3:52)
  8. Finest Hour (3:55)
  9. Chains (4:46)
  10. One of Those Days (3:45)
  11. Point of No Return (4:57)
  12. Still Breathing (5:59)
  13. Virus * (4:07)
avatar van VanDeGriend
Off topic berichten en onnodige chat-quotes verwijderd.

Wolfgang1975
Een aanrader voor je Lennon: ga op zoek naar de versie die ze gespeeld hebben op 13 januari 2005 in Hammersmith Odeon. Die is meer dan 5 sterren waard!

Wolfgang1975 schreef:

Got it super inderdaad!

avatar van Madjack71
Gisteren weer eens uit de kast gevist. Met Sunrise begint het op zich wel met een pakkende single en heeft wel de neiging om zich in je gedachten te nestelen. Maar vind het wel ietwat oppervlakkig klinken.
Tot en met Nice vind ik dit album wisselvallig blijven. What happens tomorrow komt bij mij ook nog goed over, maar wat er tussen in zit, blijft niet echt hangen en weet de aandacht niet vast te houden. Ook de stem van Simon LeBon vind ik zo nu en dan wat storend.
Maar met Nice en Taste the Summer komt er wat meer pit in het geheel en vanaf Finest Hour begint het -voor mij- pas echt een beetje te lopen. Mooi nummer an sich Finest Hour, maar zelf vind ik Chains nog een tikkie beter. One of those days en Point of no return sluiten prima aan en met Still Breathing heeft het een goede afsluiter.
Blijft het een gegeven dat ik ongeveer de helft van dit album mooi vind klinken (de 2de helft). Maar soit voor de andere helft kan er wel een halfje bij. Maar dan is er bij mij toch echt wel de rek er uit.

avatar van music junkie
Ik werd altijd zeer gelukkig toen Sunrise op de radio kwam. Met deze single heb ik Duran Duran leren kennen.

Nu snap ik waarom juist Ana Matronic van Scissor Sisters meedoet op de nieuwe cd van Duran Duran genaamd All You Need Is Now: hier en daar ontwaar ik een licht Scissor Sisters sfeertje op dit funky-disco album van Duran Duran.
Niet alles klinkt even geslaagd (ik heb niks met een nummer als Bedroom Toys) maar over het algemeen ben ik minder negatief dan vele anderen hier. Het heeft wel een lekkere vibe, en misschien is dat wel te veel het 'probleem' van dit album. Het is één grote party-vibe met weinig echt onderscheidende nummers die er uit springen en de nummers an sich stellen niet al te veel voor.
Toch word ik hier wel vrolijk van zoals ik dat ook van Scissor Sisters word die ik ook niet altijd even geslaagd vind uitpakken.

De single (sunrise) is voor mij een beetje een afknapper.
Gelukkig zijn de andere tracks van een flink hoger niveau, met name Finest Hour en What happens.

avatar van rkdev
Naar aanleiding van het zeer sterke huidige album ben ik op m'n 35e toch nog opeens Duran Duran aan het (her)ontdekken. Verder dan '[Reach Up for the] Sunrise' was ik nooit gekomen bij dit album, al vond ik het destijds een sterke single. Wat zijn mijn bevindingen na 2 luisterbeurten:

Het album start zéér sterk met de al genoemde single '[Reach Up for the] Sunrise' (die ondanks de positieve reacties op 3FM toch geen nieuwe revival teweeg kon brengen), 'Want You More!' en 'What Happens Tomorrow'. Drie ijzersterke tracks die je meteen het album in sleuren.

Helaas is het titelnummer dan even een stapje terug (al wordt 'ie bij de 3e luisterbeurt alweer beter...).
En in 'Bedroom Toys' wil de band te graag klinken als Prince, en dat was niet zo'n slim idee.
'Nice' is dan weer een stap voorwaarts, een prima nummer met een catchy refrein.
'Taste the Summer' is niet onaardig, maar helaas een beetje te nietszeggend.

Het hoge niveau komt gelukkig weer terug met het sterke 'Finest Hour' (dat z'n titel eer aan doet), en ook 'Chains' en 'One of Those Days' zijn prima popnummers.

Het door een aantal geroemde ''Point of No Return' is inderdaad wel een sterk nummer, maar zal geen geel sterretje van me krijgen. Dat krijgt 'Still Breathing' ook niet, al sluit deze het album wel sfeervol af.

In mijn ogen een onterecht over het hoofd gezien album van Duran Duran, dat meer verdient dan de magere 3* die het hier krijgt van de MuMe gebruikers. Onbekend is onbemind dus.

avatar van rkdev
En zo dacht de pers er dus destijds over: Duran Duran: Astronaut Digg* cd bespreking

avatar van Poeha
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit eindelijk weer eens een zeer fijn album is van DD, na 4 vrij zwakke albums, enkele tracks daargelaten.
En het zal nog beter worden met All You Need Is Now.

Dit album zeker 3,5*

sebas schreef:
Het is geen Rio of Seven And The Ragged Tiger.
Nee, het is béter dan het veel te gladde 'Seven And The Ragged Tiger' en hun beste plaat sinds 'Notorious' naar mijn mening. En toen was daar opeens 'AYNIN' ...

avatar van rkdev
2 jaar na mijn bespreking van dit album moet ik zeggen dat deze plaat een persoonlijke Duran Duran favoriet aan het worden is. De hernieuwde energie van de reunie zorgde voor een sterke mix van catchy popsongs die de band weer opnieuw in de spotlights bracht. En terecht.

avatar van lennon
Draai dit album nog steeds met veel plezier!

The finest hour reken ik tot een van mijn Duran Duran all time favorieten! Wat een wondershoon nummer is dat.

De Japanse cd bevat nog een bonus track die er tot nu toe niet op staat hier: Virus, aangevraagd of die kon worden toegevoegd.

avatar van Funky Bookie
Lekker album, leuk dat alle Taylors weer aan boord zijn en toch valt het me wat tegen.
Ze willen in mijn ogen iets teveel up-to-date klinken en hadden voor mij wat trouwer mogen blijven aan hun geluid uit de jaren '80.
Ik merk dat ik hier in het 2e deel van het album minder last van heb. Nice en Point Of No Return zijn mijn hoogtepunten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat wisselvallig album en twijfelde erg in mijn score ditmaal, ben tenslotte toch op 3.5 sterren uitgekomen. Stiekem had ik van de band in de originele line up wat meer verwacht. De plaat opent prima met het pakkende Sunrise, met als resultaat dat ik dit deuntje al dagen aan het neuriën ben. Helaas komen dan in mijn ogen wat zwakke nummers op een rij. Het met een chic sausje overgoten Bedroom Toys klinkt overigens prima. Daarna komen de betere nummers van het album : Nice & Taste Of Summer. De rest van de plaat vind ik goed maar niet memorabel.

avatar van milesdavisjr
Astronaut heeft altijd wel een bepaalde charme gehad. Hoewel zeker geen klassieker vind ik Duran Duran op deze plaat degelijk uit de hoek komen. Opener Sunrise heeft een fijn ritme - hoewel het refrein niet niet overloopt van creativiteit - en zet de toon voor het album. Want You More! heeft mij nooit zo kunnen bekoren, het is geen slechte song maar het mist de brille van zoveel andere nummers van de heren, je hoort trouwens wel de echo van enkele andere bekende songs van de heren uit de jaren 80. What Happens Tomorrow smaakt mij al beter, wellicht wat zeurderig maar de zanglijnen van LeBon klinken mij veelzijdig in de oren, een fijn nummer. Het titelnummer vind ik dan weer flauw en wat richtingloos. Bedroom Toys met zijn lome funky karakter kan niet de hele lengte boeien want heeft te weinig om het lijf. Nice is degelijk, Taste The Summer is aanstekelijk, hoewel ook deze track niet direct overloopt van veelzijdigheid (dat is dan ook niet direct het kenmerk van Duran Duran) vormt het een van de betere songs op het album. Finest Hour blijf ik stiekem erg leuk vinden, de zanglijnen en het kamerbrede refrein gaan erin als koek. Chains is wat serieuzer van opzet. Helaas is hierna het kruit wat verschoten en maken de nummers nog maar weinig indruk. Afsluiter Still Breathing is nog wel aardig maar heeft te weinig body om de volle 6 minuten te blijven boeien. Zo vormt Astronaut een wisselvallige schijf met enkele hoogtepunten maar loopt het ook weer niet over van creativiteit en verslavende popsongs. Dit plaatje hapt echter niet altijd stof wat maar wil zeggen dat er zeker een aantal 'volwaardige' Duran Duran songs op staan.

Dit album valt helaas wat tegen, ondanks de sterke opener, het mooie artwork en de klassieke bezetting. What happens tomorrow , finest hour en still breathing zijn waardige Duran tracks maar de rest zakt alarmerend snel weg. Gelukkig wordt het album gered door de fantastische single Reach up for the sunrise , een knaller van de bovenste plank met wat echo's van the Reflex erin. 3 sterren

Ben mijn volledige muziekcollectie per nummer aan het waarderen wat betekend dat ik elke cd weer eens uit de kast trek en deze een aantal luisterbeurten geef en dan elke individuele track een score ga toekennen en zo ook de cd een persoonlijke score krijgt.
Kan ik iedereen hier aanraden als muziekliefhebbers onder elkaar.
Ben nu o.a. bezig met mijn DD collectie die natuurlijk hun gehele ouvre bevat.
Inmiddels bij deze cd aangekomen en ik vind inderdaad dat deze cd door velen sterk ondergewaardeerd wordt.
De eerste single Sunrise vond en vind ik nog steeds te "poppy" hoewel ik deze wel kan waarderen.
Maar er staan een aantal pareltjes op die iedere DD fan gewoon echt goed moet vinden, te beginnen bij Still breathing (heerlijk loom maar toch krachtig nummer), Finest hour, What happens tomorrow en Point of no return (deze laatste was echt een groeier en wordt bij elke luisterbeurt beter).
Helaas lees ik hierboven dat er ook een japanse versie is waarop een bonusnummer staat dat ik niet ken ... Virus genaamd
Dat haat ik.
@ Lennon : is het een goed nummer ?

Voor mij persoonlijk zijn de beste albums van DD :
The wedding album
Future Past
All you need is now
In willekeurige volgorde.

Binnenkort komen ze trouwens met een nieuw album : Dance Macabre, wordt wel waarschijnlijk meer een concept album maar ik ben benieuwd.

duran schreef:

Dat haat ik.
@ Lennon : is het een goed nummer ?

Ik vind het een fijn nummer, lekker Andy-ish rock nummer.
Hier te beluisteren

Ook op de opvolger staat een extra nummer op de Japanse editie, en dat is misschien wel het fijnste nummer van de plaat, Cry baby cry