Timber Timbre - Timber Timbre (2009)

Canada
Folk
Label: Out of this Spark

1. Demon Host (3:37)
  2. Lay Down in the Tall Grass (5:36)
  3. Until the Night Is Over (3:58)
  4. Magic Arrow (6:04)
  5. We'll Find Out (2:38)
  6. I Get Low (5:10)
  7. Trouble Comes Knocking (5:26)
  8. No Bold Villain (3:51)
  9. Trouble Comes Knocking [Live KCRW Session] * (7:29)
  10. Magic Arrow [Live KCRW Session] * (6:28)
  11. Demon Host [Live KCRW Session] * (4:33)
  12. It's Only Dark [Live KCRW Session] * (6:53)
  13. Until the Night Is Over [Live KCRW Session] * (5:40)
  14. Lay Down in the Tall Grass [Live KCRW Session] * (5:38)
avatar van thebestfreaks
Wat ik in eerste instantie indrukwekkend vond bij het horen van de eerste paar nummers was dat de man achter deze ogenschijnlijk eenmansformatie, Taylor Kirk, met zeer minimale middelen een intensieve en donkere sfeer neerzette. Intensief want mijn aandacht werd volledig opgeeist door stem en, in eerste instantie, gitaar. Voor de meeste nummers geldt dat de begeleiding, hoewel er gebruik gemaakt word van een redelijk brede instrumentatie, minimaal is. Er wordt vanalles uit de kast gehaald, tot een achtergrondzangeres aan toe, maar toch blijf ik het gevoel houden naar één man te luisteren die zijn verhaal uit de doeken doet. Na een paar luisterbeurten geven de nummers zich wat meer prijs en hoor ik melodieen welke voorheen overstemd leken te worden door ...., ja, door wat eigenlijk...
Een erg fijne 36.20 minuten ...
Ik meen dat dit zijn derde cd is, eerder werk is me onbekend. Maar dit verdient breder beluisterd te worden.
Voor mij zijn de hoogtepunten Lay Down in the Tall Grass en Trouble Comes Knocking.

avatar van riiiiiiiii
als Lay Down in the Tall Grass de toonzetter is voor de rest,
dan kan dit echt niet slecht zijn..

avatar van Devoo
Deze plaat heeft wel mijn interesse gewekt, zal er absoluut eens achterna gaan!

Social_Mask
Zeker doen! Tot dusver vind ik het erg sterk en daar zie ik geen verandering in komen - in negatieve zin. Naast de uitstekende begeleiding, zijn de teksten ook om je vingers bij af te likken:

Reverend please, can I chew your ear? I have become what I most fear
And I know there's no such thing as ghosts, but I have seen the demon host

Ik kwam trouwens ook deze hoes tegen, vind ik wel een stuk mooier.

avatar van De Daniël
Wat een supervette hoes. De aandacht is getrokken.

Social_Mask
Mooi zo. Je moet ook je aandacht erbij houden bij dit album. Je zou namelijk in eerste instantie kunnen denken dat het toch teveel van hetzelfde is en dat er geen variatie tussen de nummers zit. En dat is in feite ook zo. Maar saai vind ik het persoonlijk allesbehalve. Sterker nog, dit is voor mij een potentiële top10 album. De muziek is welisbaar niet uniek, maar het heeft iets mystieks en tevens genaakbaars. Ik vind het iig schitterend. Het heeft wel wat luisterbeurten nodig. Niet omdat de muziek 'even wennen' is, maar meer om de nuances tussen de nummers op te merken, om ze van elkaar te onderscheiden als het ware.

avatar van De Daniël
Ik snap je punt inderdaad, want op het eerste gehoor lijkt het veel van hetzelfde te zijn. Hopelijk breekt het open na meer luisterbeurten.

Social_Mask

Maar als je het niks vindt, dan vind je het gewoon niks. Je hoeft/moet het van mij niet talloze keren draaien als het je niet weet te 'pakken'.

boomkat
Het is misschien wat simpel (lees: vooral toegankelijk) maar zeker niet saai. Integendeel .

avatar van De Daniël
Ik vind dit zeker geen toegankelijke muziek hoor. Deze hele plaat is voor mij één grote aparte gewaarwording. Magic Arrow is een van de mooiere nummers die ik de afgelopen tijd heb gehoord trouwens.

Verassend leuk! Laat ik eens beginnen met een 3.5* Ondertussen gun ik het wel nog een paar luisterbeurten.

Morgen staan ze trouwens in het voorprogramma van Broken Social Scene. Ik ben benieuwd

twnmrs
Muziek gemaakt in isolement: Altijd goed!

avatar van muziekobsessie
klinkt wel origineel en inderdaad spannend, maar of dit live ook spannend blijft?Zag dat dit met Patrick watson werd vergeleken in Rotown blaadje. In de verste verte niet! dit is heel leeg en minimaal terwijl Watson juist gelaagd is. Maargoed mischien een groeiplaat? Heb dit bericht al 3x veranderd, plaat groeit als een gek!!... en hoor ik daar Screamin' jay hawkins in 2e nummer...mmm

gek dat ik dit niet eerder heb gehoord, thebestfreaks, volg jou stemgedarg altijd(zeker de 4 waarderingen en hoger)

avatar van thebestfreaks
muziekobsessie, wat fijn dat je deze plaat dan toch hebt ontdekt. Ook na anderhalf jaar blijf ik bij mijn 4*. Het blijft een parel !

avatar van muziekobsessie
Tja mischien heb ik 'm toen der tijd wel even geprobeerd ofzo maar niet goedgenoeg. Dit is echt zo'n plaat waar je voor moet gaan zitten. Ga in september zeker in Rotown kijken.

avatar van wexxel99
Heb deze man gezien op IGWO en het was een absoluut hoogtepunt v/h festival. Zo kaal maar ook intens. Heb ik alleen eerder gehoord bij Bon iver. (En misschien arise therefore).
De promo die bij deze cd geleverd werd repte over: Nick Cave en Screamin' jay Hawkins and the Animals. Alleen de laatste hoor ik terug in het derde nummer van deze cd, tevens voor mij het mooiste nummer.
Voor nu een vier, maar durf mijn muziekcollectie ervoor te verwedden dat dit nog gaat stijgen, deze muziek past precies in mijn straatje.

avatar van Hedser
Ik heb Timber Timbre gisteren gezien in het voorprogramma van Jónsi en ik vond het echt heel goed. Maar na het beluisteren van deze plaat valt het toch enigszins tegen. Ik mis enorm de viool, die live erg sterk aanwezig was. Die gaf een perfect sfeertje neer, dat een beetje deed denken aan Godspeed You Black Emperor. Desalniettemin klinkt het best goed, moet 'm nog even wat vaker beluisteren.

avatar van MMM
MMM
jammer, dat ik deze plaat niet mag kiezen als album van het jaar, te laat ontdekt.

avatar van pejo
Fantastisch ingetogen album. Het pakt je op, neemt je mee en laat je niet meer los.

avatar van muziekobsessie
als je dit goed vind heb ik een mooi verwijzing van de docter, ha ha
nee kwa dreiging in 't zelfdde straatje als Timber
Sean Rowe - Magic (2009)

avatar van De Daniël
Magic Arrow zat in een aflevering van de serie Breaking Bad. Geweldig goed nummer en een geweldig goede serie!

avatar van Ducoz
Zag hem live, vond het toen niet zo spectaculair
Misschien moet ik de plaat eens kopen, misschien valt het kwartje dan

avatar van pim556
Ducoz schreef:
Zag hem live, vond het toen niet zo spectaculair
Misschien moet ik de plaat eens kopen, misschien valt het kwartje dan

Spectaculair is precies het verkeerde woord inderdaad. Totaal geen beweging of interactie met het publiek. Alle aandacht gericht op de muziek. Prachtig vond ik het. Alsof we met z'n allen rond een kampvuur zaten, en er drie mensen spontaan begonnen te spelen. Alleen voor ons.

avatar van Ducoz
We zijn nu twee jaar verder en ik heb de CD eindelijk aangeschaft.
Mijn commentaar uit 2011 was wat naïf en ik luisterde toen naar een heel andere soort folk dan we op deze plaat van Timber Timbre te horen krijgen.
Schitterende minimalistische folk.
Ik zal deze plaat vanavond nog eens echt 'ondergaan', maar dit is zeker een kanshebbertje voor de volle punten. Als hij overigens nog eens in Rotterdam of iets in die richting speelt ga ik zeker nog eens kijken.

Trouwens, mijn versie heeft een extra CD met live uitvoeringen van een aantal van deze nummers. Heb ze net toegevoegd. De plaat duurt daarmee niet 36 minuten, maar 1 uur en een kwartier Is dat niet mooi ?!

avatar van Lura
Deze groep pas recent ontdekt en heb begrepen dat velen deze cd nog mooier vinden, ben zéér benieuwd, want dat laatste album vind ik geweldig!