Mando Diao - Give Me Fire! (2009)

Zweden
Label: Universal

1. Blue Lining White Trenchcoat (4:02)
  2. Dance with Somebody (5:18)
  3. Gloria (4:17)
  4. High Heels (3:48)
  5. Mean Street (4:32)
  6. Maybe Just Sad (4:05)
  7. A Decent Life (1:45)
  8. Give Me Fire (4:01)
  9. Crystal (6:11)
  10. Come on Come On (4:13)
  11. Go Out Tonight (4:53)
  12. You Got Nothing on Me (5:07)
  13. The Shining (3:17)
avatar van JoBBuS
0,5 omhoog! Van 3,5 naar 4.0. Vind geen enkel nummer slecht van dit album. Er staan alleen net te weinig echte pareltjes op om het cijfer nog verder omhoog te schroeven.

avatar van Pot-Honing
Ik vind dit album heel goed in het gehoor liggen, het boeit me van begin tot eind, wat vrij uniek is. Van de albums uit 2009 die ik gehoord heb is het duidelijk mijn favoriet.

avatar van Boomschors
Wat een meesterwerk. Hij is nog niet genoemd, maar Maybe Just Sad vind ik toch echt het beste nummer (ik vind het helemaal geweldig, die electronica erin!), op de voet gevolgd door You Got Nothing on Me. De eerdere albums van Mando Diao zijn inderdaad wat rustiger en ook erg mooi, maar deze rockplaat blijft toch mijn favoriet.

Naar mijn idee lijkt dit album wat betreft stijl trouwens best wel op White Lies - To Lose My Life (2009).

Aaina
redelijk goed album, maar als de heren iets kritischer naar het eigen materiaal hadden gekeken had het wellicht nog veel beter gekunnen. Een nummer als mean street is vermakelijk maar pas m.i. qua sfeer niet op de cd. Voor Crystal geld min of meer hetzelfde, al moet ik eerlijk toegeven dat ik dat gewoon een draak van een liedje vind. Een geforceerde ballad die nergens weet te raken. Nummers als A decent life en Go out tonight vind ik meer slagen als opvullers dan als echte sterke tracks. De ghost track na The Shining had eigenlijk ook niet gehoeven. Uitermate enthousiast ben ik over de nummers Blue Lining White Trenchcoat, Gloria en High Heels. Wat een toppers!

avatar van Fieke_28
"You've Got Nothing On Me" blijft een fantastisch, heerlijk nummer, wat ik wel oneindig kan blijven draaien. De rest van het album weet me echter nog steeds niet te pakken. Ook hun grote hit "Dance With Somebody" doet het niet voor mij.

2,5 sterren

avatar van Henjo
Klinkt erg lekker zeg, geen slechte nummers idd, en vooral live zijn ze geweldig!

avatar van BoyOnHeavenHill
Beetje wisselvallig, en daardoor niet zo leuk als hun vroegste werk, maar nog altijd de moeite waard. Blij dat ze er nog zijn.

avatar van Fieke_28
Eerder vandaag scrollde ik door mijn Itunes en besloot ik zomaar deze plaat weer eens te zetten. Mijn vorige stem van 2,5 moet ik nu toch flink bijstellen. Bij vorige luisterbeurten wist dit album mij grotendeels niet te pakken, maar dit keer deed het dat juist grotendeels wel. "Dance With Somebody" is echt te vaak gedraaid, wat jammer is, want het was ooit absoluut een lekker nummer. Maar "Gloria", "Maybe Just Sad" en "Crystal" zijn voor mij echt ontdekkingen! Top nummers! Ook "You've Got Nothing On Me" blijft na al die tijd nog steeds fantastisch.

Bij deze dus 3,5 sterren.