Rise & The Avid Record Collector - Risen (2009)

1 stem

17. Julia's Song

met Lynn

18. Freestyle (Outro)
avatar van Rhythm & Poetry
Hè nee, weer een dertien in een dozijn album. Op zich is ook dit helemaal niet verkeerd maar ik vind het wat saai worden. Een flinke gaap kan ik soms niet onderdrukken. De samplekeus vind ik vaak te voor de hand liggend en ook het toevoegen van wat simpele soul ken ik nu wel. Rise heeft een redelijke stem maar doet hier erg weinig mee, klinkt erg monotoon. Halverwege is er wat afwisseling met de andere mc's; Substantial is eigenlijk altijd wel welkom en doet het dan ook het beste. Het wordt daarna ook iets beter, maar een voldoende zit er zeker niet in (Stuttering Fine en WRA Cypher, hoewel niet origineel, vind ik de beste nummers van Risen).

avatar van Rhythm & Poetry
Tussen de hiphop die je op tv ziet en de hiphop die je na goed zoeken op undergroundsites kunt vinden zitten wat verschillen: waar de mainstream acts met name een breed publiek weten te trekken zorgen de undergroundacts ervoor dat ook hun (kleinere) publiek geïnteresseerd blijft; het aanbod is daarom ook groot. Rise & The Avid Record Collector is een van de vele acts die moeilijk te vinden zijn in platenzaken, maar toch enigszins de aandacht weet te trekken. Al is het alleen al vanwege de gastbijdrages van onder meer Masta Ace, Wordsworth en Substantial op het debuutalbum Risen. Of deze gastartiesten de sleutel tot succes zijn is echter nog de vraag.

Na nog wat graafwerk blijkt dat de rapper Rise onderdeel uitmaakt van The Demigodz, een grote rapformatie uit Connecticut, waar hij onder meer samen met Apathy en Esoteric mag rappen. The Avid Record Collector, de producer van het duo, draait al vanaf 1988 zijn platen en verzorgde onder meer producties voor Louis Logic. Nu Rise en The Avid Record Collector samen zijn gekomen, is het tijd voor een volwaardig album.

Helaas weet Risen niet meteen te boeien, gek genoeg niet eens zozeer omdat het slecht is, eerder vanwege een déjà vu-gevoel. De rustige, zwoele producties liggen weliswaar lekker in het gehoor, maar zijn al veel eerder en beter door verschillende producers (Nicolay, Kev Brown, Oddisee) ten gehore gebracht. Niet dat het verkeerd is, want de keyboardklanken vermengd met scratchwerk op Rise Anthem doen snel naar meer verlangen, alleen origineel wordt het echt niet. The Avid Record Collector blijft op het album telkens weer met dergelijke goede doch onderling vergelijkbare en niet even originele producties op de proppen komen.

Rise is helaas een middelmatige rapper; hij doet hoorbaar zijn best, maar weet zich toch niet te onderscheiden van andere MC’s. Wel is hij goed te volgen en rapt hij in het juiste tempo. Wat wel tegenstaat is zijn hoge stem, die niet fijn in het gehoor ligt. Tekstueel kan hij geen potten breken, hij gaat niet heel diep en er komen over het algemeen geen boeiende verhalen uit zijn mond. Gelukkig komt Rise wel met enkele vermakelijke opmerkingen en woordgrappen op de proppen: “I’m alive till I live in de sky” (Risen Intro), “I grind like I’m cinnamon, captivate in topics, but you rather listen to Andy Milonakis” (Rise Anthem) en “If I got my boobs and my brain (then what?), and I’ve got my heart, I maintain” (Maintain). Jammer genoeg zijn de onderwerpen die hij behandelt niet altijd even origineel, hij rapt met name over zijn muziekcarrière, zijn persoonlijkheid en zijn favoriete artiesten van vroeger.

Zo is het album zeer makkelijk te volgen en is het zeker niet vervelend - en toch ontbreekt er nog van alles. Wellicht kunnen de gastartiesten, die op het tweede gedeelte van de cd verschijnen, de leegte die Risen een tijd lang uitstraalt wat opvullen. Substantial is de eerste die het mag proberen; op het nummer New York laat hij zich van zijn goede kant zien en is met name zijn stem al een verademing. Zijn stemgeluid, dat heel wat lager ligt dan dat van Rise, klinkt een stuk beter op een Avid-productie. Met bezieling rapt hij over zijn favoriete stad: New York. Naast zijn bijdrage doen ook Masta Ace en Wordsworth hun zegje, op het nummer Wra Cypher, dat bestaat uit een duistere pianoproductie die zich op het einde ontpopt tot een jazzvol geheel, blazers incluis. Masta Ace geeft de track nog wat extra’s mee met gretige raps, maar stelt tekstueel helaas teleur met regels als: “You better listen, pay attention instead of dissing//Some of ya nigga’s is about to be death or missing.”

Een onvergetelijke indruk laat Risen zeker niet achter, daarvoor lijkt het schijfje teveel op andere hiphopprojecten. Toch is het niet een geheel onverdienstelijk debuutalbum; zo is The Avid Record Collector een vaardig producer en weten enkele gastartiesten er iets leuks van te maken. Gastheer Rise is echter niet in staat om een album lang op een goede manier op te vullen, zijn stem klinkt nimmer optimaal en hij is inhoudelijk, hoewel soms vermakelijk, ook niet sterk genoeg. Risen behoort daarom tot de onderkant van de grote hiphopmiddenklasse

Ook te lezen op: www.hiphopleeft.nl