Ron Boots - Liquid Structures in Solid Form (2002)

Electronic
Label: Groove Unlimited

1. Liquid Structures in Solid Form (19:02)
  2. KGM (6:22)
  3. Thunder Road (13:57)
  4. Forgotten Memories (9:09)
  5. Centre of the Sphere (8:53)
  6. Soft Skin (11:12)
avatar van Gerards Dream
Hetgeen meteen opvalt is het metalen blikje waarin de cd in is verpakt. Het doet wat denken aan de verpakking van dunne sigaren. Wel fraai een dergelijke omhulsel, maar het gaat wel ten kosten van de informatie. Deze in nu wat summier.

Dit bijzonder verpakte album gaat direct van start met de titeltrack Liquid Structures in Solid Form wat volgens mij een knipoog is richting verpakking. Met veel laag gaat het album voorzichtig van start. Tot dat er wat vrolijke toontjes klinken die een voorbode zijn van een kosmisch verhaal. Echt op gang komen doet het niet in eerste instantie, maar zodra er wat ritme bijkomt zie ik met de ogen dicht een vloeistof stromen. Hierdoor komt er gelukkig wat meer structuur in het verhaal. Toch is het jammer te noemen dat op het eind het lijkt of er tijd gerekt wordt. KGM begint eveneens in de diepte en blijft daar wat in hangen. Het doet wat denken aan een diesel die stationair draait.

Ook Thunder Road begint erg zacht. Zodra er meer lijn inkomt krijg ik het gevoel op een weg aanwezig te zijn waar ieder moment iets kan gebeuren. Na wat blikseminslagen is het meest spannende binnen de compositie wel gebeurd. Hierna volgt eerst nog iets wat aan verstilling doet denken. Als er wat later tempo bijkomt denk ik: "Nu gaat er wat komen," maar helaas het blijf wat hangen. Forgotten Memories is een mooie gedragen compositie en doet me qua structuur denken aan de muziek van Robert Schroeder. Ook zou het mooie muziek zijn voor bij een Duitse misdaadserie. Het heeft daarvoor de juiste melancholie.

Centre of the Sphere begint met ingetogen klanken en het geluid of iets door een spiraal gaat. Hierna wordt een sferisch verhaal neer gezet waar weinig spanning in zit. Een track als Soft Skin maakt in dat geval niet veel goed. Al vanaf het begin heb ik het gevoel dat Boots me een verhaal wil vertellen. Helaas komt dit niet echt op gang en blijf hij wat hangen in een bepaald cirkeltje. Ja en daarmee komt er een eind aan een album van Ron Boots die ondanks de bijzondere verpakking me niet erg veel deed. Heel slecht is het niet, maar beregoed is een ander verhaal.