Billy Joel - Cold Spring Harbor (1971)

Rock / Pop
Label: Family

1. She's Got a Way (2:40)
  2. You Can Make Me Free (5:40)
  3. Everybody Loves You Now (2:40)
  4. Why Judy Why (3:46)
  5. Falling of the Rain (2:24)
  6. Turn Around (3:20)
  7. You Look So Good to Me (2:26)
  8. Tomorrow Is Today (4:47)
  9. Nocturne (2:37)
  10. Got to Begin Again (2:47)
avatar van musicboy
Billy Joel is hier ook zo ondergewaardeerd, eigenlijk beetje pijnlijk.
Hoe dan ook, dit debuutalbum is heel mooi en aangenaam om naar te luisteren. Ik luister er graag naar als ik aan het werken ben, met een glaasje wijn, terwijl de zachte regen tegen het raam slaat. Ideale plaat voor die gelegenheid.

EVANSHEWSON
musicboy schreef:
Billy Joel is hier ook zo ondergewaardeerd, eigenlijk beetje pijnlijk.

Wàt kan ik daar aan toeveoegen ? Niets want het is geheel de waarheid ! Biezonder geslaagd debuutalbum van een artiest die hier véél meer waardering verdient !
4 sterren zie ! ****

mag ik me daar bij aansluiten?

schitterende plaat is dit. Heel erg mooi geheel. Eenvoudige setting. Piano, de eenzame stem. En de eerste van een reeks fantastische Billy Joel albums in de jaren '70.

avatar van Twinpeaks
Prima debuut al is hij wat kort.Joel ligt hier de basis voor zijn prima jaren 70 werk en je hoort hier al wat voor talent hij bezit voor pakkende melodieen en mooie beschouwingen.De piano is prominent aanwezig,maar de manier waarop Joel hem bespeelt maakt het dat het absoluut niet stoort.Fijn debuut.

avatar van Mctijn
Met lichte voorspring zijn beste album. Dit album is een half uur durende droomvlucht door de vroege jaren 70. Het aantal gelukzalige melodieën die Joel in dit korte album weet te proppen is tot op heden nog niet nagedaan. (The Shins komen in de buurt)
Tomorrow is Today is misschien wel zijn meest onderschatte (en onbekendste) nummer.

Father McKenzie
Vroege, neen, vroegste topper van deze pianoman. Flink ondergewaardeerd, ondergesneeuwd en anno 2009 blijkbaar geheel vergeten.
26 stemmen, het is om te janken...

Maar ja, iedereen luistert hier liever naar;

Godspeed Your Rage Against the Eagles of Death Metal Machine with the Black Emperor of hoe heet dat bandje ook alweer...

avatar van Mctijn
Gewoon op 5* deze plaat. Heerlijk.

Ted Kerkjes
Je hoort dat Billy Joel hier piepjong is.
Ik vind het jammer dat de meeste nummers alleen met piano en zang zijn. Dan wordt het een beetje veel van hetzelfde, maar natuurlijk was dit voor Joel het begin van zijn carriere en kon hij nog niet zo veel.

Ted Kerkjes
Met
en kon hij nog niet zo veel
bedoel ik qua instrumenten, hè. Dit is het prille beging van zijn carrière.

avatar van Darkzone
Van jongs af aan ken ik eigenlijk alleen zijn Greatest Hits albums en het album Stormfront wat ik als tiener draaide. Maar dankzij het android-spel Songpop meerdere nummers leren kennen, en nu dus met een echte introductie van Billy Joel begonnen. En dan begin je met zijn eerste album.

En anders dan die oud en sober aandoende hoes, klinkt het album juist erg fris en zeker niet alsof het uit 1971 afkomstig is!
Een voorzichtig begin met een veilige 3,5*

avatar van Queen Bitch
had dit album al een poosje thuis liggen op cd, maar deze week pas voor het eerst gedraaid en wat is dit lekker zeg ! zijn heerlijke stem en dan met dat prachtige piano spel maakt het helemaal af. zal deze nog wel veel gaan draaien. voor nu 4*

avatar van milesdavisjr
Het debuut als soloartiest en je merkt dat Joel nog zoekende is, zijn stem klinkt bij vlagen nog wat onevenwichtig maar je hoort al wel het talent bij de beste man. De composities zijn wat wisselvallig, hier en daar wat jeugdig maar de potentie is hoorbaar. The Beatles hebben grote invloed op Joel, dat is duidelijk merkbaar maar Billy richt zich handig op het singer songwriter genre en dat gaat hem redelijk goed af op deze plaat. Cold Spring Harbor is degelijk maar kent nog niet de variatie en diepte die enkele andere platen van hem wel kenmerken. Maar om je carriere een startschot te geven met She's Got a Way, Falling Of The Rain en You Can Make Me Free is fraai. Met ruim een half uur aan songmateriaal is het ook net mooi. Een dikke voldoende derhalve, het debuut mist echter nog net even de rijpheid en afwisseling om je helemaal in te pakken.

Tussenstand:

1. Cold Spring Harbor