Bløf - April (2009)

Alternatieve titel: Pickering Sessies Deel 2

Label: EMI

1. Aan Iedereen Die Wacht (5:04)
  2. Als Dit Alles over Is (3:42)
  3. Omdat het Anders Wordt (5:20)
  4. Midzomernacht (3:33)
  5. Overgave (5:48)
  6. Blijf Zoals Nu (4:38)
  7. Wapenbroeders (4:19)
  8. Dagen Zonder Namen (1:56)
  9. Je Gelijk Is Geen Geluk (3:46)
  10. Misschien Tot Morgen (4:43)
  11. Eilanden 2 (5:43)
  12. Gelukkig (3:25)
  13. Vandaag (3:27)
avatar van IntoMusic
Erg overdreven en dat is wat een gedeelte van de luisteraars ervan vinden. Je houdt ervan of niet, maar om dit nu als bedroevend te bestempelen...
Op zich ieder zijn smaak hoor en ik wil het heus niet voor hun opnemen, maar ooit wel eens vele Amerikaanse topnummers vertaald naar Nederlands?

Op zich vind ik het op April beter qua teksten dan op Oktober (zoals het gelijknamige nummer). Al met al klinkt het lekker...

Nightporter
Het probleem met Blöf zit naar mijn mening hierin dat het al jaren in hetzelfde tempo doorkabbeld. De band is muzikaal absoluut niet gegroeid en kiest op dit vlak altijd voor de veilige weg. Wellicht dat ze gewoon de muzikale vaardigheden missen een om ander pad in te slaan. Qua teksten kan ik me tot op zeker hoogte wel in je opmerking vinden, neemt niet weg dat Blöf tekstueel toch wel erg ver achterblijft bij iemand zoals Robert Long, die toch heeft aangetoond dat ook in het nederlands erg mooie teksten geschreven zijn. Messcherp, humoristisch, gevoelig etc etc. Blöf heeft absoluut niets van al dat.

Joy
zoals frontman pascal het zei:

we willen wel ene rockplaat maken maar steeds komt dit soort muziek eruit als we in de studio zitten

dan heb je toch een probleem denk ik

LoveStoned
Zucht... Wanneer stoppen die mensen toch eens? De melodie's zijn matig, maar vooral de teksten zijn veerschrikkelijk irritant.
'Het is niet moeilijk om te zien dat de voorraad langzaam opraakt maar misschien is dat wel goed
omdat je dan op eigen kracht moet
en probeer maar te bewijzen
dat het goed is wat je doet '

??? Wanneer houden die oude knarren die maar hopeloos blijven puberen op? Waren het een groep naïve jongens van 20, dan was het nog wel enigszins komisch geweest. Maar die vreselijke 'jongensmannen' die eeuwig jong blijven. In god's naam! Niemand begrijpt waar die intellectuele teksten op slaan, terwijl al die zogenaamde muziekliefhebbers maar hoofdknikkend blijven luisteren naar deze troep!

Joy
en dan te bedenken dat men voor deze plaat nog minstens een veelvoud aan nummers had liggen die deze plaat niet gehaald hebben, er kon niet meer op

die krijgen we ongetwijfeld een dezer maanden onder een net zo inspiratieloze titel om de oren

avatar van IntoMusic
Ik mag het hopen, dan kan ik er een mooie drieluik van maken...

avatar van bertus99
Veruit de minst goeie cd die Blof tot nu toe heeft gemaakt, al ken ik Oktober nog niet.
Het eerste nummer lijkt nog wel veebelovend, maar wat wordt het daarna een braaf voortkabbelend plaatje. Bij nummer 7 heb ik al de neiging om hem af te zetten.
Ik was altijd behoorlijk enthousiast over Blof, Umoja was een hele tijd niet uit mijn cd-speler te branden. Dus ik ben geen Blofhater. Maar April heeft het helemaal niet. Ook tekstueel niet.
Eigenlijk zijn het louter ballads, liefdesliedjes. Erg link om daar een hele cd mee vol te zetten, als rockband (dat mag ik tenminste toch nog wel hopen)
De single Vandaag, die afsluit, is de enige wat steviger song, maar die heeft evenmin de power en de feeling die Blof hiervoor meestal wel had.

Voor een Lente album, als je het zo zou willen noemen vind ik het nog steeds zo'n treurige sfeer hebben. Het album doet niets met mij. Als ik luister naar de wat meer rock-achtige albums van blof luister kan ik ervan genieten. Voor de wat meer rustigere personen of voor mensen die meer van de rustige muziek van blof houden zal dit een goed album zijn, oktober ook. Ik vind gewoon dat ze zich meer moeten laten gaan en ook iets minder doordachte teksten moeten gaan gebruiken. Zo onduidelijk. Maar dat zal wel aan mij liggen.

avatar van Gert P
Joy schreef:

55 minuten ! kan er nog ruim 20 minuten op hoor!

Joy
zal best maar het is uiteraard lucratiever om die meuk op nog een plaat uit te brengen en het volk nog eens de buidel leeg te trekken

blof fans zijn nie alte slim heb ik het id

avatar van IntoMusic
...het volk nog eens de buidel leeg te trekken

Tsjonge jonge he, overdrijven is ook een vak... Je kunt het ook niet kopen, de muziek niet luisteren en zodoende je niet irriteren aan de muziek En als je dan toch dit album wilt kopen, kun je ook even wachten totdat ie is afgeprijsd... .

Ja ik weet het, het leven zit soms vol verassingen en eenvoudigheden.

Misschien tot morgen

avatar van RWLover
Joy schreef:
blof fans zijn nie alte slim heb ik het id

Gelukkig ben jij dan, gezien je spelling, een stuk slimmer

April is wat mij betreft een prima plaat. Het klinkt allemaal een stuk leuker dan Oktober, een plaat die ik maar weinig beluisterd heb. Ik vind vrijwel alle nummers sterk, en er zijn er maar twee die ik regelmatig doorspoel: Overgave en Blijf Zoals Nu. Zal wel een kwestie zijn van ze 'te vaak gehoord hebben', aangezien dat precies nummers zijn die ik al een jaar of 2 op de pc had staan. 4.5*

En het is al veel eerder aangekondigd dat dit twee akoestische platen zouden zijn, dan moet je je daar ook niet meer over opwinden. Hierna komt er weer een echte rockplaat aan, als we de mannen mogen geloven

avatar van musician
Nee, dit gaat de verkeerde kant op.

Recent nog Blof de beste groep van Nederland genoemd, dan moet je niet met zo'n softe plaat als April aankomen.

En dan mag er in het boekje staan, dat de cd zonder overdubs is opgenomen, dan maar liever mét, als ik toch mag kiezen.

Maar met alle liefde de plaat overgedragen aan mijn ega, die weet zo'n rockloze cd beter te waarderen.Op voorgaande platen kan ik een ballade nog skippen. Nu zit ik gelijk aan het einde van de cd.

Het is mij echt veel te slap, het biedt muzikaal en qua zang geen venijn, laat staan vuurwerk. De band lijkt wel uitgeblust, besmet met één of ander virus.

Nee, voor het handhaven van de titel Beste band van Nederland hoort de aanpak Wilskrachtig te zijn. Niet Uitgedoofd.

PS Schrok toch nog weer even wakker bij afsluiter Vandaag. Dat lijkt er tenministe weer een beetje op.

Hier is de lijst met dingen.
Die je nog had willen doen.
Hier is de schoenendoos.
Met één miljoen herinneringen.
Aan wat we deden.
En wie we zijn geweest.
En wie we nu zijn.
Dat zit er ook in.

Genoeg reden voor mij om de CD geen kans te geven. Het blijft hetzelfde inspiratieloze gezeik. Ze proberen een hoog literair niveau te halen ofzo, klinkt voor mij laatste tijd meer als mislukte poëzie met een deuntje er onder. Het doet pijn aan mn oren hoe zie hier denken geweldige teksten te schrijven en het ergste is dat ze nog succesvol er mee worden ook... En dat terwijl de echt goede Nederlandse artiesten met echt geniale teksten worden ondergewaardeerd en nooit aan de top komen omdat ze niet aan die 'veilige' muziek doen. Ze zijn niet mainstream dus niemand luistert er naar. Zo'n instelling zie ik maar al te vaak en dat vind ik erg slecht. Mensen die alleen luisteren wat de rest van de wereld luistert omdat het nou eenmaal poplulair is en afwijkende muziekstijlen worden ondanks geniale muziek en teksten genegeerd, en dat wordt zoiets succesvol. Ik doe mn best niet over te geven bij hun laatste albums (Omarm, Umoja, Oktober, April). Het wordt voor deze band tijd om te stoppen, ze zitten voor mijn idee nl in een spiraal dat ze de zelfde muziek moeten blijven maken of ze worden afgerekend door hun fans en wie geen fan is neemt de moeite niet meer er naar te luisteren en een kans te geven (zoals ik). Beste zou zijn om op te breken en alle 4 in verschillende bands te gaan zitten en zijprojecten opstarten ofzo, in ieder geval niet meer met Bløf.

Ik heb ze een paar jaar terug nog 3x live gezien (ik dacht ergens 2004 tot 2006 ofzo), 3x precies hetzelfde saaie optreden, precies dezelfde aankondigingen en als dieptepunt 3x dezelfde grap bij Harder dan ik hebben kan, het bleek niet eens uit te maken wat voor weer het was. Anderen die ze live hebben gezien weten wel welke grap dat was.

Oh ja, ik vergeet bijna de laatste keer dat ik ze zag. Dieptepunt van pinkpop 2008 en weer precies dezelfde grap. De tijd dat ze dachten stoer te zijn met hun vooraf bedachte en opgezette album over hun wereldreis, Umoja. Met 47 onbekende gastmuzikanten in geldnood stonden ze daar dan hun ego te vergroten terwijl ze dat lang daarvoor al in overvloed hadden. Pascal offstage in zn normale leven zien is nog erger dan onstage, wat betreft ego dan.

avatar van RWLover
ErikH schreef:
Paskal offstage in zn normale leven zien is nog erger dan onstage, wat betreft ego dan.

Mag ik vragen hoe je hier bij komt? Op mij kwam hij (en de andere drie bandleden ook niet overigens) totaal niet zo over.

avatar van rkdev
Heb net beide albums 'Oktober' en 'April' na elkaar gedraaid (lekker op zo'n druilerige dag als vandaag) en moet zeggen dat dit album het toch moet afleggen tegen z'n eerder verschenen broer. De melodieen en arrangementen zijn minder fris/rijk en daardoor wordt het een te grote eentononige brij. Uitzonderingen zijn de nummers Omdat het Anders Wordt, Midzomernacht en Vandaag.

avatar van koel
1,0
Iets beter dan Oktober, maar ik word er nog steeds niet vrolijk van. Sorry. Na het topalbum Umoja is een goede opvolger maken ook een hele opgave, dat snap ik. Hoplijk eind 2010 weer iets dat in mijn straatje past.

avatar van Hendrix4live
Redelijk tot matig album. Niet slechter dan hun vorige plaat die ik maar zo zo vond, maar Blof word voor mij toch nooit echt zo bijzonder als The Scene of zo.

Deze plaat ken ik nog niet van blof en zal mij er eens in verdiepen.Maar wat mij het meest stoort aan de reactie,s is de negatieve meningen over Blof algemeen.In mijn ogen is Blof met veel nummers een geniale band.Nummers als Blauwe ruis,omarme,harder dan ik hebben kan en nog meer zijn van grote schoonheid.Nee ik ben geen Blof fan maar ik kan goede muziek waarderen en om Blof om deze album zo neer te slaan met alle kritiek staat mij een beetje tegen.Probeer zelf maar eens zulke nummers te schrijven dan kom je er pas achter hoe moeilijk het is om muziek te schrijven en te componeren.Kritiek geven is zo makkelijk!!!

avatar van Arrie
armand schreef:

Vervelende dooddoener is dat altijd, al is het nog zo knap hoe die nummers gecomponeerd zijn, dat betekent toch niet dat ik het mooi moet vinden?

avatar van InnerFreedomInt
Wanneer komt de nieuwe album uit ik kijk er erg naar uit

Joy
daarnaast zijn de nummers van blof niet zo heel ingewikkeld en hoogdravend, ik denk dat als je het beste van blof, de nummers die echt goed zijn uit het ouvre pikt, en een mooi ceedeetje van 10 a 12 nummers overhoud en de rest is middenmoot, zo bewijst ook dit album

InnerFreedomInt schreef:
Wanneer komt de nieuwe album uit ik kijk er erg naar uit
Begin 2011, ze zitten nu in de mixfase.

avatar van InnerFreedomInt
Oke dat is al snel bedankt

Teksten zijn minder bij dit album, maar dit album is samen met Oktober zeker een aanwinst in de Bløf muziek!

ik heb de single midzomernacht vond het een erg mooi nr miss binnenkort april maar is gaan halen

avatar van Gatver
0,5
Selecteer 3 favoriete tracks staat er dan... Lastig, als je er eigenlijk geen één echt goed vindt. Heb deze eigenlijk gekocht om m'n verzameling compleet te houden... 'Oktober' was stukken beter!

avatar van rkdev
Na een korte pauze besluit de band dat ze bij het volgende album terug naar hun roots gaan, en dat de nummers weer samen in 1 ruimte opgenomen moeten gaan worden. Overtuigd van het feit dat ze een rockalbum gaan maken reizen ze af naar Dublin voor de opnamesessies in het zogenaamde Pickering House. Al snel wordt duidelijk dat er veel inspiratie is, maar dat de omgeving blijkbaar ook inspireert tot het schrijven van rustige, akoestisch getinte nummers met meer ruimte voor de piano.

Deel één van het tweeluik heet ‘Oktober’ en kwam uit op 3 oktober 2008. Het tweede deel, ‘April’, verscheen in het voorjaar van 2009. Aangezien de band voor het eerst niet rockt is er veel kritiek op de band. Het zijn ook voor mij niet de beste platen uit hun euvre, maar wederom durft de band het aan om op plaat een nieuwe kant van zich te laten horen. Misschien was achteraf gezien twee van deze platen iets teveel van het goede. Wel staan er nog steeds pareltjes op zoals onder andere ‘Oktober’, ‘Eilanden’, ‘Adem In’, ‘Omdat het Anders Wordt’, ‘Midzomernacht’ en ‘Vandaag’.

Zie http://www.musicmeter.nl/ar... voor een uitgebreider verhaal over Bløf.

avatar van Twinpeaks
Hetzelfde verhaal als April.Alleen afsluiter vandaag laat een beetje pit horen.De rest is geneuzel op de vierkante meter.2 sterren ,meer kan ik er niet aan kwijt

avatar van Alexepex
Kijkend naar de gemiddelde scores van menigeen zie ik dat deze niet echt gewaardeerd wordt.
Wel verrassend want ik vind het toch een fijne plaat.
Een persoonlijke mening, ik weet het.
Goed, niet hun beste maar na 10 albums wordt de grens bij iedere band/artiest wat kleiner.
Ik heb wel een zwak voor deze Zeeuwen.

Van mij mogen ze nog wel zo'n cd maken.

Favorieten: Omdat het Anders Wordt, Overgave, Wapenbroeders en Misschien tot Morgen.

avatar van Thin Air!
Oke, een groep die zingt over een provincie die we allang hadden moeten teruggeven aan de Oosterschelde. Dat is vragen om problemen.

Muzikaal een hele kleine voldoende maar tekstueel redelijk onaangenaam.
Voor op de achtergrond zijn er betere Blof CD's en dat bedoel ik zonder cynisme.

WPE
nou, moet ik me schamen dat ik dit een van de betere blof-albums vind? Heerlijk met een behoorlijke zweem van romantiek omgeven. Mooie opnamen, voornamelijk acoustisch. Echte goede muzikanten, dat zijn het.