Burkhard Dallwitz - The Truman Show (1998)

Duitsland
Score
Label: Milan

1. Trutalk (1:20)
  2. It's a Life (1:30)
  3. Aquaphobia (0:39)
  4. Dreaming of Fiji (1:55)

5. Flashback (1:21)
  6. Anthem - Part 2 (From Powaqqatsi) (3:52)
  7. The Beginning (From Anima Mundi) (4:11)

met Philip Glass

8. Romance - Larghetto (10:46)

met Frederic Chopin (Second Movement from Piano Concerto No 1)

9. Drive (3:36)
  10. Underground (0:58)
  11. Do Something! (0:45)
  12. Living Waters (From Anima Mundi) (3:48)

13. Reunion (2:26)
  14. Truman Sleeps (1:52)

met Philip Glass

15. Truman Sets Sail (1:57)
  16. Underground - Storm (3:38)
  17. Raising the Sail (2:15)

met Philip Glass

18. Father Kolbe's Preaching (2:27)

met Wojciech Kilar

19. Opening (From Mishima) (2:17)

20. A New Life (2:01)
  21. Twentieth Century Boy (3:07)

met The Big Six

neo
Peter Weir was flink aan het goochelen met muziek en kwam als eerste bij Philip Glass uit. Wat hij er later bij haalde was allemaal in een zelfde stijl en orde; Dallwitz, Kilar, Mozart, Chopin... Allemaal heeft het zo zijn perfecte werking in de film.

Van Glass zijn muziek zijn stukken uit Mishima, Anima Mundi en Powaqqatsi gebruikt, in de eerst plaats als temp. Hij werd er echter niet als eerste bij gehaald om echte, nieuwe score tracks te schrijven zoals hij later deed met bv. Dreaming Of Fiji. Dallwitz werd eerder binnen gehaald. Deze componeerde dingen in dezelfde sfeer maar met wat opgetogen, zeer ritmische dingen met synthesizer geluiden, zoals in het prachtige ''Drive''. Voor de rest aangevuld met een pracht track van Kilar, ''Father Kolbe's Preaching, oorspronkelijk uit zijn score voor Zycie za zycie. 5 sterren

avatar van WB
WB
Ik weet nix van al die mensen die je op noemt, maar weet dat er een prachtige soundtrack uit is gekomen! De muziek brengt zoveel emoties los, en is prachtig gecomponeerd! 5 sterren

Prachtige score en zeer bijzonder hoe er met zoveel verschillende componisten toch zo'n strakke eenheid wordt neergezet.

avatar van thomzi50
Inderdaad een fraaie eenheid al vind ik het toch altijd een beetje goedkoop dat ik nu stukken van Glass hoor die ik gewoon al in precies dezelfde vorm op eerdere door hem gecomponeerde scores heb gehoord.

neo
Glass zei zelf weleens dat er wel ergere projecten waren waarbij ze zijn muziek wilde gebruiken. Hij is trouwens finaal tegen temp score, wat het hier ook al vantevoren was. Wel moet gezegd worden dat dit alleen zo is als hij zelf een score moet gaan componeren en men temp wil gebruiken (van zijn muziek). Ik vind het bij The Truman Show integer.

avatar van Bruce Almighty
De muziek van The Truman Show vind ik echt heel mooi, de film trouwens ook daarin doet Jim Carrey het te gek , echt een genot vind ik het om en die mooie muziek en die mooie film bij elkaar te zien en te horen (vandaar heet het ook filmmuziek ) echt mooie en vooral goede muziek !

* * * * *

avatar van dynamo d
Niet zo'n bijzondere score, naar mijn smaak. Underground/Storm en A New Life vind ik wel goed, maar voor de rest zijn de Dallwitz-onderdelen te kort en niet echt uitgewerkt. Verder zijn er vele stukken gecomponeerd door Philip Glass. Ook staan er bijna 11 minuten aan Chopin op en dat is ook niet mijn favoriete klassieke componist. Ik zal deze score niet echt snel meer opzetten. Dus vandaar 3*.

neo
En hoe vond je het stuk van Kilar?

Demon99
Goede Soundtrack die in mijn hoofd is blijven hangen.