One Dove - Morning Dove White (1993)

Electronic / Dance
Label: FFRR

1. Fallen (7:18)
  2. White Love [Guitar Paradise Mix] (10:16)
  3. Breakdown [Cellophane Boat Mix] (6:39)
  4. There Goes the Cure (8:03)
  5. Sirens (6:34)
  6. My Friend (6:59)
  7. (The Transient) Truth (9:05)
  8. Why Don't You Take Me (3:40)
  9. White Love [Piano Reprise] (1:09)
  10. Breakdown [Radio Mix] * (4:40)
  11. White Love [Radio Mix] * (5:32)
Leren kennen omdat Dot Allison in deze band zong. De enige cd die ze gemaakt hebben. Heel sferische muziek, beetje trancy. Voor de liefhebbers zou ik zeggen...

avatar van matthijs
Ik kocht m als liefhebber van Andrew Weatherall, de producer die met Primal Scream's Screamadelica en Sabres of Paradise een paar meesterwerkjes afleverde. Heel anders dit, meer poppy, maar wel henkenbaar als AW productie. (Echo, bas)

avatar van RogerV
Leuk album met een frisse sfeer en afwisselende muziek. Wheatherall kan prima produceren en Dot Allison heeft een heerlijke stem. Jammer dat de groep maar een album heeft bestaan.

avatar van matthijs
Had m in 1998 gekocht en binnen een maand uitgeleend aan een neef die goed was in het kwijtraken van spullen. Toen in in 2012 een bericht schreef had ik m 14 jaar niet meer gehoord. Nu eindelijk opnieuw gekocht!. (Destijds 35 gulden, nu 1 euro!). Beter dan ik verwachtte, ook best een groeiplaat, een soort Screamadelica part 2.

avatar van Echo01
Met de veel te vroege dood van producer Andrew Weatherall (gisteren) misschien een goed moment om dit prachtalbum even naar voren te schuiven.

Het album 'Morning Dove Whirte' ademt met alle echo, dubbas-effecten, samples (zoals Black's 'Wonderful Life' in de song 'Why Don't You Take Me') en heerlijke beatjes de hippe jaren '90 uit. Het album wordt wel eens gezien als de follow-up van Primal Scream's 'Screamadelica' en daar valt wel wat voor te zeggen, met dan het verschil dat hier een zangeres (Dot Allison) de songs - op een wat dromige manier - begeleidt.

De band is meer popgericht dan Primal Scream, maar dat maakt niet zoveel uit voor de beleving. 'Morning Dove White' is mede door Weatherall's productie meer dan prachtig.... Een aanrader.

Met de prachtige stem van Dot Allison was daar in 93 plots One Dove met hun, kennelijk, enige wapenfeit. Zelfs een aantal comments hier, wow, ben dus niet de enige die deze band kent. Destijds voor mij een openbaring hun sfeervolle muziek plus zang ja. Nog steeds een album wat ik gaarne opzet. Inmiddels 30 jaren verder en de tand des tijds meer dan goed doorstaan ja. Mooie warme sound op Morning Dove White. Waar tracks als Fallen, Breakout en White Love er bovenuit springen, edoch waar ook de rest zeer fraai ware. Andrew Weatherall zorgde destijds voor de productie, yep, dezelfde als bij Primal Scream met Screamadelica. Te horen is dit zeker wel ofschoon ook de muzikale verschillen wel evident zijn. Hoe dan ook een mooie warme haast organische sound hier en die heeft nu nog dezelfde impact ja. Waar ze gebleven zijn, kennelijk was dit ene album voldoende, waar Dot solo nog wel verder ging. Met wisselend resultaat voor mij. Deze edoch blijft boeien gelukkig.