Alestorm - Black Sails at Midnight (2009)

Label: Napalm

1. The Quest (4:57)
  2. Leviathan (5:55)
  3. That Famous Ol' Spiced (4:46)
  4. Keelhauled (3:42)
  5. To the End of Our Days (6:23)
  6. Black Sails at Midnight (3:31)
  7. No Quarter (3:02)
  8. Pirate Song (4:03)
  9. Chronicles of Vengeance (6:25)
  10. Wolves of the Sea (3:34)
avatar van horrorfreak7
Keelhauled is nu te beluisteren op hun myspace. Klinkt best lekker.

avatar van progressive
Hehe, ik vind deze band best wel cool. Grappige liedjes met leuke deuntjes en ik hou altijd wel van een beetje gekdoenerij en ook van metal en dat komt hier samen Ik kijk toch wel een beetje uit naar dit album

avatar van Liampie
Wat ik er tot nu toe van heb gehoord is goed: Keelhauled, Famous Ol' Spiced en Wolves of the Sea met nieuwe brasspartij. Leviathan wordt vast en zeker ook heel cool met de echte brasspartij erbij, en Pirate Song klonk live al heel erg leuk. No Quarter is waarschijnlijk een liedje van een van de Battleheart demo's. Leuk (instrumentaal) nummer, ik ben benieuwd hoe het klinkt op een professionele productie. Hopelijk hebben ze het nummer ook nog iets uitgebreid!

Ik ben benieuwd naar de overige nummers, waarschijnlijk wordt dat net zo top als de hierboven genoemden.

1e Indruk...

Minder dan Captain's Morgans Revenge, en Bowes ligt op sommige momenten met zn ''zang'' wel heel erg uit het ritme, wat best jammer is.

Maar opzich klinkt het allemaal wel lekker, alleen To The End of Our Days...die hadden ze best weg mogen laten, of een stuk mogen inkorten, want hij haalt het totaal niet bij Nancy The Tavern Wench.

Zeker 1 van de leukste nummers van album tot nu toe: No Quarter, ook al is het instrumentaal, die PotC soundtrack erin is geweldig, en natuurlijk Leviathan, wat nog steeds mijn meest favoriete Alestorm nummer is.

Op sommige momenten lijkt het wel alsof de muziek recht uit een Turisas-album komt..
Waar zijn, op Keelhauled na, die leuke deuntjes,wat Captain Morgan's Revenge zo leuk maakte?=(

2e luisterbeurt en cijfer volgt.

Black Sails at Midnight.

Zoals ik al zei, de deuntjes die op Captain Morgan's Revenge waren, zijn hier haast niet te vinden, dit is meer gitaar /orkestachtig(?) ingedeeld, wat best jammer is.

Neem nou bijv. Black Sails at Midnight (het nummer), misschien wel het hardste nummer dat ze tot nu toe hebben gemaakt, een leuk refrein, lekker hard, maar het mist gewoon die keyboard melodieen. Ook het hoe Bowes begint met zijn stem, het ligt totaal niet op het gitaarritme, wat echt jammer is.

Keelhauled, leuk nummer, samen met No Quarter echt een nummer met die keyboard melodieen erin. Maar weer is soms Bowes uit het ritme, maar gelukkig is dat minder erg dan bij het Titelnummer.

De leukste nummers van het album (imo) zijn No Quarter,Leviathan en Chronicles of Vengeance.

Leviathan blijft in mijn ogen nog steeds het beste nummer van Alestorm, mede vanwege het refrein en de opening.
No Quarter, zoals ik al eerder zei een geweldige instrumentale track, vol met die keyboardmelodieeen, en de PotC soundtrack ingewerkt. Aangezien dat 1 van mijn meest favorite soundtracks is zit dat wel goed.

Maar de winnaar van de beste opening van BSaM is...Chronicles of Vengeance ^^, dat is echt een geweldige opening waar bij de keyboards het echt goed doen , maar dat doen ze eigenlijk bij het hele nummer. Ook het refrein is daar goed, met die keyboards erbij, en dan het afsluiten van het refrein met die keyboards, zo doe je dat gewoon, dat was dus iets dat ik mis bij dit album, het goed gebruiken van de keyboards, en dat deden ze hier perfect. Dit kan nog eens 1 van mn favorieten van Alestorm worden.

To The End of Our Days..
Ik vind het verreweg het slechtste nummer van het album. Toen ik het begin nummer kreeg ik de slappe lach, niet omdat het zo slecht is, maar omdat het gewoon iets is dat niet bij Alestorm past, en dat merk je ook aan de rest van het nummer. Een soort ballad, maar Bowes zijn stem past daar gewoon echt niet bij. Dat nummer hadden ze van mij echt wegmogen laten, want het is echt een misser, uiteindelijk word het op het einde nog wel beter, maar dat maakt het begin echt niet goed.

Ik geef het tot nu toe een 4, omdat het minder is dan Captain Morgan's en door de dingen die missen, aangezien het op sommige momenten gewoon een normaal metal album lijkt ipv, een folk/power metal dat Alestorm hoort te zijn.
Het kan altijd nog groeien, maar ik denk niet dat ik ze To The End of Our Days ooit nog ga vergeven.

avatar van Scython
Tja, piraten metal. Ze zouden het moeten verbieden. Alestorm valt niet serieus te nemen. En het is jammer, want instrumenteel klinkt het allemaal wel goed, maar die stem slaat 3 keer nergens op.

Feel free to be offended by my opinion.

avatar van horrorfreak7
Haha ach jah, het is moeilijk een band serieus te nemen als ze zich zelf niet serieus nemen . En wss is stem gewoon iets om aan te moeten wennen, maarja iedereen zn mening.

Maar verbieden..tjah, er zijn genoeg andere bands die ze moeten verbieden xD

avatar van Liampie
Ik vind het album een hele vooruitgang ten opzichte van het ook al erg leuke Captain Morgan's Revenge. De productie is goed, de echte brass fantastisch, de composities complexer en de thema's zijn iets volwassener.

- The Quest is een goede opener. Hard, maar wel erg melodieus en catchy. Weinig op aan te merken!
- Leviathan kenden we natuurlijk allemaal al. Zonder de echte brass was het al geweldig, en nu knalt hij helemaal! Een van de beste nummers van het album.
- That Famous Ol' Spiced heeft een geweldige intro, maar de coupletten zijn wat minder vanwege de zang. Dat had wel iets intenser gekund! Het refrein is fijn, maar toch denk ik dat de melodie niet helemaal bij het tempo past. Al met al toch een prima nummer!
- Keelhauled is waarschijnlijk op WotS na het meest poppy nummer. Alles is goed aan dit nummer, behalve dat hij iets sneller verveelt dan de meeste andere nummers.
- To the End of Our ays vind ik tegenstelling to de meeste andere mensen erg mooi! Instrumentaal is het heerlijk, en het refrein is intens. De coupletten echter zijn wat minder, ook vanwege de zang. De andere gedeeltes zijn goed genoeg om het nummer overeind te houden voor mij, het is zelfs een van mijn favorieten op dit album!
- Black Sails at Midnight: keihard, maar wel catchy. Jammer dat er zo weinig keyboards inzitten, maar dat is geen ramp zolang het bij één nummer per album blijft. Variatie is goed!
- No Quarter is een gouwe ouwe; krachtig en vrolijk. Het POTC-stukje begint niet zo boeiend, maar zodra de brass erbij komt is het feest! Ik vind het leuker dan de originele uitvoering uit de film zelfs.
- Pirate Song is een van de saaiere nummers op het album, maar toch verre van slecht. Leuk van het begin tot het einde, maar nergens een 'wow'.
- Chronicles of Vengeance is voor mij het hoogtepunt van het album en misschien wel de hele Alestorm-discografie. De melodieën zijn briljant, vooral de brasspartij. Ik was nogal verrast toen ik op het einde ineens een blastbeat hoorde, maar op de een of andere manier stoorde het me niet. Dit is de eerste keer dat ik me niet erger aan een blastbeat, en dat record is ook wat waard.
- Wolves of the Sea is het zwakste nummer van het album, waarschijnlijk te wijten aan het feit dat het nummer niet door Alestorm geschreven is. Het is té poppy om de aandacht lang vast te kunnen houden. Sinds Leviathan (EP) uit is heb ik dit nummer grijs gedraait, maar nu ben ik er klaar mee. Echt goede nummer vervelen niet! Het stukje met de steel drum is trouwens wel geniaal!

Al met al een zeer degelijk album. Het is een goed geheel, de originaliteit is er, de productie is er, het artwork is, eigenlijk is alles er! Misschien de volgende keer weer iets meer accordeon op de voorgrond zoals bij het debuutalbum, maar dat is geen must. Zoals het nu is is het ook fantastisch!

avatar van horrorfreak7
Een 0.5* erbij, omdat Black Sails at Midnight (het nummer) toch wel heel verslavend is, Geweldig refrein , lekker aggressief ook. ''Black sails at midnight, you're dead by daylight!''

avatar van holysjit
Een leuk album op zich, alleen vind ik 'Chronicals of Vegeance' te veel op 'Nancy The Tavern Wench' lijken van het vorige album. En ook sommige deuntjes lijken heel erg op het vorige album. Natuurlijk heeft elke band een eigen sound, maar toch had er iets meer verandering in gemogen. Het is een enorm cool album, met leuke deuntjes en lekkere gitaren die hard raggen.Het zou zo een dubbelalbum kunnen zijn met dit als tweede cd.

avatar van horrorfreak7
Chronicals of Vengeance lijkt op Nancy the Tavern Wench? Het lijkt er bijna totaal niet op . Als er een nummer er wel op lijkt is het Pirate Song, maar dat haalt lang het niveau van Nancy niet. Zo'n nummer had er eigenlijk wel op moeten staan, dat maakt Alestorm gewoon zo leuk.

Akron777
Lekker album, gaat lekker verder op Captain Morgan's Revenge. Verder niks negatiefs op aan te merken. 5*

avatar van Metalhead99
Beter dan hun debuut. 20 september zie ik deze gasten in Antwerpen!!

avatar van Phoebe318
Het nummer "Keelhauled" klinkt fantastisch!
Wordt er gewoon hyper van en helemaal vrolijk.
De rest ga ik nu beluisteren.

Akron777
Heb ze een paar weken terug live gezien. Was wel vet. Toen later Korpiklaani afsloot kwam ineens de zanger van Alestorm over ons heen ge-crowdsurft , Arrr...

avatar van Spock2011
In vergelijking met de voorganger maar matig. Dat piratenthema was echt een eendagsvlieg. De afsluiter is wel erg leuk.

Spock2011 schreef:

Eens. De oorzaak is simpel: de riffs zijn slechter of helemaal afwezig. Het is de vloek van rock in het algemeen in de 21e eeuw: verregaande specialisatie. Een band bedenkt een nieuwigheidje (metal riffs combineren met Schots/Ierse melodieën) maar dat raakt na of binnen één album versleten. Het resultaat is ondermaatse herhaling van een truckje.
Goed (dwz van hetzelfde niveau als het vorige album) zijn nog Keelhauled, Leviathan en Wolves of the Sea. Het is geen toeval dat de twee laatste liedjes het jaar ervoor zijn verschenen op een EP. Ook is het geen toeval dat Keelhauled een afwijkend arrangement heeft.

avatar van GreenGold
Het tweede album van onze metal piraten, maar een duidelijke stap terug vergeleken bij hun eerste werk. Gelukkig werd het hier na wel wat beter maar op dit album zijn weinig nummers te vinden die je bij blijven, behalve de instant classic Keelhauled. Dit nummer is echt de ster van het album en de essentie van waarom ik Alestorm zo leuk vond.

Het heeft een aantal jaar geduurd voor het eerste album was hoe het is geworden, maar Black Sails at Midnight is een jaar later al uitgebracht. Dit heeft te maken gehad met het snelle succes van de band en waarschijnlijk een record deal met Napalm waar ze aan wilde voldoen. Hoe dan ook, het voelt wat gehaast. Nog steeds geef ik het album een 3 omdat er nog steeds erg leuke nummers op staan, en deze nummers erg mooi in de Alestorm discografie passen. Track 1 t/m 4 en track 10 hadden rustig een EP mogen worden... (Leviathan 2.0 als het ware) maar een EP brengt natuurlijk minder geld op dan een vol album.

Favoriete tracks:
- The Quest
- Keelhauled
- Wolves of the Sea

"The endless quest is calling us another time. The jolly roger in the sky is our sign."