Marty Stuart, Larry Paxon & Kristin Wilkinson - All the Pretty Horses (2001)

Score
Label: Sony Classical

1. Cowboy's Dream (1:17)
  2. Canyon Sonata (1:17)
  3. All the Pretty Horses (1:10)
  4. Purty Dad Gum Good (1:17)
  5. After the Rain (1:07)
  6. Mild Cello Blues (1:24)
  7. Malarki Opus in D Major (1:31)
  8. John Grady's Angel (1:29)
  9. Edge of the World (1:32)
  10. Get My Boots (1:10)
  11. Strawberry Tango, Parts 1 & 2 (4:17)
  12. The King of Horses (1:29)
  13. Far Away (Alejandra's Phone Call) (1:55)
  14. Raul Malo - Porque (3:05)
  15. Daniel Lanois - Waltz for Hope (3:10)
  16. Ain't That a Drag (2:42)
  17. Bill Monroe / Marty Stuart - My Last Days on Earth / What's It Like to Be Dead? (1:53)
  18. Long Journey Home (1:59)
  19. Candles and Lies (0:53)
  20. Rainy Room (1:59)
  21. Far Away (4:00)
  22. Far Away [Reprise] (1:35)
  23. Cowboy's Dream / All the Pretty Horses (Medley) (6:45)
neo
All The Pretty Horses klinkt verfrissend en is zeer energiek. Het is niet de typische western score, maar ook weer wel, het is voor een groot gedeelte Mexicans en bestaande uit country acoutische gitaar. Zou niet mistaan als temp score voor een eerste versie van een nieuwe film. De drie componisten, alle drie met routs in de western/country wereld, hebben vooral erg ingenieus een passend geheel gevormd. Marty Stuart zorgde voor de vloeiende samenwerkinhg tussen de drie en behield het overzicht. Hij kreeg echter als enige credt bij de aantiteling, vanwege zin credit waardige naam door zijn vroegere muziek. De drie hebben echter het zowat gelijk verdeeld qua composities.

Het geluid en de instrumentatie is niet zo zeer vernieuwend, maar de energieke tempo wisselingen en variaties doen deze onderscheiden van die typische scores die er het gewonen meedoen. Er zitten tango's in met hevige Spaanse instrumentatie, castagenettes, 'Malarki Opus in D Major die ik meen ook eens overgaat in Mexicaanse beinvloed trompet instrumentatie, met een flink opzwepend tempo. Het ritme, tempo en sfeer, geluid en alles zijn zo ontzettend toegankelijk. Het lijkt soms wat heroisch en actievol maar dreigt nooit naar volbloedig actie materiaal, het geweld van de gitaar is op zich al genoeg. Erg toegankelijk voor een brede groep mensen, zo bleek nadat deze nu al flink wat maanden bij mijn filmhuis grijs gedraaid wordt sinds ik die er neer legde. 4.5 sterren

Bregt....

neo
Daniel Lanois score was trouwens afgewezen. Deze zelfde componist deed ook de muziek van Billy Bob Thornton's debuutfilm Sling Blade. De regisseur beweert dat hij geen director's cut wil doen zonder Lanois's originele score weer terug op zijn plek te hebben. Het was blijkbaar de studio die er niet in geloofde. Een enkel spoor van Lanois schijnt nog in deze score uitgave verborgen te zitten.

Ow, niet gezien.

Khad het thema eens gehoord op een compilatie van een vriend, en Linda heeft me die lter doorgestuurd.

ZOals je zegt, inderdaad heel erg energieke toestanden op deze cd. Ik vind vooral de ongedwongenheid erg goed, gecombineerd een zeer memorabel hoofdthema en enkele andere. Echt heel sfeervol ook.

Inderdaad niet zo vernieuwend qua intrumentatie, maar wel grotendeels anders dan de country scores die we gewend zijn. Het feit dat deze gecomponeerd is door kenners, doet me wel afvragen wat de filmcomponisten dan aanzien als country.