Archive - Controlling Crowds (2009)

Rock / Electronic
Label: Warner Bros.

1. Controlling Crowds (10:11)
  2. Bullets (5:24)
  3. Words on Signs (4:01)
  4. Dangervisit (7:39)
  5. Quiet Time (5:56)
  6. Collapse / Collide (9:14)
  7. Clones (5:02)
  8. Bastardised Ink (3:35)
  9. Kings of Speed (4:24)
  10. Whore (4:17)
  11. Chaos (5:30)
  12. Razed to the Ground (5:23)
  13. Funeral (7:20)
  14. Killing All Movement * (6:20)
  15. Children They Feed * (3:04)
  16. Day That You Go * (3:47)
  17. Neatly Folded * (3:17)
  18. Pills * (4:13)
totale tijdsduur: 1:17:56 (1:38:37)
bas1966
heb inmiddels alles wel verzameld van Archive....ben zeer onder de indruk. maar ben wél selectief geweest. Zeker niet alles vind ik goed !
Maar ze hebben wel veel materiaal.....38 tracks overgehouden wat echt héél erg lekker is

bas1966
vergeet soundtrack michael vailllant niet....le mans en bridge scene......wát geweldig !!

avatar van AOVV
De twee eerste nummers zijn zo goed dat het moeilijk is om dat niveau aan te houden, zoals ook notsub al zegt (al houdt hij het op de opener). Dat stoort me niet bij het beluisteren van dit album, want er komen zeker nog sterke songs voorbij (het trio 'Collapse / Collide'/'Clones'/'Bastardised Ink' is bijvoorbeeld een dik kwartier om in te lijsten). Toch hink ik op twee gedachten, want de speelduur zit me toch wel dwars (het is een behoorlijk lang zit), hoewel ik daar vaker niet dan wel last van heb. Hier is dat dus wel het geval, en van de laatste paar songs krijg ik dan weinig tot niets mee, omdat mijn aandacht dusdanig verslapt is.

Jammer, want het album begint dus enorm veelbelovend! Ik zie er vooralsnog niet het meesterwerk in dat velen van jullie er wel in zien, maar ja, dat zullen sommigen dan ook wel weer hebben met mijn favorieten..

3,5 sterren

avatar van Teunnis
AOVV schreef:

Jammer, want het afsluitende tweeluik is nóg beter dan het supertrio Collapse / Collide, Clones en Bastardised Ink en ook beter dan de eerste twee tracks.

Ik weet niet hoe lang je dit album al kent, maar in mijn geval was ik in eerste instantie nog niet direct overtuigd. Vooral vanwege de lange speelduur. Maar doordat ik op de een of andere manier verslaafd raakte aan dit album (ik begon hem op een gegeven moment zelfs telkens twee keer achter elkaar te draaien) begonnen alle nummers steeds meer hun plekje te krijgen. En uiteindelijk is dit album langzaamaan geklommen tot mijn favoriete album, na mijn meer persoonlijke liefde voor Frank Zappa en Regina Spektor. Dit is in mijn ogen het meest complete album: niet alleen van begin tot eind goed met de juiste trackkeuzes, maar ook in de details perfect afgewerkt. Nog completer dan bijvoorbeeld OK Computer, Funeral, ( ), Closer of My Beautiful Dark Twisted Fantasy (om maar even een heel ander genre te noemen).

avatar van Broem
Hoorde het nummer Collapse/Collide voorbij komen tijdens de prog 300 van user Casartelli WTF. Een prachtig episch nummer zeg. Album inmiddels in m'n bezit. Die ga ik eens aan een luistersessie onderwerpen. Collapse maakt het al dik de moeite waard Buitencategorie.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Broem schreef:

Daar mag je vooral ook alle deelnemers voor bedanken die het nummer (m.i. terecht) zo hoog gestemd hebben

avatar van meneer
Momenteel volop bezig met dit album. Sterk & verfrissend. In mijn muziekwereld weer eens wat anders. Zou ze graag eens live aan het werk zien. Las links en rechts dat het een goede band op het podium is.

avatar van Broem
Casartelli schreef:

Terecht. En diepe buiging voor al dat mooie werk en het samenstellen van de Spotify lijst. Met recht een toplijst

avatar van meneer
Tsjonge, bijna 7 jaar na verschijnen komt dit album onder mijn neus ( idd, zeer dankbaar aan De Prog Ladder ) en wat een uitdagend, vooral dat, album. Anders (zelfs voor mij in 2016), subtiel, echt mooi afwisselend, boeiend en aandacht trekkend !

Ik hoor zoveel ! Van The Beach Boys tot Rap tot Jeff Buckley. Sfeertapijten, Cloverfield effecten en vrouwelijke invloeden.

Voor mij - tot nu toe - de ontdekking van 2016 ! En nog meer te ontdekken van deze band

avatar van El Stepperiño
Ook ik beluister dit album naar aanleiding van de Prog Ladder en wat een fijne ontdekking is dit zeg!

avatar van adri1982
Ik ben dit album gaan luisteren, omdat DjFrankie het mij aanraadde.
Muzikaal zit deze heel goed in elkaar. 'Controlling crowds' is een goede opener, en 'Bullets' is mooi gezongen. 'Dangervisit' klinkt prachtig, en daarnaast zijn er op 'Quiet time' en 'Bastardised ink' zeer goede raps te horen, die veel mooier klinkt dan de meeste standaard-raps.

bas1966
na het album meer dan grijs gedraaid te hebben, vind ik 'razed to the ground' het fijnst.
het 'mezzanine' sfeertje kenmerkt alle kwaliteiten van de band. en dan moet 'funeral' nog komen.geweldig album.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Pas een box gekocht met 5 albums van Archive erin. De singles kende ik al; maar er is meer. Prachtige plaat met sterke openers en een sterk einde. Topper.

avatar van Juul1998B
Mix tussen massive attack, radiohead en een beetje pink floyd.
Ik tag Koen St