Bob Marley & The Wailers - Uprising (1980)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Coming in from the Cold (4:31)
  2. Real Situation (3:08)
  3. Bad Card (2:48)
  4. We and Dem (3:12)
  5. Work (3:40)
  6. Zion Train (3:34)
  7. Pimpers Paradise (3:26)
  8. Could You Be Loved (3:56)
  9. Forever Loving Jah (3:51)
  10. Redemption Song (3:47)
  11. Redempion Song [Band Version] * (4:47)
  12. Could You Be Loved [12" Mix] * (5:24)
avatar van Ernie
En met deze Uprising is de 6de Bob Marley plaat erbij gekomen En het is een favoriet! met het openingsnummer wordt al direct 1 van de beste songs op je losgelaten maar deze hele plaat bevat alweer een prachtige vibe en een sfeer die Ernie vrijwel direct aanspoort om te steppen en Jah beginnen te roepen. Met redemption song kent het ook een onvervalste classic die voor mij ook het eindpunt van Marley zijn leven betekent ( dit is het laatste album met hem) en alle registers worden nog 1x op schitterende wijze opengetrokken.

avatar van Madjack71
Rond deze tijd komt dit album vaak voorbij, bij het begin van de lente, bij mooie zomerdagen en vrolijke momenten. Voor mij is dit een soort van Born in the U.S.A van de reggae. Misschien niet zijn allerbeste album, maar wel een waarvan ik het ken van a tot z.

avatar van Ronald5150
”Uprising” is een album dat het uitstekend doet als de zonnestralen op je neerdalen. Het is niet het beste album van Bob Marley, maar luistert nog steeds uitermate prettig weg. Relaxte en deinende klanken komen uit de speakers en het klinkt dus allemaal erg vertrouwd. Gevoelsmatig is dit album wat minder zwaar op de hand qua teksten en ligt de nadruk dus iets meer op de hypnotiserende en opgewekte muziek. Liedjes als ”Coming in from the Cold”, ”Zion Train” en ”Could You Be Loved” zijn gewoon goede liedjes. Persoonlijk hoogtepunt is het afsluitende ”Redemption Song”. Prachtig liedje, het beste liedje van dit album, een van de beste liedjes uit Marley’s oeuvre, maar zeker ook een van de beste liedjes ooit als je het mij vraagt. Dus al met al is ”Uprising” prima in orde, maar dat geldt eigenlijk voor de meeste albums van Bob Marley.

avatar van Marco van Lochem
Bob Marley hoort wat mij betreft bij de groten uit de geschiedenis van de popmuziek. Daar waar Jimi Hendrix het gebruik van de gitaar heeft gedefinieerd, John Lennon samen met Paul McCartney het componeren van liedjes naar een hoger niveau hebben gebracht, Bob Dylan heeft laten zien wat je allemaal met woorden kunt doen, zo heeft Marley de reggae muziek vanuit Jamaica naar de rest van de wereld gebracht. Bob Marley werd als Robert Nesta Marley geboren op 6 februari 1945 en begon al op jonge leeftijd muziek te maken. Het duurde echter tot 1973 alvorens hij doorbrak bij het grote publiek. Daarvoor was een overgang naar het Island label van Chris Blackwell voor nodig. Het eerste album op dat label was “CATCH A FIRE”, met daarop de latere, als live versie, hit “STIR IT UP”. Met zijn band The Wailers, met daarin toen ook nog Peter Tosh, nam hij dat album op in Kingston Jamaica. In hetzelfde jaar verscheen “BURNIN’”, met daarop de klassiekers “GET UP STAND UP” en “I SHOT THE SHERIFF”, waarmee Eric Clapton in 1974 een internationale hit wist te scoren. “NATTY DREAD” uit 1974 was de het eerste album zonder Peter Tosh, maar wel met de ultieme Marley song, “NO WOMAN NO CRY”. De jaren die daarop volgden werden regelmatig albums uitgebracht, zoals “EXODUS” uit 1977, dat ook als een klassieker in het oeuvre van Marley beschouwd mag worden. Op dit album staan onder andere “WAITING IN VAIN” (hit in Nederland in 1984) en “THREE LITTLE BIRDS”. “UPRISING”, release was op 10 juni 1980, is het laatste album dat verscheen, toen Bob Marley nog in leven was. De heerlijke lome, zomerse reggae klanken zijn aanstekelijk, de melodieën briljant, de uitvoering van grote klasse en de songs zijn ook top. Opener “COMING IN FROM THE COLD” laat meteen horen wat je kunt verwachten, wat een heerlijke song. Op “WORK” kun je smakelijke gitaarbijdragen horen en en zijn de achtergrond zangeressen Rita Marley, Marcia Griffiths en Judy Mowatt (ze noemden zich I Trees) op een mooie dominante manier te horen. “COULD YOU BE LOVED” is een zeer commerciële track, terecht een grote hit in meerdere landen, waaronder Nederland, waar het de 2e plaats van de Top 40 wist te bereiken. In “FOREVER LOVING JAH” bezingt Marley zijn liefde voor het geloof, iets dat voor hem heel belangrijk was. Het album sluit af met “REDEMPTION SONG”, dat ook tot een Marley klassieker zou uitgroeien. De originele versie op het album is een uitgeklede, zeg maar unplugged versie. De band versie, op latere uitgaven toegevoegd, is ook prachtig! Bob Marley dacht dat een wondje aan zijn voet in 1977 kwam door een voetbalblessure, maar uiteindelijk bleek het om een melanoom te gaan. Behandelingen mochten niet baten en onderweg van Duitland, waar hij voor behandeling was, naar Jamaica overleed hij op 11 mei 1981 in Miami aan de gevolgen van dat melanoom. Zijn vrouw Rita scoorde in 1982 één Top 40 hit met “ONE DRAW”, zoon Ziggy scoorde hits onder andere met “TOMORROW PEOPLE” en “KOZMIK”, zoon Damian maakte met onder andere Mick Jagger een album onder de naam SuperHeavy en had Peter Tosh een succesvolle solo carrière, totdat hij op 11 september 1987 werd doodgeschoten. Ten slotte wist ook achtergrondzangeres Marcia Griffiths een hit te scoren, dat deed ze in 1983 met “ELECTRIC BOOGIE”. Bob Marley heeft dus aan de wieg gestaan van vele carrières, klassieke songs en albums en dat maakt van hem een legendarische schakel in de geschiedenis van de muziek.