Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)

Label: Parlophone

1. Politik (5:18)
  2. In My Place (3:48)
  3. God Put a Smile upon Your Face (4:57)
  4. The Scientist (5:09)
  5. Clocks (5:07)
  6. Daylight (5:27)
  7. Green Eyes (3:43)
  8. Warning Sign (5:31)
  9. A Whisper (3:58)
  10. A Rush of Blood to the Head (5:51)
  11. Amsterdam (5:19)
  12. Clocks [Edit] * (4:13)
  13. Crest of Waves * (3:40)
  14. Animals * (5:35)
  15. Murder * (5:37)
  16. In My Place [Live] * (4:03)
  17. Yellow [Live] * (5:13)
avatar van Agony
Prachtige plaat. Potentie om hoog in de top 100 te komen!

Zeer goed album. Ik vind alleen de live uitvoeringen stukken beter.

avatar van Jordy
Vind de tweede helft van het album iets minder, vandaar dat het debuut m'n favoriete Coldplay is

avatar van Sjoerd
Ben het met Jordy eens, voor mij is hun debuut net ff beter.

Nee.. ik vind dit album beter dan hun eerste.... alleen clocks al....

Geweldige cd met het beste nummer van Coldplay (Clocks inderdaad).

Clocks, A whisper, The scientist, Amsterdam...

Een woord:
geweldig!

titan (crew)
Coldplay heeft blijkbaar totaal geen last van het zogenaamde tweede-album-syndroom. Parachutes was al niet misselijk, maar met deze plaat gaan ze met gemak over dat niveau heen. Over tig jaar wordt hier nog met respect over gesproken. Van deze band gaan we nog veel genieten. 5*

avatar van Daan
Waren ze zelf ook erg bang voor, voor het tweede album-syndroom.

titan (crew)
Inderdaad, Ian McCulloch heeft ze daar overheen geholpen.

Ik ben erg benieuwd naar hun derde album.... ik vind het echt een heel erg veel belovende band die wel es in dezelfde rij genoemd kan gaan worden met U2.

avatar van manic
Merk inmiddels toch dat dit album nu al de test des tijds niet doorstaat. Draai hem zelden of nooit meer. Desalniettemin zit het allemaal lekker in elkaar Dikke 7

avatar van SilverGun
Hoewel ik minimalistische muziek kan waarderen, steken de nummers op dit album te simpel en eentonig in elkaar. Geen uitgekiende structuren of gouden melodieën, maar saai gitaar- of pianospel met de zang van Martin er bovenop in motiefjes die als onderdeel in de opbouw van een goede popsong zouden kunnen dienen, maar hier herhaald blijven worden tot het einde van een nummer. Dat wordt dan door sommigen als 'betoverend' ervaren maar het doet mij persoonlijk evenveel als een gemiddelde Britney Spears hit.

avatar van Kos
Kos
Vind ik ook Silvergun, ik vind Coldplay een beetje een soort Radiohead zonder geniale invallen. Hoewel het allemaal best aangenaam te beluisteren is, maar het mist iets bijzonders.

Tja, wat kan ik zeggen, mijn favoriete band . Erg goede CD. Zowel de muziek als de zang zijn volledig "mijn ding"

SilverGun schreef:
Hoewel ik minimalistische muziek kan waarderen.

Coldplay maakt beslist geen minimalistische muziek. Hoe kan je dit nou vergelijken met bijvoorbeeld Steve Reich, Philip Glass, de late Talk talk of menig postrockband?

paranoidandroid
Vond 't eerst een superalbum. Maar verveelt toch wel snel. Draai 'm nu nooit meer.

JonnieBrasco
Koop je dit album ... Ontdek je in eerste instantie het nummer 'Clocks'. Grijs draaien !!! En je denkt van: "Jee dit is toch een goed nummer, zoiets zou in de Top40 moeten staan". Half jaar later komt hij daar dan in (en best wel hoog), en dan moet je hem nog 200 x op de radio horen!

Maar wat een topalbum. Waarom is de tweede helft van de cd minder? Die vind ik net zo goed. De middelmatige vervelingsfactor zorgt er inderdaad voor dat ik toch niet verder ga dan 4,5 sterren.

Ongekende kwaliteit. Met dit album kreeg de band zijn eigen geluid ook beweren velen van niet.

Een kippenvel album, en dan doel ik voornamelijk op Clocks, In my place en A rush of blood to the edge. 4,5 *

avatar van gemaster

AMEN!

2,5 sterren voor de zang van Martin.

Mooi verwoord. Pure nonsens imho, maar mooi verwoord.

De CD die vanaf aanschaf de autowisselaar niet meer heeft verlaten. Top, sommige vinden Parachutes beter, ik niet

avatar van NERD
Politik, In my place, The scientist, Clocks....allemaal absoluut geweldige nummers.

Coldplay heeft het in zich om prachtige liedjes te maken met ook nog eens een heel aanstekelijk deuntje.

Ook al is dit niet mijn absoluut favoriete band (alhoewel ze dichtbij komen), is dit de enige band van dit moment die ik over 20/30 jaar in volle stadions zie staan met dan inmiddels 50+ publiek. Kortom kijkend in mijn glazen bol; deze band is over tientallen jaren legendarisch met Clocks als een constante top 3 plaat in de top 100, top 1000, top 2000 allertijden lijsten.

4,5 sterren

SAB
Beste (niet IDM, DnB, hip-hop etc.) dat ik ken.

avatar van Zachary Glass
Het blijft toch pure magie wat er gebeurt 2 minuten en 52 seconden ver in "Politik".

Douglas Coupland schreef ooit over "random transcendence" - je weet wel: momenten die je kan "oppikken" via popmuziek, films, dagelijks leven (een seminarieblauwe lucht b.v. ), momenten die je even het gevoel geven dat je "on top of the world" staat ... wel wanneer die pianoklanken in "Politik" weerklinken, voel ik het weer

Idd Zachary, voor mij ook een behoorlijk kippenvelmoment...zooo mooi

JonnieBrasco
dat Douglas Coupland-gevoel heb ik niet bij 1 moment van dit album, maar bij het hele nummer "God Put a Smile Upon Your Face" ...

avatar van John Doe
Dat is voor mij de beste single van vorig jaar.

JonnieBrasco
Een vraagje aan andere Coldplay-liefhebbers: Als je op internet naar Coldplay cd's zoekt, kom je ook regelmatig het album A Rush of B-Sides to the Head tegen. Is dit een officieel uitgebracht album? Ik wil hem toevoegen aan MusicMeter, maar kan niet achterhalen wat het label is...