Simple Minds - Graffiti Soul (2009)

Label: Universal

1. Moscow Underground (5:01)
  2. Rockets (4:36)
  3. Stars Will Lead the Way (3:26)
  4. Light Travels (4:12)
  5. Kiss & Fly (5:01)
  6. Graffiti Soul (4:48)
  7. Blood Type "O" (3:49)
  8. This Is It (4:55)
  9. Shadows & Light (2:56)
  10. Rockin' in the Free World (4:17)
  11. A Song from Under the Floorboards * (4:39)
  12. Christine * (3:13)
  13. (Get a) Grip (On Yourself) * (3:53)
  14. Let the Day Begin * (3:02)
  15. Peace, Love & Understanding * (3:34)
  16. Teardrop * (5:33)
  17. Whiskey in the Jar * (4:00)
  18. Sloop John B * (4:35)
avatar van Guinness1980
c-moon schreef:

Geloof me, ga nog maar eens naar SM kijken en je bent verslfaafd aan hun knappe liveshows. En in de winter touren ze met "Graffiti Soul" en het plan is om het hele album te spelen...

op 26.11 in Amsterdam (HMH) en 28.11 in Brussel (Vorst Nationaal)

Ik heb alleen Glitering prize, Cry (speciaal voor het nummer Cry) en Graffity soul (op dubbel lp) dus zoveel nummers ken ik niet.
Live klinken ze nog zeer goed vind ik, ook de oudere nummers en dat heeft U2 dan weer niet altijd. Ook lijkt het (voor mij dan) dat de stem van Jim nog vrijwel hetzelfde klinkt als het oudere werk.

Ben inderdaad het twijfelen of ik de 26e zou gaan!!

lowriderluuk
musicboy schreef:
@ c-moon: ik heb nog nooit gezegd 'bring Forbes back'. Hij is mijn favobassist van de band, maar tot daar. Over MacNeil zal ik maar zwijgen, voortaan mis ik hem in stilte ...

Mee eens, Forbes kan gemist worden. Eddy Duffy is een meer dan uitstekend bassist, is van toegevoegde waarde en past uitstekend bij de Simple Minds.
Andy Gillespie past in mijn ogen een stuk minder bij de band zoals ik al vaker heb geschreven.
Ze missen een frivole toetsenist zoals MacNeil die de bezieling kan overdragen..!

Trouwens de SM is en blijft in hart en nieren een uitmuntende live-band.

avatar van musicboy
voor c-moon en alle fans:

- Ik zag een halve clip voor 'Stars' en daarna een halve voor 'This Is It'. Weet iemand iets meer?

- Hoop dat ze in Vorst veel uit GS spelen.

krelis
Goed album, dat teruggrijpt naar hun roots. Mooi uitgevoerde cover van let the day begin, geheel in simple minds stijl.

avatar van c-moon
musicboy schreef:
voor c-moon en alle fans:

- Hoop dat ze in Vorst veel uit GS spelen.

Het is mij ook een raadsel...
Simple Minds en Logica: geen goed huwelijk
Simple Minds en verstand van marketing: een rampzalig huwelijk...

De bedoeling is net, maar dat meldde ik al eerder dacht ik, dat op de komende GS Tour het album zo goed als volledig gebracht wordt!

Hopelijk is dat ook zo.
Want...
Simple Minds (lees Jim Kerr) en (nakomen van) beloftes: ook géén goed huwelijk!

avatar van c-moon
krelis schreef:

Dat is héél erg bondig, maar heel acuuraat samengevat!

avatar van El Ninjo
Voor mij is dit typisch zo'n album waarbij het geheel minder is dan de som der delen.
Ik bedoel hiermee dat als ik de nummers afzonderlijk van elkaar hoor ik ze stuk voor stuk bijna allemaal erg sterk vind en dan denk ik, yes, de simple minds zijn eindelijk terug op een niveau wat ik al lang niet meer van ze gehoord heb.
Maar als ik het hele album achter elkaar hoor dan vind ik het een stuk minder, ik weet niet wat het is maar dan wordt de sound me op 1 of andere manier toch net iets te eentonig.

Als de werkelijk tenenkrommend slechte cover van Rockin in the Free World er niet op had gestaan had ik nog getwijfeld over 4 sterren, nu zijn het er 3,5 geworden.

Ik ga 28 november overigens wel naar Vorst Nationaal toe, ben benieuwd hoe ze tegenwoordig live klinken.

avatar van fromthenextworld
Blijft een goed album.
De eerste klanken van de baspartij van Eddie Duffy blijven door je hoofd dreunen.
Volgende week ga ik zeker naar de HMH, ben erg benieuwd hoe ze nu klinken.
De simple minds forever!

avatar van Bulldozer
Een paar maanden niet beluisterd, dit album. Onlangs maar weer eens opgezet. Het klinkt toch allemaal wel fris.
Eigenlijk staan er geen slechte nummers op.
"This Is It" vind ik de zwakkere broeder van het geheel.
"Light Travels" en "Kiss and Fly" zijn absoluut geweldig.

avatar van LucM
Hier kan ik El Ninjo wel begrijpen, de sound is vrij eenvormig waardoor de aandacht op het einde verslapt.
Niettemin is dit globaal toch een sterk en fris klinkend album van Simple Minds. Rockin' in the Free World kan niet tippen aan het origineel van Neil Young, maar is wel stukken beter dan hun versie van The Needle & the Damage Done die ze op Neon Lights brachten.

weet niet hoe het concert in belgie was, maar in amsterdam was het uitstekend. duidelijk dat de heren er weer zin in hebben.

avatar van lennon
Heb dit album van iemand geleend die me zei dat ik m echt MOET gaan luisteren...

Nooit een heel album van de heren echt heel goed gevonden, maar wat ik tot nu geluisterd heb (cd 1) is echt wel heel aardig...

Ga er nog eens lekker voor zitten...

avatar van Melito
Heb dit album nu ondertussen waarschijnlijk een keer of 50 beluisterd, het klinkt wel fris en typisch Simple Minds, toch mis ik iets, zit er een soort van sleur in, het klinkt enigszins ééntonig waardoor de aandacht vervaagt.
Uiteindelijk vind ik het vorige album Black & White energieker en krachtiger, daar kan dit album niet aan tippen.

avatar van inquestos
Simple Minds, ja, wel ooit van gehoord, maar ik ben pas een kleine tien jaar geboren nadat deze band is opgericht, niet mijn generatie dus . Maar wat een album, voor zover ik nu kan horen geen zwakke plekken op 't album (behalve dan [i]Rockin' in the free world[i/], maar dat vind ik in welke uitvoering dan ook een draak van een nummer), voor de rest allemaal aangename nummers. Nog even nadenken over een stem

avatar van vigil
inquestos schreef:

Nou dan zal je reactie bij de echt goede albums van SM wel helemaal enthousiast zijn

avatar van matthijs
Heb t album nu keer of 5 geluisterd, geeft t een 3.5 en wil dit per track toelichten, en per track een cijfer geven). Overigens is het totaalcijfer hoger dan het gemiddelde. De beste nummers bepalen vooral mijn totaalcijfer, want de mindere lusiter ik niet meer.

Moscow Underground (4.5)
Zeer sterke opener. Vooral het instrumentale einde klinkt erg geinspireerd. Dit is niet bedacht, dit is emotie! Verassend gebruik van melodielijnen.

Rockets (2)
Radiovriendelijk, een nummer dat snel blijft hangen, dat ik snel aardig vond maar ook niet doorgroeide tot meer dan dat.

Stars Will Lead the Way (4.5)
Het prijsnummer voor mij. Gitaarlick die mij tot extase raakt, mooie tekst, mooi koortje.

Light Travels (1.5)
Rustpuntje, vooral het begin. Als individueel nummer niet zo interessant, zeker niet als single bv, maar past mooi in het totaal van dit album.

Kiss & Fly (2)
Radiovriendelijk, mooi gearrangeerd.

Graffiti Soul (1)
Hmm, doet me niet zoveel. Ook niet zo radiovriendelijk.

Blood Type "O" (2.5).
Wat complex nummer. Heeft wat luisterbeurten nodig.

This Is It (1.5)
Doet me niet zoveel.

Shadows & Light (0.5)
Idem.

Rockin' in the Free World (3)
Goede cover. Als ik t nummer nog niet zou kennen zou ik dit wel een van de beste nummers vinden.

test-berichten verwijderd.

avatar van Thuurke
Inderdaad Matthijs, de eerste 3 nummers en Blood Type "O" zijn het best en de rest is slap vulsel.

avatar van GothicBowie
had er niet te hoge verwachtingen van, de laatste jaren beetje afgehaakt wat cd's betreft van Simple Minds maar deze valt opvallend goed mee, de beginjaren komen nooit meer terug, maar dit is zeker en vast een stap in de goede richting, vandaar een 4.0

Eigenlijk helemaal geen slechte cd van de Simple Minds.

Moscow Underground, sterke opening wat mij betreft.
Rockets, klinkt bij de eerste keer dat ik deze cd luisterde meteen lekker.
Stars will lead the way, prima nummer wat mij betreft.
Light Travels, vind ik een van minste nummers, doet me niet veel.
Kiss and Fly, redelijk, maar mist de echte drive van de eerste 3 nummers.
Graffity Soul, vind ik net weer wat beter klinken dat het voorgaande nummer.
Blood Type O, vind ik zelf een van de betere nummers op deze cd.
This is it, doet me niet erg veel.
Shadows of Light, rustig nummer, redelijk.
Rockin in the Free World, hier zal Neil Young niet blij mee zijn als hij deze uitvoering hoort.

Al met al een redelijke cd, een live optreden van Simple Minds blijft voor mij echter altijd wel goed, feest der herkenning.
Begin periode was uiteraard beter van deze gasten, maar ze houden zich redelijk staande. Jim heeft een lekker relaxed leven, met af en toe het maken van een cd, wat optredens, wat wil je nog meer zou ik zeggen.

avatar van matthijs
Thuurke schreef:

Ehhh... Thuurke, ik herken me niet helemaal in jouw woorden. Vind namelijk bijna allle nummers de moeite waard, de een wat meer dan de ander.

avatar van Madjack71
De glorie van de Simple Minds is al een tijdje tanende wat mij betreft. Het eigen geluid van de jaren tachtig, is definitief ingeruild voor een algemene brij aan sfeer. Na het beluisteren van dit Graffiti Soul, kan ik niet echt iets eruit halen wat er bovenuit springt. Daarentegen kan ik er wel gewoon naar luisteren...maar gewoon is niet echt een compliment.

avatar van Twinpeaks
Prima plaat.Nooit meer verwacht ,maar toch gekregen.Ik moet zeggen dat ik beide voorlopers nog niet in mijn bezit heb ,maar ik hoor op deze plaat genoeg bezieling en goede liedjes.Opener Moscow Underground hakt er prima in en (deze opmerking gaat mij waarschijnlijk de kop kosten) Rockets vind ik 1 van de leukste singles van de afgelopen jaren.De rest sluit er prima bij aan ,zonder subliem te zijn.Als geheel werkt het .Cover Rockin' In The Free World vind ik hier dan weer overbodig.Het neemt de flow van het album een beetje weg.Had deze op een cd single geparkeerd als B-kant. 4 sterren

avatar van rkdev
Dan zou ik zeker Simple Minds - Black & White 050505 (2005) eens beluisteren Twinpeaks !

avatar van Twinpeaks
Ja.ik heb hem net besteld bij cd wow ,dus komt helemaal goed

avatar van Dibbel
Sterk comeback-album van de Simple Minds, toch een van mijn favoriete groepen uit de tachtiger jaren.
Voor mij althans een comeback-album want na Neapolis ben ik eigenlijk definitief afgehaakt, al weet ik eigenlijk niet goed waarom.
Waarschijnlijk toch omdat het allemaal wat slapper werd.

Dit is in ieder geval weer min of meer een terugkeer naar de grote jaren, ergens te placeren tussen 1982 en 1987. Zo klinkt het mij althans in de oren.
Er staan een aantal echt sterke nummers op, die toegankelijk zijn, blijven hangen en eigenlijk best hits hadden kunnen worden.
Zoals daar zijn Moscow Underground, Stars Will Lead The Way, Blood Type O, Rockets en Kiss And Fly.
En eigenlijk geen uitschieters naar beneden toe.
Naar boven toe eigenlijk ook niet, wat natuurlijk dan tevens de makke is. Op een gegeven moment klinkt het dan wat te eenvormig goed, zal ik maar zeggen.
Een goed album dus, maar je hebt het dan ook wel gehoord na die ruim 40 minuten.

Toch is het lekker om je weer in die jaren 80 te wanen, als je deze CD opzet.
Zo mogen ze er van mij nog wel een paar maken. Wordt eigenlijk wel weer tijd ook,
Binnenkort gaat weer meer Simple Minds uit het rek getrokken worden .
Over de bonus-CD met covers kom ik nog wel een andere keer terug.

avatar van devel-hunt
Na Sparkle in the rain werd mijn belangstelling voor de Simple minds minder en minder, totdat ik begin jaren 90 definitief af ben gehaakt.
Ze waren het voor mij kwijtgeraakt toen ze mainstream, glad en zeer radio vriendelijk werden zeg maar.

Totdat ik recensies las over Graffiti Soul, volgens kenners hun beste sinds sparkle in the rain.
De cd vorige week voor een prikkie gekocht.
Wel aardig hoor, maar nog steeds dat melige gladde geluid. Niet slecht, maar een beetje anoniem.
Kan niet in de schaduw staan van wat de groep in de periode 79-84 allemaal uitspookte.

avatar van spoiler
Ik heb deze week de dubbel LP versie binnen gekregen. Wat een erg lekkere Simple Minds plaat is dit zeg.
Heerlijk opvallend baswerk en gewoon erg goed typische Simple Minds songs.

avatar van Erik The Viking
De kwalitatieve lijn van de voortganger wordt doorgetrokken. Sterke nummers zoals Moscow Underground, Bloos type O.
Weeral zwakke single gekozen met Rockets.