Orphax - Turn Loose the Goose (2009)

Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Turn Loose the Goose (20:33)
Sietse
Jaja, het was weer eens tijd.

Een opname van een concert uit December, 2008 waar in het hele stuk zo ongeveer 5 minuten echt duidelijk van terug komen.

Het 20 minuten durende stuk bestaat uit 3 delen waarin verschillende lagen aan field-recordings terug komen.

Het bronnen materiaal dat je hier hoort is 100% akoestisch en veldopnames. Wel is er met de computer het een en ander aan bewerking gedaan.

De geluiden die te horen zijn:
met strijkstok bespeelde duim piano, met strijkstok bespeelde plastic beker, een baardtrimmer, een electrische tandenborstel, mijn stem, veldopnames uit Amsterdam, veldopnames uit Goirle, en veldopnames uit Kisbajom (Hongarije).

En nu wil ik niet te veel spammen, maar mocht je interesse hebben zie de orphax website of voor een gratis digitale stream of een digitale aankoop (ook lossless) orphax.bandcamp.com.

En hij is heel anders dan de vorige releases, al zeg ik het zelf

avatar van Nakur
Een paar zaken: is de titel een knipoog naar het 2e album van My Dying Bride? Ten tweede: mooie foto van een Canadese gans. Maar waarom een Canadese, en geen Grauwe-, Nijl-, Brand-, Kol-, Soep- of Rietgans?

Ik ben benieuwd of de ganzen in de veldopnamen terugkomen

Sietse
de naam is idd een knipoog naar My Dying Bride, maar komt door de muziek...

Voor de rest laat ik alles in het midden

jeko
'No geese were harmed during the creation of this piece', goed dat ik het weet

Weer een goed nummer Sietse

dank je

avatar van Chameleon Day
En mooi artwork!

avatar van GrafGantz
Dat neurotische geluid uit de eerste helft heeft nu ik er over nadenk wel wat weg van een kudde ganzen. Of heet zoiets een roedel? Het zal in ieder geval een van de twee zijn. Dat zijn trouwens inderdaad de enige 5 minuten die me bekend voorkomen.

avatar van GrafGantz
Ok, 2x geluisterd nu en misschien wel de leukste release die ik van je gehoord heb. Vooral die hounds of hell zijn fijn

Sietse
hounds of hell, hahahaha.

Trouwens een zeer fijne review in de vital weekly gekregen

ORPHAX - TURN LOOSE THE GOOSE (3"CDR, private)
Behind Orphax we find Sietse van Erve who recently started Moving Furniture Records, but for whatever reason this new release is just 'self-released'. Maybe because its a 3"CDR? The foundation of this recording is a live recording he made in Tilburg, using geese recorded in Hungary, along a bowed thumb piano, a bowed plastic cup, an electric razor, an electric toothbrush and his voice. Later on this piece extended with more field recordings - the tram in Amsterdam and the garden of his parents. All of these together make a multi-layered piece of sounds. Lots and lots of layers are used and the high end part is bit harsh on the ears (some compression would have been in place), but throughout it makes a good Orphax piece. Dense, atmospheric, but not just quiet. Contrary I'd say. Orphax uses some more uptight noisy textures, but knows how to keep things under control and not leap into mindless noise. Orphax has found a great balance between both ends. (FdW)

675 - vitalweekly.net

jeko
Nou die kan je in je zak steken

Volgende keer een full length cd ?

Sietse
als ik een label vind dan ligt ie klaar...

Sietse
Kei vette review vandaag online gekomen op EARLabs:
EARLabs review page

(Dank Thierry)

avatar van -SprayIt-
Is er een reden voor het feit dat je bij deze hoes afwijkt van je 'normale' font en opmaak? Dus met hoofdletter en een ander lettertype?

Sietse
Dat kies ik per hoes, maar is geen diepere reden voor.
Net wat ik op dat moment mooi vind (al is dat meestal wel dezelfde font )