McCoy Tyner Trio featuring Michael Brecker - Infinity (1995)

geen stemmen

5. Blues Stride (3:38)
  6. Happy Days (9:42)
  7. Impressions (11:13)
  8. Mellow Minor (5:26)
  9. Good Morning Heartache (9:21)
avatar van Mssr Renard
Deze plaat heeft een grammy gewonnen en Michael Brecker (saxofoon) heeft zelfs een grammy voor zijn solo-performance op Impressions van Coltrane. Twee grammy's dus. Dat is me toch wat. En toch kent niemand deze plaat.

Is deze plaat dan zo flauw? Nee, het is een erg degelijke plaat, waar opvalt hoe goed Tyner en Brecker qua sound bij elkaar passen. Ja, Brecker is wel een beetje van de gelickte soort (Brecker Brothers, Steps Ahead en duizend platen van oa Michael Bolton etc.), maar hij staat toch echt wel zijn mannetje.

De ritmesectie is ook lekker inventief en treft zeker doel. Het is het kwartet (Tyner-piano, Avery Sharpe-bas, Aaron Scott-drums, Valtinho Anastacio-percussie) erg te doen om interplay en dynamiek. En die is er zeker. Het maakt de plaat erg lekker om naar te luisteren en de mooie solo's komen echt wel voorbij. De band neemt gewoon de tijd om de nummers op te bouwen en uit te werken, dus is het zeker geen hapslikweg-muziek, en dit is ook een kans om Brecker eens goed los te horen gaan.

De composities zijn op drie na allemaal van Tyner, en ja die man kan nog steeds de meeste fraaie songs schrijven.

avatar van Tony
Tja, deze man heeft een discografie die maar door dendert. Ik 'ken' zo'n 14 albums van hem en daar zitten hele goede tussen, maar ik hoef eerlijk gezegd geen 60 albums van McCoy Tyner te hebben of te hebben gehoord. Daar ben ik ook weer niet enthousiast genoeg voor. Zoveel te luisteren....

avatar van Mssr Renard
Deze man heeft inderdaad een indrukwekkend oeuvre. Niet alles is even spectaculair, maar als je twee grammy's binnensleept, dan doe je het toch goed.

Ik ben blij dat ik deze heb ontdekt, maar omdat het een cd-tijdperk-plaat is, zal ik het bij streamen houden. Maar goed, dan heb ik ook muziek voor onderweg en op werk.

Soledad
McCoys hoogtijdagen liggen mijn inziens in de jaren ‘70 op het Milestone label. Zijn trio met Avery Sharpe en Aaron Scott heeft me nooit erg geboeid. Persoonlijk heb ik niets met de sound van Michael Brecker maar deze plaat ken ik nog niet. Wel vind ik dat Grammy’s enzo altijd naar de usual suspects gaan dus heel serieus neem ik die prijs ook weer niet.

Soledad schreef:

Hoeveel grammy's had Chick Corea er ook alweer? Het klopt wat je zegt.

Maar goed, ik zette de grammy's niet af tegen kwaliteit maar bekendheid. Ik ben verbaast dat niemand deze plaat kent.

Dat ik het een fijne plaat vind, komt omdat ik er naar heb geluisterd. Morgen weer.
En ja, ik schrok ook even toen ik zag dat deze met Michael Brecker is, maar het valt allemaal best wel mee hier. Het is geen Spyro Gyra of Steps Ahead zeg maar.