Interior - Interior (1985)

1 stem

8. Ascending (2:25)
  9. Park (3:52)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
"Interior" is een eenmalig project van een aantal Japanse muzikanten die op dit album een vrij originele vorm van fusion-achtige elektronische muziek laten horen, met een freeform-en avantgarde-sausje. Dat levert eigenlijk best wel een aardig album op. Hoewel er ook een paar nummers op staan die echt werkelijk helemaal niets om het lijf hebben, zoals het slechts op een soort van fluit gespeelde "Reply", waarin iets van in totaal 5 verschillende tonen wordt gespeeld. Een kleuter van 3 jaar had dit nog kunnen spelen. "Timeless" duurt ook veel te kort. Een zeer aardig thema wordt ingezet en vervolgens niet uitgewerkt, aangezien het al na 2 minuten weer voorbij is. Hier had veel meer uitgehaald kunnen worden.
Daarentegen staan er ook goede nummers op, zoals het zeer originele "Technobose". Hierop wordt een kabbelend en plechtig klinkend thema afgewisseld met wat coole geluidseffecten en andere synthesizer-klanken die het geheel een aparte lading meegeven. Het opzwepende en vrolijke "Giant Steps" klinkt vanwege z'n ritme en dynamiek ook lekker verfrissend. Andere, vooral wat experimentele en dromerige nummers zoals "Flamengo" (kent een gaaf piano-themaatje), "Ascending" en "Park" zijn ook OK, en doen me in de verte wel een beetje denken aan het oude werk van Jan Hammer (van voor zijn "Miami Vice"-periode).
Beste nummer is zonder twijfel "Hot Beach", wat gewoon komt door de gave sound en het mooie thema.
Grootste smet van dit album, is het feit dat sommige nummers beter uitgewerkt hadden kunnen worden en het allemaal überhaupt veel te kort duurt. Het album klokt slechts een ruime dertig minuten. Het ligt niet aan de kwaliteit van de muziek, want die is eigenlijk gewoon goed.
Maar er had veel meer uitgehaald kunnen worden, dan wat ik nu terug hoor, wat erg jammer is, aangezien dit album veel hoger had kunnen scoren bij mij. Eindconclusie is, dat ik nu op een 3 blijf steken.
Ondanks de kritiek, is het vanwege het originele karakter van de muziek, toch een redelijke aanrader en geschikt voor iedereen die van aparte, instrumentale muziek houdt.