Jet - Shaka Rock (2009)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. K.I.A. (Killed in Action) (3:29)
  2. Beat on Repeat (2:30)
  3. She's a Genius (2:59)
  4. Black Hearts (On Fire) (3:14)
  5. Seventeen (3:41)
  6. La di Da (2:53)
  7. Goodbye Hollywood (4:13)
  8. Walk (3:07)
  9. Times Like This (3:20)
  10. Let Me Out (3:12)
  11. Start the Show (3:59)
  12. She Holds a Grudge (4:17)
avatar van midnight boom
Hopelijk krijgt ie weer zo'n recensie op pitchfork als de vorige cd

avatar van blonde redhead
Ik ga er in ieder geval geen tijd meer aan verspillen. Dit bericht schrijven is eigeniljk al teveel.

avatar van gameg
Zal dit bandje nog wel wat waard zijn?

mathieudc
Hun eerste vond ik best wel goed, een stevige Rock & Roll plaat met afwisselend wat zachtere nummers die er ook mochten zijn! Hun tweede heb ik vanwege vele vernietigende commentaren hier op MusicMeter (en dus ook de recensie van Pitchfork, maar ja, zegt dat wat?!) niet uitgeprobeerd. In elk geval, na hun goede eerste album snap ik die kritieken op deze band niet volledig.

avatar van wvv89
Zo zie je maar hoeveel invloed de media op mensen heeft... Ik begrijp niet waarom Pitchforkmedia zo'n 'review' plaatst (verwijzend naarnShine On). Het woord review wordt hierbij totaal verkeerd begrepen door PitchForkmedia

Shine On was niet onaardig. Persoonlijk vind ik het een lekkere plaat om af en toe op te zetten.

Maar nu dus Shaka Rock. Shine On was een wat donkere plaat, mede door de persoonlijk ervaringen van de bandleden.
Daar zijn ze nu overheen en zijn klaar om weer te gaan rocken.

Ik ga hier wel aandacht aan besteden en ben benieuwd of ze nog een monsterhit scoren zoals Are You Gonna Be My Girl. Eerlijk gezegd denk ik dat niet:)

avatar van richiedoom
Ik vond de eerste plaat ook best leuk. Het is gewoon een lekker rockertje. De nieuwe single she is a genius vind ik ook wel aardig klinken, dus ik ga deze zeker proberen.

avatar van wvv89
Heb She's A Genius net even beluisterd. Klinkt aardig positief! (alleen wel een beetje aparte videoclip:P). K.I.A. Killed In Action is ook alvast te horen op de officiële site...

Wil deze plaat toch wel gaan proberen. Shine on was een mindere plaat dat zeker maar om ze nu meteen helemaal te verbranden vind ik ook niet terecht. She's A Genius is een lekker nummer, dus de plaat gaat zeker de speler in.

avatar van richiedoom
Valt heel erg tegen. Ik wil nog geen cijfer geven na 1 luisterbeurt, maar de vraag is of ik deze cd wel meerdere luisterbeurten geef. Er blijven weinig songs bij me hangen. Shes a genius en seventeen zijn wel leuk, maar dan houd het ook wel op.

avatar van aerogp1
De uitstraling van deze knakkers staat me eerlijk gezegd nogal tegen, en bij She's A Genius moest ik eigenlijk meteen aan The Kooks denken....

aerogp1 schreef:

Get Born & Shine On waren beiden ijzersterke rock albums. Ook Shine On ja, het verbaast mij hoeveel mensen zich laten leiden door een onzinnige (pitchfork) recensie.

Helaas gaan de heren uit Australië op Shaka Rock op met name het eerste deel van het album op de Amerikaanse rock toer. Dat betekent dat de muziek vaak een stuk commerciëler geproduceerd is (gladder, liefer), meer rechtoe rechtaan klinkt en zo makkelijker herkenbaar is, zoals in She's a Genius & Seventeen (waar heb ik deze tekst al niet honderden malen eerder gehoord?!). Op Amazon USA zijn ze erg enthousiast over dit album en dat was volgens mij nou net de bedoeling (namelijk: veel Dollars!).
Ik moet bij het luisteren eerder aan de nieuwe van Aerosmith denken, dan aan the Kooks. En als ik naar de gladde foto in het boekje kijk, leg ik zelfs een link met Maroon 5 (bij de vorige albums had ik associaties met the Stones en Oasis...).
Je moet trouwens niet denken aan gladde ballads: die staan er op het slotnummer na namelijk niet op. Het is upbeat rock 'n roll wat de klok slaat. Op hun vorige albums stonden juist wel een aantal sterke rockballads.

Het ironische is dat het nummer Goodbye Hollywood (hadden ze dat gelijk maar gedaan) één van de betere tracks is. Het openingsnummer K.I.A. mag er ook zijn. Walk is zelfs een ijzersterk nummer en ook Start the Show is echt goed. Speciale vermelding voor Beat on Repeat: lekker gitaartje hoor! Overigens zijn over het hele album prima gitaarsolo's te horen. Dat kunnen ze wel bij Jet. Binnen nummers heb je zo soms wat gladde commerciële stukken, gevolgd door een wel lekkere solo. Je krijgt zo een nogal afwisselend album: van heel aardig tot liever niet. Van Start the Show tot She Holds a Grudge (brrr). Al zappend is er nog wat van te maken (sla track 5 over en stop na track 11!).

Geef mij dus maar die Australische band die alle problemen van zich afspeelde op Shine On. Toen kregen ze 4,5* van mij, nu nog net 3,5* (gemiddeld)

sebbers
aerogp1 schreef:

The Kooks? wtf. Dat vind ik wel een knappe vergelijking.:P No offends, maar Jet is volgens mij toch een ander straatje, met iets meer een rock 'n roll sound.

Wat een lekker plaat! Wat dit betreft ben ik het wel eens met west, Seventeen en She Holds a Grudge zijn de zwakste schakels. Maar She's a Genius vond ik direct al superaanstekelijk, van een niveau dat de rest van het album (m.u.v. de twee voorgenoemde) prima word aangehouden. Wel van een ander kaliber dan de Kooks inderdaad, toch wat rauwer (mn. qua stem).
En. De clip van K.I.A. is ronduit bizar

avatar van guitarwally
Ik wil niet te veel zeggen over dit album maar ik denk dat het mijn plicht is als muziek liefhebber om iedereen op het nummer Goodbye Hollywood te wijzen. Met Jet heb ik niet zo heel veel maar dit nummer is echt superfantastisch!! Luister en wordt verlicht:P

guitarwally schreef:

Ken alleen twee singles van Jet; Are you gonna be my girl en Look what you've done. Mooie nummers by the way. Maar op jouw aanraden Goodbye Hollywood beluisterd; damn!

Prachtig! Heel erg rolling stones, wat alleen maar goed kan zijn! Petje af en bedankt!