Gonzales - Solo Piano (2004)

Canada
Neoklassiek
Label: Universal

1. Gogol (2:01)
  2. Manifesto (3:16)
  3. Overnight (3:24)
  4. Bermuda Triangle (1:37)
  5. Dot (2:07)
  12. Salon Salloon (2:09)
  13. Oregano (1:26)
  14. Basmati (1:31)
  15. C.M Blues (4:34)
  16. One Note at a Time (2:09)
Je kent ze wel: van die heerlijke lome zondagen waarop niks hoeft. Meestal start ik zo'n dag (na een lekker uitgebreide douche en getut in de badkamer) met een klassiek ceedeetje of bv de soundtrack van Amélie, om maar eens wat te noemen.
Qua klassiek doet Satie het altijd erg goed hier.
En dan is daar nu Gonzales met Solo Piano: de rust en eenvoud van Satie, de sfeer van Amélie. Dit is nog eens lekker wakker worden
Werkelijk een schitterende cd die wat mij betreft veel gehoord mag worden: zegt het dus voort !
Je vind Gonzales in de bakken van Jazz, maar het klinkt ook een beetje bluesy, funky en toch zeker ook klassiek. Heerlijk wat een man alleen met piano kan doen.

avatar van bas
bas
Prachtige cd zeg! Mooie klanken, melancholisch genoeg maar wel vol melodieen en zeer ontspannend. dit maakt het bij elkaar tot een heel goede hedendaagse klassieke cd. Er zit iets meer 'modern' in, waar ik Satie soms wat saai kan vinden en ouder vind klinken, Gonzales pakt het wat verfrissender... Aanrader!

Moooiiii
In het begin dacht ik ook meteen aan Satie, maar dit is veel verrassender. Duidelijk ook popinvloeden. Fijn voor als je niet zo blij bent.

avatar van T.O.
aERodynamIC schreef:
de rust en eenvoud van Satie, de sfeer van Amélie.

Precies wat ik hier wilde neerpennen

Gonzales schijnt overigens een klein Canadees groepje te hebben gevormd samen met o.a. Jamie Lidell, Peaches en Mocky: ze wonen allemaal in Berlijn.

avatar van weasel
Heb 'm live gezien. Dat was werkelijk BRILJANT!!
Moet deze CD nog steeds zien te vinden.

avatar van eviljoke
Goed nieuws voor de gonzales liefhebber. Er komt een dubbelDVD uit met registratie van een concert en nog vanalles extra. Ik denk dat ie bij boomkat staat in de lijst van deze week oftewel vorige week.

En ook aan alle gonzales liefhebbers : Check Dustin O'Halloran eens. Zijn cd heet Piano Solos en is qua pracht minstens even mooi als de deze.

avatar van eviljoke
heeft er nu al iemand dustin o'halloran gecheckt?
ik kan niet genoeg spammen

eviljoke schreef:
heeft er nu al iemand dustin o'halloran gecheckt?
ik kan niet genoeg spammen

De hint is overgekomen hier

Aardige plaat, maar geef mij dan toch maar een Satie of een Deaf Center. Daar schuilt toch net iets meer diepgang in.

Heeft iemand enig idee waar de bladmuziek van solo piano te verkrijgen is?!

Imagine.
Ik was een beetje over de site aan het rondstruinen, toen ik opeens dit mooie album tegen kwam. Het doet mij qua sfeer ook erg aan Amelié denken alleen dan vind ik dit misschien nog wel iets mooier. Wat ook een pluspunt is voor mij is dat het album niet helemaal 'mooi' is opgenomen. Soms hoor je bijvoorbeeld krakende geluiden tussendoor of de microfoon, dit draagt weer een stukje bij aan de mooie sfeer op het album. Geweldig!

De bladmuziek kun je onder andere hier krijgen (wel Duitse site):

avatar van T.O.
Thanks

avatar van eviljoke
op no format vind je ook 2 boeken. Eén met bladmuziek en één over de piano. Alsook een dubbeldvd met zijn optreden en andere dingen (die laatste heb ik gekocht).

Als Erik Satie dit album zou hebben gemaakt zou ie er zeker mee weggekomen zijn. Wat een stukje perfectie verpakt in toch zulke schijnbare eenvoud.

Het is eigenlijk een mengelmoes van voornamelijke Erik Satie maar ook Chopin en de ragtime muziek van Scott Joplin komen langs. Alleen hij doet het zo goed dat ik geen enkel nummer kan noemen op deze cd dat me tegenstaat.
Sommige nummers schijnen heel simpel na te spelen te zijn, jammer alleen dat ik geen klote aanleg heb voor instrumenten.

Iemand noemde al Dustin O'halloran. Dat nummer in die Becel reclame met die hardloper is ook van hem, running man heet dat volgens mij, ik kan het nergens krijgen. Opus #13 van hem is echt ongelofelijk knap

Poa
Tussen de verscheidene 'hate it or love it'-albums is dit een typische allemansvriend. Er gebeurt hier genoeg om te vergeten dat je slechts naar een enkel instrument aan het luisteren bent, maar het geheel klinkt tegelijkertijd zo aanstekelijk simpel (al is dat een verkeerd woord om dit te beschrijven). Zulke lichtvoetige en speelse klanken, je zou zweren dat er vanuit de linkerhand intussen rustig aan een wijntje word genipt. Deze man weet nootjes en melodiën uit zijn piano te persen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden.

avatar van dudehere

Dat is precies wat ik vanochtend ook dacht. Toen ik deze in de trein draaide op mijn Ipod. Met het hoofd tegen het raam, in de zon, nog even rustig wakker worden.

pretfrit
Poa schreef:

Dat is nu juist mijn grote probleem met dit album...

Ik heb van deze man het idee dat hij her en der wat geleend heeft ( Satie, Bil Evans, Jan Johanson) m.a.w ik vind hem niet authentiek..geen eigen stijl.

Maar verder een relaxt plaatje en een mooi opstapje voor een breed publiek

avatar van we tigers
Zeker weten dat hij wat heeft geleend hier en daar. Naast Satie, Evans en Johanson kun je ook Ravel en zelfs Nina Simone noemen.
Neemt niet weg dat het een heerlijk en toegankelijk album is. Zoals Poa al schreef 'een typische allemansvriend', en dat is zo nu en dan ontzettend aangenaam. Ik vind het zelf bijvoorbeeld een goede 'geef-cd' als je bij iemand op bezoek gaat of zo. Je hebt van die plaatjes die het als cadeautje goed doen en dit is er zo één.

deze cd is al 4 jaar één van mijn favoriete piano-cd's.

Ik denk zelfs mijn meest gedraaide piano-album...
Invloeden van Satie, Chopin en Yann Tiersen maken dit voor mij de ultieme piano-cd. Aanrader dus!

Overigens de tip van eviljoke voor Dustin O'Halloran is ook zeer gewaarderd!

tuktak
geniale plaat om verschillende redenen. alleen al de gedurfdheid van deze plaat en het niet schuwen van veelzijdigheid door gonzales kan ik zeer waarderen. deze plaat is bijna spotten met de vaste commerciële muzikale patronen. toch pakt het in dit geval prachtig uit in het voordeel van gonzales.
deze plaat is namelijk zo veelzijdig dat muziekliefhebbers uit elk muziekgenre dit zullen weten te waarderen. of je nu een rocker bent, een hiphopper of de interesse in de elektronische muziek hebt liggen, deze plaat valt overal buiten. maar toch herken ik uit elk genre een soort van sfeer of indirecte connectie. wat waarschijnlijk komt doordat deze plaat gewoon ontzettend basic is.
wat ik vooral gaaf vind aan zo'n plaat is dat het jongere muziekliefhebbers ook zeer weet aan te spreken, wat in klassiekere genres toch vrij moeilijk is. een yann tiersen bv bezit die eigenschap ook zo goed.
naast deze indirecte zaken is dit album ook gewoon heerlijk kwa melodieën en patronen. piano is vaak erg emotioneel, en ook deze plaat komt heel dichtbij, maar nergens wordt het zwaarmoedig of te heftig, er is gelukkig genoeg luchtigheid om te kunnen blijven ademen.
omdat deze plaat om verschillende redenen bijzonder is en absolute meerwaarde heeft, verdiend deze plaat een zeer hoge waardering.

avatar van Statiegeld
we tigers schreef:

Goed cadeau voor mijn moeder gekocht dus

Briljante voorkant trouwens

avatar van Devoo
Aangename piano muziek. Fijne melodieën en een toffe speelstijl, die af en toe zelfs speels klinkt. Het wordt hier geklasseerd onder Jazz, maar eigelijk is dit niet echt Jazz. Gewoon goed gespeelde piano muziek.

Tofste nummers vind ik Dot, Armellodie en Basmati. Ik gooi hier een 3.5* tegenaan.

Gonzales' stukjes en zijn manier van spelen doen mij wat denken aan wat ik doe als ik willekeurig wat op de piano zit te improviseren, weliswaar iets harmonieuzer.

En dit vind ik eigenlijk een minpunt want zijn stukken missen in mijn ogen structuur, vorm, iets wat satie trouwens ook mist maar compenseerde door zijn ingenieuse melodie en moderne harmonie.

Niet goed genoeg vind ik. Maar ik zal het album nog eens beluisteren voor ik er een score tegen plak.

Kosinski
Inderdaad niet echt jazz deze mooie pianomuziek.
Wel prettig om naar te luisteren en ideaal voor de shuffle functie op je MP3.

Kosinski schreef:
Inderdaad niet echt jazz deze mooie pianomuziek.
Wel prettig om naar te luisteren en ideaal voor de shuffle functie op je MP3.

Dat "niet echt jazz" wat jij bedoelt heet Ragtime, er zitten veel invloeden in van Scott Joplin.

avatar van djarend
Deze al heel lang in huis, krijg ik ineens een canadese import in handen van deze plaat, zit een hele lange toffe dvd bij, met liveoptredens, maffe performances etc ook nog eens mmv zijn vrienden Jamie Lidell, Feist en Mocky, absolute aanrader, kopen als je hem tegenkomt, kost nog geen 10tje

avatar van Djarune
Heb heel veel hedendaagse pianomuziek gehoord en de meeste kunnen mij niet bekoren. Vaak is het te cliché of te makkelijk. Satie, Joplin en Chopin zijn hier in te herkennen. Het is natuurlijk niet zo geniaal als die 3 componisten, maar de combinatie is zo sterk neergezet en daarom is het een mooie plaat!

avatar van Justinx
Ja hoor!! Solo Piano II is een feit deze zomer in de schappen. Een voorproefje: Chilly Gonzales Solo Piano II - Piano Vision Medley on Vimeo

avatar van Zwammer
Deze plaat afgelopen week veel geluisterd. Poppy piano, niet heel verheffend, maar luistert makkelijk weg. Aantal tracks bevatten mooie piano-vondsten, zoals de opener, Armellodie en Oregano. Twijfel tussen 3,5 of 4 sterren..