Kubus & Sticks - Microphone Colossus (2004)

Label: Top Notch

1. Intro (2:25)
  2. Fakkeldrager (2:49)
  3. Creatieve Proces (3:22)
  4. Stickert Campagne (2:51)
  5. Hamvraag (3:25)
  6. Flows, Fases, Shows, Situaties (3:45)
  7. Nix Te Verliezen (3:33)
  8. Microphone Colossus (3:11)

met Rico

9. Pottenbrekers (2:00)
  10. Zoute Haring & Zoete Koek (3:38)
  11. Biri & Jonko (3:37)
  12. Vragen (3:38)
avatar van nognooit
Erg fijn album.
De beats zijn enorm tof en Sticks heeft een lekkere flow. Helaas gaan merendeel van zijn lyrics vrijwel nergens over, dus daarvoor trek ik er toch een halve ster vanaf, want op den duur weet ik ook wel dat 'ie graag drinkt en smoked met zijn neven.

avatar van Stapler
Iemand die hem origineel heeft? Ik las laatst dat je de zwarte koppen open kan krassen net als met een kraslot, weet iemand of dit zo is?

Edit: Zie dat hierboven dat al iemand gedaan heeft, foto? Anders is het niet gebeurt .

avatar van Shelter
yup zat zo'n krasding op...

MAS
Ik kwam daar ook laatst pas achter toen ik aan het rondneuzen was op marktplaats. Ik zitten krassen op de mijne maar volgens mij heb ik de re-release. Ik wil ook wel een foto zien eigenlijk.

avatar van Shelter
shit hahaha dus nu is je voorkant naar de kloten

MAS
Een beetje wel maar ik wil nu toch de originele versie hebben.

avatar van Eardrum
lekkere CD, alleen niet zo´n gigant als saxophone colossus is in de jazz.

Stapler schreef:

haha vet. Zal het straks eens voorzichtig proberen, nooit aan gedacht dat het zoiets kon zijn. Album is wel ok, al kan Sticks vele malen beter, het liefst natuurlijk op Delic beats.

GCITY050
Deze is wel echt genieten zooo

sxesven
Echt koning deze CD, en ultiem superieur aan Fakkelteit. To-the-point, fris, met Sticks die doet wat 'ie het beste kan - beetje over z'n neven en jonko's lullen - over kale, oh zo effectieve biets van Kubus. Vind deze in alles heel geslaagd; geen seconde te lang, spot-on sfeer (juist die aardsheid van subjects & sounds, die combineert zo gruwelijk) - draai 'm vaak twee keer achtereen ook, als niet meer. Vaste waarde in mijn autoradio. Eigenlijk kan ik hier alles wel als favoriet aanmerken, maar de grootste zwak heb ik momenteel voor Nix te Verliezen. Die biet! Dikke 4,5*, en ik zie deze nog wel eens in mijn 5*-lijst belanden ook, hoewel 'ie voorlopig de strijd met Eigen Wereld - enige hiphopplaat die ik op 5* heb - eigenlijk niet aankan.

bennerd
Berichten verplaatst naar Kubus & Sticks

bro
Nu ja sxesven, Kubus kan inderdaad lekkere ritmes met kale beats neerzetten, maar als je naar Hamvraag luisterd kun je moeilijk zeggen dat ie kaal gaat Maar die afwisseling maakt het lekker vet "Je weet ut toch, geen gezeur, gewoon klappen"

sxesven
Da's dan ook een beetje de uitzondering die de regel bevestigt... Deze beat lijkt nergens op Dat Kubus van alles kan weten we (ook getuige DMT bijvoorbeeld) maar hier zijn het toch echt vooral kale producties.

avatar van Roscovitsch
Ik heb nu nix te verliezen, behalve me tijd. Verleidingen, die me van me pad brengen en shit

Beste werk van Sticks voor mij, terwijl hij het zelf vaak een van z'n mindere product beschouwd.
De teksten zijn niet erg diepzinning maar gewoon lekker recht-voor-je-raap en vind dat Sticks dit als de beste kan (ken niemand die in de buurt komt). Deze man shud hier flows uit z'n mouw, ongelooflijk lekkere brag&broast. Waarbij Nix te verliezen toch wel een klasse apart op de hele plaat is. wat een geniale productie van Kuupie! Iedereen die ik die track laat horen wordt gegrepen door met name de productie, waar de lyrics van Stick heerlijk z'n plek zijn.

Mag deze graag vaak opzetten, komt vooral doordat de tijdsduur perfect is, waar ik Eigen Wereld ietwat te lang vindt duren.

Michrophone Colossus 2 is net uit, eerste indruk dat het een waardige opvolger is. Kan natuurlijk moeilijk tippen aan dit meesterwerk. Maargoed, een maandje van tevoren wordt hij aangekondigd en bam daar is 'ie!

Voor alle Sticks-fans, 2012 wordt een mooi jaar 3voor12 - Sticks over 2012: "Microphone Colossus 2 wordt echt vervelend" - 3voor12.vpro.nl

avatar van KILLERBEE99
Leuk album!

MAS
Maar eens verhoogd naar 4,5. Dit is zeker een klassieker.

avatar van niels94
Is er een beter woord voor dit album dan 'lekker'? Ik denk het niet. Heerlijk om er tussendoor doorheen te knallen, wat een beats af en toe Fijne, ongedwongen sfeer ook. Ik moet wel zeggen dat deze me niet meteen lag, maar dat heeft er ook mee te maken dat de hele stijl van Kubus me eerst niet aanstond. Ik zal Buitenwesten ook weer eens proberen.

avatar van Harderwiek
Is deze fysiek uitverkocht?

avatar van Glaciers of Ice
Ben ik de enige die de beats gewoon een zooitje vind? Kubus is echt bagger en ik kan me niet vinden in de mening van andere mensen wanneer zij zeggen dat hij bij de top van Nederland hoort.

avatar van party
Beste album tot nu toe van Sticks. Harde beats en Sticks flowt er lekker op los. Het album mocht wel wat langer zijn, een album van maar 38 minuten vindt ik eigenlijk geen album. Een 4.0.

avatar van party
Glaciers of Ice schreef:
Hij hoort niet bij de top van Nederland vind ik. Maar hij heeft wel af en toe vette beats.

avatar van Shelter
beats zijn echt vet en sticks is hier kwa teksten echt een meester.
Ik houd het kort, vet album 4*

avatar van Oortrommel
In het licht van de releases rond Microphone Colossus is dit verreweg de minste plaat. Nu knutselt Kubus beats sowieso al in rap tempo in elkaar, maar dit klinkt wel heel erg afgeraffeld. Nergens tikt de plaat een hoog niveau aan (zoals Buitenwesten of Vloeistof), nergens wordt het écht interessant.

avatar van BabaGanoesj
Zijn er meer mensen die zowel MC1 en MC2 underrated vinden?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Underrated op MusicMeter? Het gemiddelde hier ligt hoger dan jouw stem... En volgens mij kan ook buiten MuMe de hiphopcommunity het wel waarderen, hoor. Vooral het eerste deel.

avatar van Nr.4
Heel lang niet geluisterd deze plaat, vandaag weer 's hard gedraaid. Vond rond de release van deze de beats van Kubus na een tijdje irritant worden. Nu, zeker met de ellendige sound waarin veel NL hiphop zich heeft ontwikkeld, vind ik dit gruwelijk klinken. Zal nooit mijn favoriete Sticks werk worden, maar halfje erbij gedaan.

avatar van Johnny Marr
Lekker plaatje maar toch niet meer dan dat. Vooral qua beats wel een stuk beter dan deel 2. Van Hamvraag had ik wel meer verwacht eerlijk gezegd.

avatar van Nr.4
Echt? Hamvraag kan ik echt de hele dag achter elkaar luisteren bij wijze van spreken. Die beat alleen al, echt gruwelijk hard. Rest van het album vind ik tof, op die Flows, Fases track na en Vragen, dat vind ik sowieso al een redelijk schraal concept.