Mala Rodríguez - Lujo Ibérico (2000)

Spanje
Label: Universal

1. Tengo un Trato (2:49)
  2. Con Diez O Veinte (5:54)

met Kultama

3. No Van (3:25)
  4. Especias Y Especies (4:39)

met Kamikaze

5. Tambalea (3:24)
  6. En Mi Ciudad Hace Caló (4:06)

met Kaseo

7. La Cocinera (3:26)
  8. Yo Marco el Minuto (4:13)
  9. Con los Ojos de Engañá (3:50)

met Chulito Camacho

10. El Gallo (3:15)
  11. A Jierro (5:16)
avatar van T.O.
Spaanstalige hiphop van deze vrouwelijke MC uit Sevilla. Ze rapt met sterk accent over Dr. Dre-achtige beats. Het aanstekelijke Yo Marco el Minuto werd overigens zeer toepasselijk gebruikt tijdens de stripteasescène uit de film Lucía y el Sexo

avatar van JLjuju
Tengo Un Trato staat nu zo'n beetje op repeat bij mij.
Ik moet toch eens voor dit album gaan rondkieken...
En btw, volgens mij is de releasedatum 2000...

avatar van JLjuju
Laat ik exact 10 jaar na mijn laatste bericht dan maar een bericht plaatsen over dit album.

La Mala Rodriguez (Spaans voor "de Gekke Rodriguez") is een apart figuur, op elk vlak. Haar accent is vreemd, haar stem nog vreemder, en haar beats zijn met momenten ook vrij apart. Toch is haar muziek in het geheel op dit album is toch wel erg lekker. Later werk heb ik me nog niet echt aan gewaagd overigens, maar losse tracks beloven op het eerste gehoor niet hetzelfde als op dit album.
Qua sound is dit album typisch voor zijn tijd: knip-en-plak beats, met geknipte samples en vaak harde, directe drums. Persoonlijk heb ik een zwak voor dit soort beats, en dat is dan ook de reden dat ik dit album vrij hoog beoordeel. Tekstueel moet ik bekennen niet veel ervan te begrijpen, aangezien Mala het Andaloesisch dialect spreekt en ook veel plaatselijke slang gebruikt.
Het album opent bombastisch en lekker met Tengo un Trato, wat in die tijd een hit in Spanje was. De daaropvolgende tracks zijn leuk maar niet hoogstaand, met uitschieter En Mi Ciudad Hace Calo(gastbijdrage van Kase-O van Violadores del Verso); heerlijk nummer. Verder springt voor mij Yo Marco el Minuto er met kop en schouders bovenuit. Het is inderdaad een erg pikante track, maar o zo fijn.

Een 3,5* voor een goed Spaans rapalbum welk toch ietwat over het hoofd wordt gezien.