MENU

Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

3,79

Label: Virgin

1. Tubular Bells (Part One) (25:00)
  2. Tubular Bells (Part Two) (23:50)
  3. Mike Oldfield's Single (Theme from Tubular Bells) * (3:53)
  4. Sailor's Hornpipe [Viv Stanshall Version] * (2:48)
  5. Tubular Bells (Part One) [2009 Mix] * (25:58)
  6. Tubular Bells (Part Two) [2009 Mix] * (23:20)

avatar van goldendream

geplaatst op 6 februari 2013, 13:54 uur, permalink
Beste mensen, ik krijg bijna het schijt van alle mogelijke versies. Ik bezit er maar één, dat is de remastered cd van 2000 (Virgin Records). Uit die reeks bezit ik alle cd's tot en met 1987. Ik wil wel de beste en dus wellicht originele versie. Zit ik goed of heb ik een miskoop beet? Help! Echt graag wijze raad! Om schijt te vermijden ...

geplaatst op 6 februari 2013, 14:26 uur, permalink
Je hebt een goeie koop gedaan, goldendream.

De remasters van toen zijn goeie remasters van de originele versies
(alleen die van Hergest Ridge, maar da's een ingewikkeld verhaal dat je maar eens
bij dat album moet lezen). Enkel jammer dat er toen geen bonustracks werden toegevoegd
zoals non-album singles of b-kantjes uit dezelfde sessies of hetzelfde tijdperk van het album.

De remasters bij Universal (vanaf 2009 zijn de eerste zes albums al uitgebracht)
voegen wel bonustracks toe. Je kan kiezen tussen een enkel schijfje, waarop ook al
enige bonustracks staan (meestal de ontbrekende singles) en een deluxe editie (2cd).

Bij de drie eerste albums zal je op het eerste schijfje een remix aantreffen van het album.
Het gaat om de originele opnames, maar opnieuw gemixt. De originele mix moet je dan gaan zoeken
op het tweede schijfje in de deluxe editie. Er zit bij de drie eerste albums ook een dvd bij.
Op de dvd meestal het geremixte audio album, enkele clips en televisiefragmenten.

Let op: koop je de enkele versie (ipv de deluxe) heb je enkel de remix, niet de originele mix.
Maar omdat op MuMe het originele album hoofdzaak is, staan de remixen hier als bonustracks.

Vanaf Incantations zijn de albums gewoon opnieuw geremasterd (geen remix meer dus).
Bij Incantations zelf vind je een dvd met de live versie zoals die op de Exposed dvd te zien was.

Platinum en QE2 werden zonder dvd uitgebracht. In 2013 verschijnen Five Miles Out
en Crises (Mike heeft ondertussen de originele tapes opgevraagd), telkens met bonustracks.

Dit jaar verschijnt ook Tubular Beats waarop echt niemand zit te wachten.
Oldfield heeft een aantal van zijn bekende nummers laten remixen door deejays.

Maar er zou ook een nieuw album moeten verschijnen
waarop hij onversneden terugkeert naar pure rock ... zo vertellen de geruchten.

ps. Tubular Bells II is op zich ook nog de moeite waard.
In 1992 waagde Oldfield zich aan een moderne herinterpretatie van zijn meesterwerk
door subtiele accentverschuivingen maakt hij er echt een eigentijdse versie van.

Tubular Bells III is een gewoon album met vocale en instrumentale stukken,
maar wel eentje waarop muzikale thema's uit het originele Tubular Bells, maar ook
uit Crises herwerkt worden tot nieuwe nummers. Bevat ook enkele nooit uitgebrachte songs
uit die tijd, die hij voor dit album definitief opnam. Ik ben geen fan van deze plaat.

Tubular Bells 2003 is een integraal opnieuw ingespeelde versie van TB.
Dus geen originele opnames, maar alles nagelnieuw ... wie zat daar op te wachten?

The Orchestral Tubular Bells is een plaat van David Bedford
die de Oldfield compositie vertaalde voor het Royal Philharmonic Orchestra
en waarop Mike als solist op gitaar meespeelt. Niet echt een Oldfield album dus.

geplaatst op 6 februari 2013, 18:58 uur, permalink
slaapverwekkend gehannes, gelukkig heeft de man nog een aantal schitterende liedjes gemaakt.

geplaatst op 6 februari 2013, 19:40 uur, permalink
Mocht je nu een paar voorbeelden van zijn schitterende liedjes noemen
(liefst een paar meer dan Moonlight Shadow of To France) dan kan ik met je kritiek leven.

geplaatst op 6 februari 2013, 19:42 uur, permalink
shadow on the wall staat momenteel op.
btw.op Moonlight Shadow en To France zou ik apetrots zijn, als componeur.

geplaatst op 6 februari 2013, 20:04 uur, permalink
Maar reikt je kennis dan niet verder dan de megahits?

Dat was namelijk mijn punt.

geplaatst op 6 februari 2013, 20:09 uur, permalink
@dazzler
absoluut niet, al wil ik best Ommadawn een keer met je uitbenen, zit goed spul tussen.
Deze niet, te vaak gehoord en bevrediging bleef uit.
wel dikke pret op feestjes om die aankondigingen, Grand Piano, hilarisch..

-pongggggg-Tubular Bells
hahahahahaha

je hebt een uitstekende smaak, deze kan je gerust laten schieten.
geloof me.

avatar van goldendream

geplaatst op 6 februari 2013, 21:21 uur, permalink
Dank aan dazzler voor de mooie info.
Dazzler, herinner je je mijn vraag over de Johan Verminnenbox en Melancholie? Intussen is de box uit, met alles tot en met Melancholie.
Lazarus, dit album kan je niet laten schieten.

avatar van BoyOnHeavenHill
geplaatst op 6 februari 2013, 21:42 uur, permalink
En als ik mij bij goldendream mag aansluiten : ook ik heb die CD-versie van Tubular bells, ook ik zag door de bomen het bos al niet meer bij alle mogelijke versies van de twee platen hierna, en ook ik ben blij dat ik in ieder geval van déze plaat dus de juiste versie blijk te hebben, zodat ook ik –en niet voor de eerste keer trouwens– dazzler dank zeg. (Ik had natuurlijk al door dat mijn CD dezelfde mix als de oorspronkelijke elpee bevat, en ik vond hem ook al prima klinken, maar het is altijd aangenaam wanneer ook de kenner zijn fiat uitspreekt.)

avatar van musiquenonstop
geplaatst op 12 februari 2013, 22:34 uur, permalink
Absoluut niet mijn ding, aangezien ik het album dus nooit draai, ben ik blij dat ik 'm op picture-disc bezit, kan ik er tenminste altijd nog naar kijken

avatar van vigil
geplaatst op 12 februari 2013, 22:45 uur, permalink
En is die 1.0 ook nog enkel voor de hoes of ook nog voor de moeite?

avatar van musiquenonstop
geplaatst op 13 februari 2013, 0:34 uur, permalink
Een picture disc lp is meestal zonder hoes, dus die ene ster gaat naar de platenmaatschappij.
Ik kan er verder niks van maken, gelukkig heb ik nog een Best Of cd waar ik dan weer wel eens naar luister.

No offence voor degene die het wel een goed album vinden, ik helaas niet.

avatar van Broem
geplaatst op 5 september 2013, 21:05 uur, permalink
Kreeg onlangs een pracht 24 bits uitvoering te pakken van dit album. Ik denk dit dit album in mijn collectie het meest gevarieerd voorkomt. Op diverse soorten vinyl, cd's (3 varianten) cassette, minidisc. Poeh. Eens per jaar zet ik 'm op en geniet ervan. Blijft een baanbrekend album.

avatar van henk01

geplaatst op 1 februari 2014, 17:43 uur, permalink
Ik heb zojuist de 2009 mix door Mike binnen. Is die wezenlijk anders dan het origineel?

avatar van ChrisX
geplaatst op 1 februari 2014, 22:13 uur, permalink
henk01 schreef:

Wat mij betreft wel. Ik hoor er zelfs dingen in die op het origineel niet of nauwelijks te horen waren. Bedenk wel dat toen het origineel gemixt werd dit nog met een erg jonge Oldfield werd gedaan. Hij heeft nu wel gewoon 30+ jaar ervaring op dat gebied er bij

geplaatst op 21 mei 2014, 19:34 uur, permalink
Wat een verschrikkelijke plaat, eigenlijk.

avatar van WPE
geplaatst op 28 juni 2014, 8:03 uur, permalink
Voor mij blijft tubular bells uit 1973 de enige echte. Hoe mooi de 2003 versie ook klinkt.
Mijn eerste echte kennismaking met dit album was toen ik 14 was. en nu, 40 jaar later blijft het nog steeds staan als een huis. Mijn absolute favoriet!