My Bloody Valentine - You Made Me Realise (1988)

Ierland
Label: Creation

1. You Made Me Realise (3:46)
  2. Slow (3:12)
  3. Thorn (3:37)
  4. Cigarette in Your Bed (3:30)
  5. Drive It All over Me (3:05)
avatar van Zoscherpalsdezon
Dit is een van de albums waar ik heel vrolijk en opgewekt van wordt als ik dat helemaal niet ben. Vooral Drive it all over me, Slow en Cigarette in your bed zijn voor mij de beste nummers. You made me realise en thorn vind ik ook heel mooi maar anders. De drum, zang, gitaar vind ik zo mooi in harmonie met elkaar. De melodie voelt als een soort trein die door je heen rijdt.
Ik zou er wel een poster van willen hebben maar die heb ik niet kunnen vinden op de site van de link hierboven.

avatar van Doc
Doc
"Loveless" kende ik al een behoorlijke poos, maar deze EP kwam ik onlangs bij toeval tegen. En wat een geweldige EP is dit.
Vooral "Slow" en het titelnummer bevallen me erg goed. Ik heb zelden een EP zo sterk horen beginnen.
Misschien zal niet iedereen het met me eens zijn, maar ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de beste 2 MBV nummers op deze EP te vinden zijn.
(al moet ik zeggen dat het eerste nummer van Loveless ook prachtig is)

avatar van yeahyeahyeah
Ook wat mij betreft is dit het ultieme MBV-schijfje. Snoeihard en wonderschoon. Toepasselijke hoes ook. Misschien wel de mooiste platenhoes ooit!

avatar van Doc
Doc
Via slsk was hier goed aan te komen, maar deze EP lijkt niet meer in de handel te zijn. Erg jammer.
Er schijnt wel een japanse cd box te zijn waar ie in zit.
Verder zou hier Loveless en Isn't Anything in zitten en ook een DVD met o.a. een clipje van You Made Me Realise.
Misschien maar eens proberen te bestellen......

Doc schreef:

Ja erg he? En ik ben blij want ik heb de vinyl aan de muur hangen!

avatar van Edwin
Ik heb de EP op CD, maar ik denk dat het wel bijna 20 jaar is geleden dat ik dit voor het laatst heb beluisterd. MBV is typisch zo'n voorbeeld van een band die ik toen goed vond, maar nu niets meer mee heb.

avatar van Zoscherpalsdezon
Begrijp me niet verkeerd maar hoe kun je een stem uitbrengen op iets waarvan je het voor het laatst 20 jaar geleden hebt geluisterd en vandaag denkt dat je er niets meer mee hebt?

avatar van Near
Bij deze zou ik "Drive it all over me" willen uitroepen tot het beste nummer ooit geschreven. Alle kwaliteiten van wat ik versta onder een 'goed lied' komen in dat nummer samen voor een gezellig onderonsje en overstijgen zichzelf.

De melodie en het refrein zijn beiden ongelooflijk catchy en weten het 'ontwapenend' gevoel maximaal op te wekken. Bilinda Butcher vuurt met een engelenstem de ene melancholische/levenslustige gedachte na de andere af op de luisteraar, geplakt tegen een quasi vrolijk deuntje, en creëert op die manier een soort warmte die ik in geen enkel ander nummer terug vind.

Het refrein slaat alles:

Run run away run run away
'Cause there's nothing left to say
Got no one to talk to
Leave me alone, I'm happy to die today
Run run away run run away
Cause there's nothing left to say
Oh, the travel always gets me
Get in the car and drive it all over me

Eenzaamheid verheven tot gemoedsrust, de dood verheven tot aanvaarding, en daarbovenop nog het woordje 'travel' (doet het voor mij helemaal): need I say more?

En als kers op de taart wordt in die laatste strofe op zo'n mooie manier een 'thuis' bezongen, een gevoel van samenhorigheid, van solidariteit, dat ik haast uitbarst in tranen elke keer ik het hoor.. (ookal gaat het misschien over drugs, doet er niet toe)

En dáárom voel ik zelfs niet de minste schaamte als ik schreeuw: 'Drive it all over me, is het béste nummer dat bestaat!'
En bij deze is mijn behoefte om dit hier allemaal neer te kwakken ook weer verzadigd. 4.5* voor het album, maar alle sterren in de wereld voor die magnifieke afsluiter.

avatar van Mindshifter
Erg sterk EP'tje en Realise was mijn intro in MBV. De rest is ook erg goed *4.

avatar van rzasa
Near schreef:

Het is inderdaad een ge-wel-dig nummer.

avatar van Lexicon Devil
Ow my bloody hell wat is de titeltrack zo enorm het beste nummer dat ik in jááááren heb gehoord.

Pffff even op adem komen. Non de sjuu

dalexterminate
Betere shoegaze vind je niet.

thedude1975
Ik kende alleen Loveless en Isn't Anything, maar man wat is dit ook weer fantastisch zeg!

dream.sound
Een jaar geleden wist ik nog niet echt wat shoegaze was of zelfs wie My Bloody valentine was. Ik had er allemaal geen idee van tot ik de uitnodiging kreeg om mee te gaan naar het concert in de Effenaar. En daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Naderhand ben ik hun EP's en platen gaan luisteren en dit is toch degene die mij het meeste doet.

You Made me Realise is gewoon overheerlijk. Staat regelmatig op in mijn auto als ik onderweg ben naar school en steeds weer krijgt het mij te pakken.
Het openingsnummer begint al meteen met een zeer actieve maar goede vibe. Het blijft catchy en dan die ongelofelijk luide twist maakt het nog eens af. Live was de holocoast ook zeker één van de dingen die mij het meest zijn bijgebleven.
Dan het 2de nummer, al bijna even catchy als het eerste, het blijft ijzersterke shoegaze en dat geld eigenlijk voor de volgende nummers allemaal.
Maar die laatste vind ik ook nog even bovenuit springen. Super leuke vibe heeft dat nummer, echt aanstekelijk om bij mee te mompelen.

Een top EP waar mijn liefde groot zal voor blijven. En waardoor zelfs shoegaze mijn favoriete muziekgenre is geworden. Overheerlijk!

avatar van galleryplay
Magistrale EP.
Speciale vermelding voor het hier nog niet genoemde 'Thorn': een voorbeeld van een perfecte indie-popsong die -vooral destijds maar nu nog steeds- zo vaak door zo velen is geïmiteerd maar nooit is geëvenaard.

avatar van Juul1998B
Onverwacht goede EP deze zeg. Klinkt al deels in de stijl van Loveless maar dan iets vrolijker en wat minder distortion om het zo te zeggen
Thorn had idd zo een nummer van een typische indie- band kunnen zijn.