The Greatest Hits '90-2-Part 2 (1990)

Label: EVA

1. Adventures Of Stevie V - Dirty Cash (Money Talks) (4:03)
  2. Snap - Ooops Up (4:05)
  3. King Bee - Back by Dope Demand (4:27)
  4. Candy Dulfer - Saxuality [Super Sax Radiomix] (4:05)
  5. Adamski - Killer (5:36)
  6. Jungle Brothers - What U Waitin' 4 (4:03)
  7. Mantronix - Take Your Time (4:07)
  8. Boo-Yaa T.R.I.B.E. - Psyko Funk [Nomad Re-Touch Mix] (4:18)
  9. B.B. Queen - Blueshouse (5:07)
  10. Beats International - Dub Be Good to Me (3:38)
  11. Rebel MC - Better World [Peace Radio Mix] (3:36)
  12. Nick Kamen - I Promised Myself (3:58)
  13. Soul II Soul - A Dream's a Dream (5:37)
  14. Chimes - Still Haven't Found What I'm Looking For (4:02)
  15. Pasadenas - Love Thing (3:52)
  16. Mr. Lee - Pump That Body (3:49)
avatar van LucM
Wat minder dan de vorige reeksen wegens minder uitschieters maar de nummers van Adventures Of Stevie V, Snap, Adamski en Beats International mogen er nu nog zijn.

avatar van pureshores
1.Adventures Of Stevie V - Dirty Cash (Money Talks) (4:03)-vlot nummer met catchy hook

2.Snap - Ooops Up (4:05)-2e nummer voor Snap waar deze keer rijk wordt geleend van de Gap Band, zit goed in elkaar

3.King Bee - Back by Dope Demand (4:27)-hier mag Nederland trots op zijn-nummer met internationale allure en niet al te serieus nemend collectief-kwam er later pas achter dat hier een Herbie Hancock (?) sample in zat

4.Candy Dulfer - Saxuality [Super Sax Radiomix] (4:05)-dit vind ik dan weer niks-klinkt gewoon huppelig en zonder saxofoon was het niet veel anders geweest

5.Adamski - Killer (5:36)-het origineel blijft altijd nog het beste overeind, daar kunnen de oeverloze covers niet aan tippen en dit gaf de wereld Seal

6.Jungle Brothers - What U Waitin' 4 (4:03)-leuk party nummer uit de school van De La Soul en tribe called Quest

7.Mantronix - Take Your Time (4:07)-na pre carriere in hiphop was het project Mantronix in 1990 een Soul II Soul achtig geheel-dit nummer is lang niet zo krachtig als Got to have your love maar wel leuk om weer eens te horen

8.Boo-Yaa T.R.I.B.E. - Psyko Funk [Nomad Re-Touch mix] (4:18)-leuk rapnummer met piano en staccato ritme-hele outfit zag er freaky uit met vlechtjes

9.B.B. Queen - Blueshouse (5:07)-catchy nummer met dame die later T Spoon vergezelde, leuker dan veel manufactured hits van tegenwoordig

10.Beats International - Dub Be Good to Me (3:38)-het project van Norman Cook-de zang vind ik maar matig en te vaak gehoord

11.Rebel MC - Better World [Peace Radio mix] (3:36)-de Rebel Mc van Double Trouble gaat solo met typisch wegwerphitje

12.Nick Kamen - I Promised Myself (3:58)-posterboy maakt evergreen voor sky radio

13.Soul II Soul - A Dream's a Dream (5:37)-het Soul II Soul kamp sloeg hier een andere weg in met deze dramatisch klinkende single, aan het eind gaat men Wishing on a star inzetten, wel 1 van de meer memorabele nummers

14.Chimes - Still Haven't Found What I'm Looking For (4:02)-de U2 cover die anno 2013 ontzettend slaapverwekkend klinkt

15.Pasadenas - Love Thing (3:52)-the Pasadenas leefden nog in 1990 en grijpen weer terug naar hun held James Brown op deze swingende track

16.Mr. Lee - Pump That Body (3:49)
-leuk sportschoolnummer

avatar van tnf
tnf
Ik tel van de 16 nummers 15 stuks die op m'n semi 90's-stream meedraaien, en over die ene (van Nick Kamen) ben ik óók nog aan het twijfelen.

Het moge duidelijk zijn wat ik van dit schijfje vind.

Een en al lekkere, luchtige gezelligheid, hier. En die van The Chimes beschouw ik eerder als 'soulful' dan als 'slaapverwekkend'.

Ik denk trouwens niet dat er van Saxuality (leuk opzwepend deuntje met aanstekelijk stukje zang, trouwens) veel zou overblijven zonder die saxofoon.

avatar van pureshores
die van The Chimes is wel soulful maar ik vind hun eigen singles (als in niet covers) een stuk frisser klinken (Heaven, 1-2-3)

grappig hoe verschillend over een nummer gedacht kan worden :), dat nummer van Candy Dulfer vind ik namelijk net een schoolband met wanhopig klinkende zang-kan die Candy Dulfer sowieso niet zien, hoe die praat bij X Factor zakt mn broek van af, is dat botox of is ze door haar 2 jaar met Prince zogenaamd ontnederlandst

avatar van pureshores
mede door het 1990 topic even vergeleken, ik ben over deze nummers niet anders gaan denken 2 jaar later. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat ik het nummer van Mantronix nu echt helemaal niks meer vind hebben

avatar van Darkzone
The Greatest Hits cd's kom ik af en toe tegen bij de kringloop, maar zijn lang niet altijd goed genoeg om mee te nemen (ondanks de 75 cent dat ze kosten). Maar dit is wel een fijne, mede veroorzaakt door de redelijk hoge Turn Up The Bass-gehalte.

avatar van pureshores
ook hier weinig aan de mening te schaven die ik toen had.
De Greatest Hits compilaties werden netjes verdeeld in een pop/ballads/gitaar deel en een dance deel, die 2e vond ik uiteraard interessanter, ook toen al.

Beste nummer: Adamski-Killer
Slechtste nummer: Candy Dulfer-Saxuality

Duidelijk de variant met hippere muziek in vergelijking met part 1. Daar had ik aan een top 3 eigenlijk wel genoeg, hier staan toch meer favorieten tussen. Mr. Lee hoort daar niet bij, al was ik daar destijds wel fan van. De enige echt mindere nummers zijn voor mij Psyko Funk en Saxuality. Dat laatste nummer vond ik toen nog wel gaan, maar is nu hopeloos verouderd. Ergens voelt het als een soort carboncopy van een carboncopy van een Prince-b-kantje.

Deze springen er voor mij uit en krijgen een vinkje:
- Soul II Soul - A Dream's a Dream: aardig vergeten single, maar een van hun beste nummers wat mij betreft. Voor mij met Keep On Movin' hun beste.
- Adventures Of Stevie V - Dirty Cash (Money Talks): hele goede #1-hit, knalt ook lekker door in de brug
- Adamski - Killer: misschien wel de beste hier, i.i.g. de grootste klassieker. Met ene Seal op de zang natuurlijk.
- Beats International - Dub Be Good to Me: projectje van Norman Cook en eigenlijk een soort mash-up toen nog niemand daar van gehoord had.