Carpenters - Interpretations (1995)

Alternatieve titel: A 25th Anniversary Celebration

Label: A&M

1. Without a Song [A Cappella Version] (1:01)
  2. Superstar (3:49)
  3. Rainy Days and Mondays (3:37)
  4. Bless the Beasts and Children (3:15)
  5. This Masquerade (4:52)
  6. Solitaire (4:39)
  7. When I Fall in Love (3:07)
  8. From This Moment On (1:58)
  9. Tryin' to Get the Feeling Again (4:22)
  10. When It's Gone (5:01)
  11. I Believe You (3:55)
  12. Reason to Believe (3:04)
  13. (They Long to Be) Close to You (3:42)
  14. Calling Occupants of Interplanetary Craft (7:09)
  15. Little Girl Blue (3:25)
  16. We've Only Just Begun (3:05)
Fedde
Bij het horen van de prachtige stem van Karen Carpenter moet ik eigenlijk altijd denken aan haar tragische levenseinde. Grote broer Richard roept daarentegen, vanwege dezelfde trieste geschiedenis, minder warme gevoelens bij me op. Tegelijk brengt het geluid van de Carpenters mij het beeld voor ogen van de jaren zeventig: de muziek, de sfeer, de geborgenheid. Misschien een illusie, ik denk wel zeker, maar toch ... Carpenter-muziek, daar kan ik niet kwaad op worden.

Er is iets geks aan de hand met de CD die ik hier voor me heb. Er staan namelijk 21 nummers op i.p.v. de 16 bovenstaande. Ook de volgorde verschilt. Zo krijg ik er gratis bij: Sing, Desperado (jawel van The Eagles), Where Do I Go From Here, Ticket To Ride en If I Had You.

Calling Occupants is een nummer van KLAATU, Canadese progrock-studioband. Het bewijs dat de Carpenters ook iets ingewikkelder repertoire niet uit de weg gingen.

De reden dat ik zo'n plaatje meeneem, is voor mij tweeledig: reden 1; Superstar. en reden 2: Rainy Days And Mondays. Dit is de ultieme Blue Monday-plaat. De kerstboom is de deur uit, het wil maar niet sneeuwen en het is nat en donker buiten. kruik in bed en laat die zoete melancholie maar komen. Nee, spannend wordt het nergens, geen CD om trots aan je vrienden te laten zien, maar vooruit, het kan op MuMe.

avatar van Wandelaar
Richard Carpenter heeft op deze verzamelaar de oorspronkelijke meersporen studiotapes opnieuw gemixt en, zoals de titel doet vermoeden, de songs hier en daar van andere accenten voorzien. En dat heeft hij goed gedaan. Klanktechnisch een uitstekende verzamelaar, met een redelijk volledige tracklist. Heel veel meer heb je in feite niet nodig als gemiddelde liefhebber.

avatar van Ssst
Een verzamelaar van covers: hits en albumtracks, een paar rarities waaronder Tryin' to Get the Feeling Again, Without a Song wat een mooie opener is, en From This Moment On - deels zijn deze ook op latere verzamelaars te vinden. De remixes van Richard Carpenter zijn hier grotendeels nog goed te pruimen, niet te gladgestreken en met een warme klank, maar niet altijd beter dan de originele zal ik maar zo zeggen... De nadruk ligt hier op ballads met de stem van Karen Carpenter als het warme middelpunt.

De Europese CD-uitgave (het origineel uit 1994 en de remaster) heeft 21 tracks:
1 Without A Song (A Cappella Version) 1:00