Arthur Doyle - Live in Japan Doing the Breakdown (1998)

1 stem

Jazz
Label: Yokoto

1. African Queen (11:25)
  2. Ozy Lady Dozy Lady (7:44)
  3. Noah Black Ark (11:32)
  4. Goverey (8:20)
  5. Doing the Breakdown (9:32)
  6. Just Get the Funk Spot (7:32)
Ik Doe Moeilijk
Arthur Doyle: tenor saxofoon, zang, piano.

avatar van frankmulder
Eh, ok... Aparte muziek; vooral de zang...

jeko
In het begin best lachwekkend, moest ook even aan een Hans Teeuwen typetje denken, maar eemmaal gewend aan de zang, toch wel lekker! Ga dit wel vaker draaien!

avatar van sq
sq
Tsja, eh.. apart. In elk geval een album dat je niet snel zal vergeten. Met de unieke opzet (steeds alleen 1 instrument of alleen zang, soms ook afgewisseld maar nooit tegelijk - ik hoorde dat nog niet eerder zo) krijgt het iets tijdsloos.
Is hier sprake van een uniek artiest, of kan je dit ook tegen het lijf lopen in de catacomben van een willekeurig groot treinstation tegen middernacht; het kan eigenlijk allebei. De sfeer is in elk geval goed: geen briljante stukken die blijven hangen, maar de ongegeneerde manier van 'lekker doen wat-ie zelf wil' werkt bij mij wel ontwapenend. Het is gedurfd, maar niet geforceerd. Vooral als-ie zingt - je moet er even aan wennen - is het toch duidelijk meer dan een toevallig tegen het lijf gelopen zwerver. Persoonlijk vind ik zijn saxofoonspel te snerpend, niet zeer geinspireerd ook. Duidelijk is meer dit ritme-gerichte jazz dan melodieus.
Al hoef ik dit zelf niet meteen regelmatig te horen, toch leuk dat ik nu weet dat dit bestaat. Een erg goede keuze als Jazz Album van de Week dus.

Ik Doe Moeilijk
Fijn om te lezen dat meer mensen dit kunnen waarderen. Heemskerktollie bedankt voor het tippen van dat soloalbum van Sam Rivers.
Ooit zal ik mijn affectie voor Doyle hopelijk hier kunnen verwoorden.

Overigens is Doyle ook in wat 'gewonere' Free Jazz te horen. Bij voorbeeld hier of hier Het thema van #3 komt van Mount Fuji van het laatstgenoemde album.

avatar van unaej
Maffe plaat, zeg! De zang is er ver over, maar vooral de piano-partijen slepen de luisteraar geweldig mee in de trance. In zijn geheel te wisselvallig, maar voor de titel alleen al een album om te onthouden.

thejazzscène
Arthur Doyle komt op 5 maart naar het Kraak-festival met tal van andere fameuze kleppers. Allen daar heen! Kraak Festival 2011