Golden Earring - Very Best Of (2008)

Label: Red Bullet

1. Please Go (2:55)
  2. That Day (2:30)
  3. Daddy Buy Me a Girl (2:41)
  4. Sound of the Screaming Day (2:51)
  5. Dong-dong-di-ki-di-gi-dong (3:01)
  6. Just a Little Bit of Peace in My Heart (5:19)
  7. Another 45 Miles (4:45)
  8. Back Home (3:52)
  9. Holy Holy Life (3:54)
  10. She Flies on Strange Wings (4:29)
  11. Buddy Joe (3:49)
  12. Stand by Me (4:31)
  13. Radar Love (6:23)
  14. Bombay (3:52)
  15. Weekend Love (4:14)
  16. Long Blond Animal (3:36)
  17. Twilight Zone (4:38)
  18. The Devil Made Me Do It (3:22)
  19. When the Lady Smiles (5:39)
  20. Clear Night Moonlight (3:25)
  21. Something Heavy Going Down (4:40)
  22. Quiet Eyes (4:03)
  23. My Killer, My Shadow (4:07)
  24. Going to the Run (3:55)
  25. I Can't Sleep Without You (3:30)
  26. Johnny Make Believe (4:44)
  27. Burning Stuntman (6:16)
  28. Paradise in Distress (5:43)
avatar van Snakeskin
Voor de grootste band uit Nederland een belachelijk laag aantal stemmen.

avatar van rudiger
Snakeskin schreef:
Voor de grootste band uit Nederland een belachelijk laag aantal stemmen.

Als je moet stemmen op de nummers krijgt deze natuurlijk 5 sterren maar alles is al zo`n beetje uitgebracht op verzamelaar net als bij die nieuwe van Queen , en daarom wordt er slecht gestemd .
Wanneer houdt men eens op met dit soort onzin uit te brengen .

avatar van Snakeskin
ik bedoel het ook in zijn algemeenheid. Golden Earring heeft voor een band van haar status een opvallend lage score die niet past bij haar statuur. 171 stemmen voor "The naked truth" houdt natuurlijk niet over en dat hadden er veel meer moeten zijn. De 28 nummers die "The Very best of " bevat is ook geen kattepis. Wie in Nederland kan een dergelijk rij imposante hits presenteren?

Father McKenzie
Snakeskin, ik vind Golden Earring de beste Nederlandse band BY FAR, maar rudiger heeft wel gelijk; er zijn nu wel al genoeg verzamelaars van de band.
Ik wou er nog bij zeggen dat er zelfs wat betere en completere zijn dan deze hier;
Maar dat dit de meest fantastische rockband is die Nederland ooit gehad heeft, is voor mij een feit.
Zegt deze Belg.

avatar van Snakeskin
hun mooiste overzicht, die hun 25 jaig bestaan markeert is nog niet toegevoegd.

Father McKenzie
Snakeskin schreef:
hun mooiste overzicht, die hun 25 jarig bestaan markeert is nog niet toegevoegd.

En over hetwelke heb je het dan wel?

avatar van kaztor
Collected is de beste optie als het jaren '60-werk je niet interesseert, samen met The Continuing Story Of Radar Love. Dan heb je het meest urgente spul in huis.

@fathermackenzie

in 1986 bestonden de earring 25 jaar. Er is toen een dubbelceedee verschenen waarbij elk een bepaalde periode beslaat. Tot mijn verbazing zijn deze niet toegevoegd. Latere overzichten hebben de samenstellers tot andere keuzes gedwongen wat de kracht ervan heeft aangetast omdat bepaalde nummers afgevallen zijn ten faveure van recentere, minder sterke nummers. Mocht ik het ergens tegenkomen dan zal ik het laten weten.

avatar van kaztor
Volgens mij bedoel je die 2 verzamelaars uit 1988 met zowat alle singles die gelijk aan de single My Killer, My Shadow verschenen.

avatar van Madjack71
Leuke verzamelaar, maar met 28 nummers, zijn er een hoop die gemist zullen worden, gezien het feit dat de band zo'n dikke 40 jaar bestaat en goede nummers heeft gemaakt.

Madjack71 schreef:

Van mijn uitstekende Engelse 1 disc verzamelaar Best of Golden Earring (1992, label Connoisseur Collection, London) ontbreken maar liefst 6 van de 13 topnummers. Uit de jaren '70: Vanilla Queen, Sleepwalkin', Kill Me (Ce Soir), Eight Miles High (van Live). Uit de jaren '80: Mission Impossible en Turn the World Around. Waarbij dan ook nog eens op mijn verzamelaar de veel betere en langere live versie van Long Blond Animal staat.

Als je zoals ik, al zo'n verzamelaar hebt, dan kan deze Very Best Of een mooie aanvulling zijn. Heb je dat niet, dan zou ik een andere uitzoeken. Die uit 1992 is nog voor een goede prijs te krijgen op Amazon UK:

The Best of Golden Earring: Golden Earring

avatar van Marty McFly
Inderdaad jammer van "Turn the World Around". Maar da's eigenlijk de enige die ik echt vind ontbreken.

avatar van kaztor
Er ontbreken een aantal zeer essentiële Earring-nummers.
Vooral als je de half uur onbespeelde tijd in acht neemt is dat een misser van formaat.
Geen Instant Poetry of Ce Soir en dan wel Dong Diki Dong....

Ik snap zo'n platenmij. ook echt niet: inderdaad, een half uur onbespeelde tijd en nog zoveel goede nummers nog tot je beschikking? Het zou in 2009 toch wel hebben moeten lukken.

Die verzamelaar van mij uit 1992 is in Engeland zorgvuldig samengesteld, met in het boekje nog een uitgebreide toelichting op the Earring in samenwerking met Kerrang! Ze hebben daar toen zo flink wat best of albums van artiesten uitgebracht en zullen toch niet helemaal van niks weten.

Leuke verzamelaar voor de beginner! ook leuk als je 1 en 2 hebt

PriestMaiden
Beste Nederlandse band ooit voor mij met geweldige klassiekers.

avatar van Heer Hendrik
PriestMaiden schreef:
Beste Nederlandse band ooit voor mij met geweldige klassiekers.

Mooie verzamelaar.
Goede keuze gemaakt tussen de nummers.

avatar van brandos
Ik denk dat "greatest hits" (of naked truth-live) de beste manier is om van de Golden Earring te genieten. Waar de studio-lp's toch nog wel eens een minder nummer kennen is dit 1 doorlopend hoogtepunt. Ook vind ik het mooi om hier te horen hoe de Earring altijd invloeden om haar heen absorbeerde maar toch zichzelf bleef (de Beat-invloeden in hun eerste nummers, de Pink Floyd achtige soundscapes in "She flies on strange wings" die toch lekker catchy werden ingepast, de o.i.v. de punk toch weer kernachtige aanpak van "Weekend love"). Ik ben altijd weer onder de indruk als ik deze cd heb afgeluisterd hoe goed ze eigenlijk wel niet zijn en ook bleven na de seventies, waar de Rolling Stones terugvielen naar een bedenkelijk niveau. Zelfs mijn kinderen horen dit graag op vakantie in de auto en dat geldt lang niet voor al mijn favorieten.
De Earring is in international perspectief onderschat en over het geheel genomen kwalitatief vergelijkbaar met "the best of the Who" en veel-veel beter dan Amerikaanse (kut)bandjes als Bon Jovi of Areosmith (die nochtans veel meer verkochten). Het is jammerlijk hoe weinig er bijvoorbeeld op RollingStone.com over de Earring is te vinden. Er wordt wel gezegd dat dit komt doordat ze in de jaren zeventig door heimwee naar huis werden gedreven, terwijl ze om echt groot te worden in de States hadden moeten gaan wonen. Verder was het ook jammer dat de Amerikanen in een preutse kramp schoten bij het zien van de fantastische clip van "When the lady smiles" (liever een geweer in de kast dan een non met een rode bh op tv). Er zijn een aantal factoren die de kwaliteit van de Earring vormen. Allereerst is George Kooymans een genie waar het aankomt op songschrijven en een ondergewaardeerde (want uitermate veelzijdige) gitarist (en trouwens ook een prima zanger, dat zouden we nog bijna vergeten). Natuurlijk doet Barry Hay qua songschrijven ook een duit in het zakje en is hij waarschijnlijk de beste rockvocalist van de lage landen. Het is voor Nederlandse bands vaak moeilijk om te concurreren in de Engelse taal, maar de Earring komt er (als uitzondering op de regel) uitstekend mee weg. Vooral omdat ze zich niet vertillen aan hoogdravende literaire pretenties maar kiezen voor herkenbare Rock 'n roll-thema's. Dat maakt ook dat de Earring nooit klef klinkt en ook nooit verveeld. Of Hay's Engelstalige roots er ook nog toe doen kan ik niet beoordelen. Bovenal is de Earring natuurlijk een echte band waarbij het geheel meer is dan de som der delen, want met Rinus Gerritsen en Cesar Zuiderwijk heb je natuurlijk een ritmetandem die de ruimte die de sobere rock 'n roll opzet (en uitstekende melodische basis van de nummers) ten volle uitbuiten, niet alleen in ritmisch maar ook in melodisch opzicht. Ja, ik ben maar wat trots op 'onze' Golden Earring.