The Electric Prunes - The Electric Prunes (1967)

Alternatieve titel: I Had Too Much to Dream (Last Night)

Label: Reprise

1. I Had Too Much to Dream (Last Night) (2:55)
  2. Bangles (2:27)
  3. Onie (2:43)
  4. Are You Lovin' Me More (But Enjoying It Less) (2:21)
  5. Train for Tomorrow (3:00)
  6. Sold to the Highest Bidder (2:16)
  7. Get Me to the World on Time (2:30)
  8. About a Quarter to Nine (2:07)
  9. The King Is in the Counting House (2:00)
  10. Luvin' (2:03)
  11. Try Me on for Size (2:19)
  12. The Toonerville Trolley (2:34)
  13. Ain't It Hard * (2:14)
  14. Little Oliver * (2:40)
avatar van LeRoi
Geniale eind '60 band. (Helaas) toch altijd een beetje 'underground' gebleven terwijl veel nmrs., op een ander moment in de pophistorie wellicht, zeker 'hit'potentie hadden... (I had to dream, Get me on the world, Luvin'......)

tondeman
Ze zijn tegenwoordig weer bij elkaar...

avatar van heicro
I Had Too Much to Dream (Last Night) en Get Me to the World on Time zijn absolute topnummers. De rest is van lager niveau met Onie als dieptepunt.

avatar van jorro
Prachtige psychedelische muziek uit 1967 met als topper het titelnummer. Het ademt de sfeer van mijn jeugd. Thunderbirds en Batman.......

avatar van jorro
En toen kwam ik het album weer tegen op 69 in de 100 Greatest Albums of 1967 en 1 plaatsje lager in de Best Ever Albums. Ik blijf bij mijn 3,5* want het is een alleraardigst album.

Eerder verschenen op Jorros-muziekkeuze.nl

Een band die misschien niet bij iedereen belletje doet rinkelen maar zeker een grote bijdrage heeft geleverd aan de verspreiding van de psychedelische muziek die in de tweede helft van de jaren ’60 van de vorige eeuw zo populair werd. Samen met een dosis geestverruimende middelen ging deze muziek er in als koek.

Typisch jaren zestig is ook dat er 12 nummers in nog geen half uur op het album staan. Gemiddeld dus twee en een halve minuut per liedje. En het zijn stuk voor stuk beslist aanstekelijke songs.

De Electric Prunes zijn afkomstig uit Los Angeles. Ik zeg zijn want de band bestaat sinds 1999 weer met inmiddels deels een andere bezetting. De basis werd gelegd in 1965 waarna een makelaarster de band ‘ontdekte’.Een van de bekendste  oud leden is Kenny Loggins (Van Loggins en Messina).

De opener van dit album I Had Too Much To Dream (Last Night) is hun grootste hit geweest. Uit allerijl werd er toen een album bij gecomponeerd. Tja zo ging dat in die tijd. Maar dat is goed gelukt want het verveelt geen moment, hoewel het slot The Toonerville Trolley wel een twijfelgeval is. Een honkie-tonkie nummer.