MENU

Tracy Chapman - Crossroads (1989)

3,66

Pop / Folk
Label: Elektra

1. Crossroads (4:15)
  2. Bridges (5:27)
  3. Freedom Now (4:05)
  4. Material World (3:05)
  5. Be Careful of My Heart (4:42)
  6. Subcity (5:15)
  7. Born to Fight (2:50)
  8. A Hundred Years (4:23)
  9. This Time (3:44)
  10. All That You Have Is Your Soul (5:16)
    met Neil Young

geplaatst op 28 oktober 2005, 21:10 uur, permalink
Subcity vind ik een van de mooiste nummers van Tracy Chapman!

avatar van musicfriek
geplaatst op 11 april 2006, 9:08 uur, permalink
Crossroads blijf ik haar beste plaat vinden. Zo intens mooi gezongen! Toch maar eens wat van haar latere albums gaan zoeken.

avatar van Gert P
geplaatst op 18 januari 2008, 9:15 uur, permalink
Rainking schreef:
Subcity vind ik een van de mooiste nummers van Tracy Chapman!

Mee eens.

avatar van Reijersen
geplaatst op 7 februari 2008, 14:38 uur, permalink
Dit is een sterk album van Tracy. Waar andere albums wat gemiddeld zijn komt deze er zeker bovenuit.

avatar van indana
geplaatst op 7 februari 2008, 19:15 uur, permalink
Eingenlijk gewoon haar beste album. Zelf sterker dan haar toch al zeer goede debuutalbum. Vanaf het eerste moment tot de laatste klanken van All That You Have Is Your Soul (met Neil Young op mondharmonica!) werd ik meegenomen naar en door de wereld van Tracy toen ik dit voor het eerst hoorde. Dat is knap als je dat kan, razend knap zelf. Onwillekeurig luister je naar deze muziek of je het nou goed vind of niet. Wat ik bedoel is dus dat je er niet omheen kan. Je wordt bijna gedwongen om een standpunt ten opzichte van haar muziek in te nemen. En dat alles dwingt ze af met rustige popliedjes met regeltjes tekst die zomaar in je achterhoofd blijven plakken. Nergens schreeuwt ze om aandacht, integendeel zelfs. Met een kalme stem laat ze je zelf kiezen op de crossroads met your soul, 'cause that's all that you have......

Thijssie024
geplaatst op 14 juni 2008, 17:52 uur, permalink
Net gevonden voor 2 euro op vinyl, en nog in goede staat. Deze klinkt wat politieker dan de andere albums die ik van Tracy heb. Sterke maatschappelijke teksten.

avatar van FunkStar
geplaatst op 8 oktober 2008, 10:53 uur, permalink
De opvolger van het geweldige debuut van Tracy. De single Crossroads heb ik destijds gekocht op single, mooi nummer!
Het nummer Born To Fight is ook een goed nummer.

Verder vind ik het album een beetje tegenvallen in vergelijking met het debuut.

avatar van LucM
geplaatst op 29 oktober 2008, 20:46 uur, permalink
Wat minder dan het niet te evenaren debuut, maar toch een sterk album van Tracy. Wederom prachtige, vaak maatschappijkritische songs die emotioneel gezongen zijn zoals de titelsong en "Subcity".

Na die twee albums heb ik haar (wellicht ten onrechte) uit het oog verloren, ik was dan in de ban van grunge & alternative.

geplaatst op 5 december 2008, 17:52 uur, permalink
Dit blijft toch een heerlijke plaat,zeker gezien de tijd waarin dit uitkwam.Het is een plaat die nu bijna 20 jaar later nog niets aan kracht heeft ingeboet.All That You Have Is Your Soul is pas geleden nog door Emmylou Harris gecovered en zo als muziekliefhebbers weten heeft deze dame wel neus voor kwaliteit.Buiten dat is het gewoon een prachtig liedje en zo staan er wel meer op deze plaat.Subcity,Be Careful of My Heart en A Hundred Years om er maar eens een paar te noemen.

avatar van Dibbel
geplaatst op 19 juli 2012, 23:08 uur, permalink
Hele mooie plaat van Tracy Chapman, zeker zo goed als haar debuut.
Van haar aparte, enigszins nasale stem moet je houden natuurlijk, maar ik heb er in ieder geval geen problemen mee.
Integere, doorleefde singer/songwriterspop met een folky randje.
Tracy Chapman, die uiteraard ook gitaar speelt, schreef alle nummers zelf.
Ideaal voor de zondagmorgen, want veelal ligt het tempo niet hoog.
Mijn favoriete nummers zijn Subcity (werkelijk prachtig), Crossroads (haalde nog de 18e plaats in de Top 40 in november 1989), Freedom Is Now en All That You Have Is Your Soul.
Zonder de andere tekort te doen, want zwakkere zusters staan er niet op.
4-sterrenplaat.

avatar van nico1616
geplaatst op 13 december 2012, 18:18 uur, permalink
Haar debuut sloeg destijds in als een bom. De jaren 80 waren het Reagan en Thatcher tijdperk en in 1988 was de tijd rijp voor een zwarte protestzangeres met een gitaar.
Als student draaide ik de cassette met haar debuut grijs, en op kot kreeg ze heel wat fans. Maar deze Crossroads verging het minder goed. Ik zal hem in 1989 wel eens geleend hebben in de bib, maar na 1 keer luisteren afgedaan hebben als hetzelfde als haar eerste, maar zwakker. En dat vertelde iedereen rond, en Tracy Chapman werd de zangeres van die ene plaat.

Na 20 jaar is het tijd voor een opwaardering. Dank zij de shuffle op mijn iPod, kwamen losse nummers al eens voorbij en ik begon langzaam te beseffen dat Crossroads even oprecht is als haar eerste. Misschien niet overal even geniaal, maar toch best bewonderenswaardig en bij momenten zelfs ontroerend.

avatar van musiquenonstop
geplaatst op 21 december 2012, 20:59 uur, permalink
nico1616 schreef:
hetzelfde als haar eerste, maar zwakker............ en Tracy Chapman werd de zangeres van die ene plaat.

Sluit ik me geheel bij aan, maar zal Crossroads nog een kans geven en weer eens op gaan zetten in tijden dat ik geen muziek keus kan maken, ik heb het album tenslotte toch....

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst op 6 april 2013, 1:30 uur, permalink
Wat mij betreft van gelijkwaardig niveau aan haar debuutalbum.
Sociaal bewogen teksten en ingetogen songs waarbij ik het titelnummer, Freedom Now, Subcity & A Hundred Years eruit vind spingen.
Heeft het nummer Freedom Now geen betrekking op Nelson Mandela?
Dat meen ik me te herinneren.
Opvolger Matters Of The Heart heb ik ook nog in de kast staan, daarna deze dame volkomen uit het oog verloren.

avatar van Fedde
geplaatst op 6 april 2013, 19:48 uur, permalink
TEQUILA SUNRISE schreef:
Wat mij betreft van gelijkwaardig niveau aan haar debuutalbum.
Heeft het nummer Freedom Now geen betrekking op Nelson Mandela?

Inderdaad, dat schreef ze over/voor Nelson Mandela.
Crossroads vind ik niets onderdoen voor haar debuut. In verkoopcijfers en waardering (zie de scores bij Allmusic.com) deed dit album minder. Niet terecht dus.