Felt - Felt 3: A Tribute to Rosie Perez (2009)

Label: Rhymesayers

1. Protagonists (3:40)
  2. Felt Chewed Up (3:42)
  3. Get Cake (0:56)
  4. Bass for Your Truck (3:15)
  5. Like You (3:27)
  6. Permanent Standby (3:55)
  7. Kevin Spacey (1:10)
  8. Ghost Dance Deluxe (4:00)
  9. Revisiting the Styleetron (5:15)
  10. Whaleface (2:53)
  11. Glory Burning (4:13)
  12. Henrietta Longbottom (3:35)
  13. She Sonnet (3:42)
  14. Felt Good (1:26)
  15. Deathmurdermayhem (5:03)
  16. The Prize (2:39)
  17. G.I. Josephine (3:34)
  18. The Clap (0:51)
  19. We Have You Surrounded (3:35)
  20. Give It Up (3:46)

met Aesop Rock

21. Paul Reubens (3:30)
avatar van Pooiertje
Inderdaad Aesop Rock en je zou Cannibal Ox ook eens kunnen proberen.

Edit: Wat MJ zegt dus.

avatar van VanDeGriend
Onnodige qoutes en paar berichtjes verwijderd.

avatar van hiphopmaster
Felt 3 valt me eigenlijk behoorlijk tegen. En dat begint eigenlijk al bij de producties van Aesop. Ik lees overal dat producties hard en lekker donker zijn. Lichtvoetig zijn ze inderdaad niet te noemen, maar ik vind ze vooral wat aan de 'vlakke' kant. Zodra er wat diepgang komt door gebruik van bijvoorbeeld wat vocale samples, dan wordt het pas interessant. Dan krijgen de nummers pas die lekkere diepgang. Maar om Aesop te vergelijken met El-P gaat mij wat te ver. Ook op rapgebied valt het me tegen, zeker met 2 gevestigde rappers als Slug en Murs. Zij halen op geen enkel nummer hun 'oude' niveau. Nee, ik vind dit geen geslaagde combinatie.

Mijn favorieten op deze cd zijn: Deathmurdermayhem, Permanent Standbye en She Sonnet.
En dat is wat betreft een veel te magere productie van deze 3 grootheden. 2,5*

avatar van thgryda
Erg dope album imo. Had hem al een tijdje maar heb me pas ingeschreven op de site. Ik geef graag mijn mening vandaar. Dit album was zeker niet het makkelijkste album dat ik dit jaar gehoord heb. De producties zijn inderdaad vrij duister en niet altijd makkelijk verteerbaar. Dit maakt de plaat na enkele keren luisteren net zo sterk. De stijl van de jongens van Felt past immers erg goed bij dit soort beats imo.

De eerste track is meteen ook de beste track in mijn ogen (oren eigenlijk). De interesse voor de rest van het album was meteen gewekt. Het oudere werk van Felt vond ik al goed al heb ik het nooit zo diep gechecked als jullie blijkbaar. Misschien nog te jong in die tijd en was deze muziek niet toegankelijk genoeg. Ik vind dat Slug en Murs wel tot hun recht komen op de beats van Aesop en daarom geef ik dit album dan ook een dikke 4.

tuktak
staat nu op luisterpaal, leuk!
3VOOR12 Speler - 3voor12.vpro.nl

avatar van Raul
Chrisseh schreef:
Kijk hier zeker naar uit. Maar wel erg veel tracks. (Ik houd meer van korte albums, blame my (fictieve) ADHD maar).
Geen idee waarom maar ik ben ook een groot voorstander van korte(re) albums! Ken geen albums met 20+ nummers die tot mijn favorieten behoren... Maar goed, om het over dit album te hebben, heb het pas 1x beluisterd dus kan nog niet echt een goed oordeel geven (behalve dat de beats moddervet zijn!!)

Later meer. Klinkt heel lekker dit.

Social_Mask
Ik zou graag gebruik willen maken van de korte tijd die mij gegund is door God om nogmaals naar voren proberen te brengen hoe intens ik een nummer als Ghost Dance Deluxe onderga. En voornamelijk, waarom.

Het gaat het mij niet zozeer om de beat, die overigens vrij strak is. Het is ook niet de tekst, hoe geweldig de rijm wel niet is. Nee, niet eens dat. Wat mij van bewondering doet buigen, zo lang en zo vaak dat ik bang ben dat ik de rest van mijn leven zal rondlopen alsof ik continue opzoek ben naar, door zwervers weggegooide, stuivers, is wát ze onder woorden brengen. Dat ze dat wonderschoon weten te doen is mooi meegenomen.

Het hele idee van dat meisje - ja, ik neem het woord 'vrouw' niet in de mond, dat klinkt zo ijzig en dat kan ik het vrouwelijke (!) schoon niet aandoen - dat zich zo heeft genesteld in je gedachten, maar zich op een onbereikbare afstand houdt. Het maakt zich meester van je en brengt je in een staat van zijn dat met geen woorden te beschrijven is. Het is iets machtiger dan jezelf. En je enige wens is in haar je heil te vinden. Maar hoe is de vraag.. Immers, een dergelijk verschijning dat zich zo kan laten gelden, kan toch met geen mogelijkheid bestaan?

Mijn grootste kritiek op hiphop is de afstandelijkheid die ik zo merk in de muziek. Maar Felt weet met Ghost Dance Deluxe een brug te bouwen tussen mij en hun woorden. Een brug dat Norman Foster van jaloezie zou doen sterven. Ik verzeker het u.

Heard the rumors in the mist
Does she really exist?
Qualities to qualify, man I got a whole list
Whispers in the hall ways. missin' her always
Talkin' to myself, I don't care what y'all say
Fantasy phantom, this is your anthem
My mystery madam disappearing at random
A band on her finger I heard it traps the ghost
But she never lingers long enough for me to come close
When I catch Miss Perfect I'm gonna give her that ring
Her friends keep tellin' me there's no such thing
But forget material girls
I need a paranormal chick from an ethereal world
Thought I saw one once and I just couldn't deal
How could I commit when I know she's not real?
Standin' by the sea with my Ghost In A Shell
Your flesh is flawed and I know this well

Intussen huist ze al zo lang in mijn hoofd
en al zo bijna overal - maar wie ze is

Och, och, och wij arme zielen ook..

avatar van Niek
Social_Mask schreef:
Heel verhaal

Heel mooi stukje. Ghost Dance Deluxe is wat mij betreft ook één van de beste hhtracks van 2009. Vind Felt 3 ook duidelijk beter dan 2 en 1 overigens.

X-man
Ja ik vind deze ook beter dan hun eerste twee. Komt vooral door de productie, Aesop Rock's producties passen blijkbaar veel beter bij beide heren. Toch vind ik het ook wel nét iets te lang duren allemaal. Het had ook wel een minuutje of 10 korter gemogen wat mij betreft.

P-DawG schreef:
Zou dope zijn hij heeft er in ieder geval de skills voor, of ze bij elkaar zouden passen is dan een tweede. Wat mij betreft mogen ze wel gaan samen werken met Exile of Chief Xcel van Blackalicous of misschien zelfs Kno van CunninLynguists

Maar dat zal er wel niet in zitten aangezien ze daar niet echt connecties mee hebben. Behalve dan met Kno, aangezien Slug dit jaar nog met CunninLynguists heeft gewerkt. 9th Wonder zou zomaar een grote kans hebben om de volgende producer te zijn.

Kno of 9th wonder aub ... zou zeer chill zijn, letterlijk en figuurlijk en denk dat hun laidback productie, hoewel totaal anders dan op dit album erg goed bij hen stijl zal passen. Exile om dezelfde reden.

Rafael moeilijk mannetje heb ik de indruk. Slaat nergens op 0.5 te geven dat betekent dat er geen kwaliteit in het album zit en dat kan je moeilijk stellen. Ik vind als iets je stijl niet is, moet je ook geen rating geven, ik ga ook geen indie rock albums reviewen omdat ik dat geen fijne muziek vind. Maar jij bent wel into hip hop net als pooiertje enz, als je dan een album hoort waarvan je zegt: hier is echt geen moeite voor gedaan, dit suckt, heeft geen inhoud, dan geef je een 2 of minder. Eventueel een nul als het heel slecht is maar als het niet je ding is kan je er ook geen mening, laat staan een rating over hebben want dan kan je er niet echt naar luisteren...

Maarja is mijn mening maakt verder ook niet echt uit of jij de score omlaag haalt, Felt zal er geen boterham minder door eten...

avatar van MJ_DA_MAN
thgryda schreef:
Wat een onzin.

avatar van Rhythm & Poetry
Soms vind ik er wel een kern van waarheid inzitten: máár (en nu komt het) dat is alleen het geval als je wel het gevoel hebt naar kwalitatief sterke muziek zit te luisteren. Of gewoon artiesten waar je veel respect voor hebt (in de zin van: ze hebben een aardige steen bijgedragen aan de muziekwereld).

avatar van GarnalenPeller
Vind ik niet, altijd je ongezouten mening geven. Raffael's rating is gewoon een waardevolle mening, hoe ongenuanceerd die ook is. Maar het is zeker geen bullshit cijfertje van iemand die er niks vanaf weet of het "geen fijne muziek vind".

avatar van thgryda
Ik weet niet echt een 0.5 is toch niet een cijfer dat je geeft aan muziek die wel een beetje in het genre ligt dat je het lieftst hoort ? Misschien geef ik te makkelijk een hoog cijfer dat kan wel zijn maar ik zie vaak raffael een 0.5 ofzoiets geven terwijl het laagste cijfer tot dan toe een pakweg 3 is...
Dat kan dan je mening zijn uiteraard, maar als je dit erg vaak doet bij albums die bij de fans in het genre steeds algemeen goed onthaald worden, luister je dan wel het juiste genre? Kijk elke mening is op zich waardevol natuurlijk, maar is ze wel relevant als je op voorhand weet dit gaat niks voor jou is... Ik bedoel er is al zoveel goeie muziek dat je onmogelijk alles kan checken, dus kan je best dit soort releases al links laten liggen op voorhand. Ofwel is hij superkritisch kan ook... Ik vroeg het me maar af hoe het zit...
Laat voor de rest maar, ik surf dit forum gewoon om goeie muziek te ontdekken die ik anders links zou laten liggen uit onwetendheid. Heeft me al heel wat fijne muziek opgeleverd dus misschien best dat soort meningen links laten liggen en kijken naar de votes van mensen wiens favoriete platen ook eerder in jouw smaak liggen...

avatar van Pooiertje
thgryda schreef:

avatar van thgryda
Lol pimpie ik bedoelde niet per se de stemmen bij dit topic... Het was ook maar een persoonlijke vaststelling/opmerking, uiteraard snap ik waarom ook hh fans dit album minder kunnen vinden. Het zijn allemaal van die rock achtige beats dat ligt je of dat ligt je niet natuurlijk... Een 2 vind ik daarom ook een stem die bij die mening hoort maar ik vind een 0.5 iets wat je geeft als alles werkelijk slecht is. Dus niet alleen de productie die je niet ligt, maar het geheel en dus ook de rappers die je lyricaal minder vindt, wiens flow off beat is,... Kortom een muzikaal gedrocht... zoals ik heb bij de nieuwe 50 cent maar dat kan hier toch objectief (is relatief weet ik) nooit het geval zijn met deze twee heren rappers...

Nogmaals geen zin in ruzie, overanalyse of zinloze discussie, het viel me gewoon op...

avatar van Jurrien
Blijft geweldig dit album. Ben er nog steeds niet uit wie ik beter vind op dit album, maar neig op dit moment naar Murs.

avatar van Jacktherapper
Chrorus melody op "Paul Reubens" veroorzaakt toch wel degelijk goosebumbs. Aes Rock heeft zijn draai compleet te pakken.

avatar van Osiris Apis
Video van Glory Burning toegevoegd. Coole film achtige clip.

avatar van GarnalenPeller
Vet clipje inderdaad!

Rene1979
Hele nacht in de dienstauto naar dit album geluisterd. Hij blijft geweldig!

avatar van Raul
Blijft een lekker album dit, vind het wel wat aan de lange kant, er hadden wat mij betreft wel wat nummers weggelaten kunnen worden

De kwaliteit staat buiten kijf though!

3,5 sterren.

avatar van -marco-