Soundgarden - Superunknown (1994)

Label: A&M

1. Let Me Drown (3:51)
  2. My Wave (5:12)
  3. Fell on Black Days (4:42)
  4. Mailman (4:25)
  5. Superunknown (5:06)
  6. Head Down (6:08)
  7. Black Hole Sun (5:18)
  8. Spoonman (4:06)
  9. Limo Wreck (5:47)
  10. The Day I Tried to Live (5:19)
  11. Kickstand (1:34)
  12. Fresh Tendrils (4:16)
  13. 4th of July (5:08)
  14. Half (2:14)
  15. Like Suicide (7:01)
  16. She Likes Surprises * (3:16)
  17. Let Me Drown [Demo Version] * (4:11)
  18. Black Hole Sun [Demo Version] * (5:39)
  19. Half [Demo Version] * (1:38)
  20. Head Down {Rehearsal Version] * (5:27)
  21. Limo Wreck [Rehearsal Version] * (5:43)
  22. The Day I Tried to Live [Rehearsal Version] * (6:03)
  23. Like Suicide [Acoustic Version] * (6:13)
  24. Black Days III * (4:03)
  25. Birth Ritual [Original Demo Version] * (5:51)
  26. Exit Stonehenge * (1:22)
  27. Kyle Petty, Son of Richard * (4:07)
  28. Jerry Garcia's Finger * (3:25)
  29. Spoonman [Alternate Steve Fisk Remix] * (5:21)
  30. The Day I Tried to Live [Alternate Mix] * (5:27)
  31. 4th of July [Instrumental] * (5:13)
  32. Superunknown [Instrumental] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:10:07 (2:28:15)
avatar van milesdavisjr
Superunknown is best een redelijk plaat maar de superstatus die door velen aan deze plaat wordt meegegeven is mij soms een raadsel. Wat Edwynn hierboven erover opmerkt kan ik alleen maar beamen. De gekte is weg, de loodzware riffs - voorheen het kenmerk van de band - blijven grotendeels achterwege, de sound wordt in een mainstream kader geplaatst. Daar is niks mis mee, maar met 70 minuten aan midtempo songmateriaal waarbij de heren keurig binnen de lijntjes kleuren vliegt de tijd bepaald niet om. Er staan zeker een aantal prima songs op de schijf en het wordt nergens onvoldoende maar geef mij veel liever Badmotorfinger of het heerlijke logge en gruizige Gun, zo hoor ik Soundgarden het liefst. Superunknown heeft bij mij wat aan glans verloren.

avatar van trebremmit
Ik vind deze afwisselender dan de vorige albums, minder hard en rauw maar wel veel donkerder van sfeer met betere nummers.

avatar van ZAP!
Ik doe ook een duit in 't zakje. I.p.v. trebremmits 'afwisselender' zou ik zeggen 'wisselvalliger'. Eigenlijk ken ik alleen deze en 'Badmotorf...er' erg goed, en deze nog iets minder goed dan 'B...'.

Single en doodgedraaide track + videoclip 'Blackholesun' is een kleine smet op deze plaat inmiddels (grappig? genoeg is dit de meest ge-favoriete track van de plaat hier op MuMe). Vond 'm er vroeger wel gewoon bij horen. '4th of July', 'Fell on Black Days' en 'My Wave' (Soundgarden doet AC/DC) zijn (in die volgorde) uit m'n hoofd de nummers die de plaat 5 sterren bezorgd zouden hebben.

'Superunknown', 'Head Down' (wie dit een mooi nummer vindt, moet Hater eens checken, ook met leden van Soundgarden), 'Limo Wreck' (die kan eigenlijk wel bij de 5* lijst), 'Fresh Tendrils', 'Half' en 'Like Suicide' toch ook wel, behoren tot de 4 à 4,5* nummers.

'The Day I Tried...' vind ik een twijfelgevalletje en zo staan er nog meer wel gewoon heel leuke nummers op. 'Kickstand' is dan ook wel leuk, maar misstaat hier toch een beetje.

Ergo vier sterren.

avatar van Ernie
Als je Badmotorfinger en Superunknown naast elkaar legt, en zeker als je Badmotorfinger als eerste hebt gehoord begrijp ik perfect wat users Edwynn en milesdavisjr bedoelen maar met een uitspraak als 70 min midtempo materiaal ben je mij kwijt. Superunknown verdient beter dan dat

Er staan hier ook loodzware Riffs op.
De gekte is hier experimenteerdrift geworden.
Een song als Head Down hadden ze ten tijde van Louder than love en Badmotorfinger nooit gemaakt.
Cornell zingt hier even goed en soms zelfs nog beter dan op voorgaande platen.
Slaves and Bulldozers en Superunknown (song zelf) zijn beide even sterke staalkaarten van de man zijn vocale kunst.
Het klinkt verfijnder maar alle elementen die Soundgarden tot een fantastische band maakt zijn hier ook aanwezig.
En op 15 nummers staan er 13 heel goede tot legendarische. Superunknown is terecht een jaren 90 monument en kan de concurrentie zeker aan en zelfs winnen van de even bejubelde voorganger die ikzelf, om het duidelijk te maken, ook even goed vind.
Maar deze was eerst bij mij dus zal mijn beleving anders zijn. Daar ben ik blij om want nu heb ik meer nummers die ik apprecieer

Ernie schreef:
...en kan (...) zelfs winnen van de even bejubelde voorganger die ikzelf, om het duidelijk te maken, ook even goed vind...
Zo zijn we niet getrouwd, Ernie, "winnen van" en "even goed", dat gaat niet, het is kiezen of delen.

Ik kies 'B-mofo'.

Ik wil niet
Er staan berichten van me bij Badmofo van jaren geleden waar ik al niet kan kiezen.
Vind het wel goed zo. Op Graspop was ik gelukkig met elk nummer dat ze speelden. Het leven kan mooi zijn zo.

avatar van ZAP!
Niet kunnen kiezen is natuurlijk geen probleem. Even goed is even goed. En dagelijks wisselen tussen favorieten evenzo. Ik moet nog es graven of ik Soundgarden live heb gezien, dat moet toch haast wel...

avatar van milesdavisjr

Maar het songmateriaal bestaat toch overwegend uit midtempo nummers. Superunknown staat toch niet bekend om zijn vele tempowisselingen of nummers waarbij het gaspedaal wordt ingedrukt. Daarnaast is het ook niet direct een enorm inventieve plaat of een album vol met spitsvondigheden. Een plaat als Louder Than Love is beter aan mij besteed. Wat niet wil zeggen dat Superunknown een slecht album is integendeel maar als geheel duurt het mij te lang en mis ik het vuige geluid van weleer.

avatar van Ernie
Minder vuig, meer gepolijst is absoluut waar. Maar ik vind deze plaat gewoon enorm goed.
Het toont meer dan de eerdere albums wat een veelzijdige groep ze eigenlijk zijn.

En met Fresh Tendrils en Head Down vind ik ze hier best inventief. My Wave, Mailman en Superunknown vind ik best wel tempowisselingen/breakdowns bevatten. Mischien niet zo in het oor springend als op Badmotorfinger maar het is er wel. Er is duidelijk een breuk in het geluidspallet na Badmotorfinger maar ik vind deze Superunknown uitdagender voor de luisteraar. Black Hole Sun is natuurlijk een toegankelijkere single dan pakweg Jesus Christ pose en Rusty Cage. Spoonman had op Badmotorfinger kunnen staan.

Het zijn 2 schitterende albums en door deze hele discussie ga ik ze vanavond beide nog eens opleggen. Wel eerst de nieuwe Deftones

avatar van Droombolus
In het kader van de voorbereiding op mijn MuMeTop 40: 90s lijstje ben ik alvast wat 90s herrie voorbij aan het laten komen, zo ook deze Soundgarden.

In de 80s lanceerde ik de tejorie dat de CD de muziek om zeep ging helpen omdat er veel meer muziek op kan dan op een LP en de artiesten de moeilijke keuzes ( van wat er wel of niet op het album kwam ) niet meer hoefden te maken. Superunknown is voor mij mijn "case in point". De eerste helft is bijna onaards goed, strak en terzake, daarna kakt de zaak in en rond nummer 14 krijg ik het gevoel dat ik naar een machine zit te luisteren waarmee een oude, te vervangen, laag asfalt van het wegdek afgeschraapt wordt en kan ik, met bloedend hart, echt niet meer opbrengen dan een 3.5* voor het geheel.

avatar van ZAP!
Zou het ook kunnen zijn dat jouw concentratie na de eerste helft niet meer zo scherp en dat je daarom bv. een ware klasbak als '4th of July' niet meer op waarde kan schatten? En zo goed is 'Black Hole Sun' toch niet?

Al eens geprobeerd om de plaat in twee, door minstens een hele dag gescheiden, etappes te doen?

Verder eens dat het best tot zo'n 45 minuten ingekort had gemogen, maar dan zou ik andere songs selecteren.

avatar van Droombolus
ZAP! schreef:

Ik ben nog zo'n antiek die vind dat albums als geheel moeten werken. Voor mijn papillen zit er niet voldoende afwisseling in "part 2".

Anders dan jij vind ik Black Hole Sun helemaal geweldig, een van de beste nummers van de 90s zelfs

avatar van Pitchman
Black Hole Sun'.....wat een geweldig nummer is dat zeg!

avatar van ZAP!
Beetje dweperig, vind ik. Maar wel de meeste vinkjes hier, dus wie ben ik...

avatar van Kronos
Droombolus schreef:
Ik ben nog zo'n antiek die vind dat albums als geheel moeten werken.

Een dikke roman lees je ook niet in een keer uit maar kan als geheel wel werken.

avatar van milesdavisjr
Ben het wel met Droombolus eens. Op zich is er weinig mis met Superunknown, de media waren zelfs lyrisch destijds maar ik vind ook dat de plaat te lang duurt. Met 70 minuten op de klok vergt de plaat wat uithoudingsvermogen. De bekendere songs van dit album hebben mij nooit zo geboeid. Black Hole Sun, mwah...The Day I Tried to Live; saai en Spoonman kent weliswaar een lekker ritme maar overtuigd mij ook niet de volle lengte. Daar staat tegenover dat Superunknown wel een hele rits parels kent.

De nummers die mij maar matig boeien; My Wave, Mailman, de titelsong, Limo Wreck, The Day I Tried to Live, Kickstand, met deze songs hebben de heren mij nooit weten te overtuigen.
Daar staat dan wel weer veel fraais tegenover;

Let Me Drown is natuurlijk een uitstekende opener, vlot, energiek en een rimtesectie die overuren maakt.

Fell on Black Days, het stemmige nummer blijft nog steeds indruk maken.

Head Down, weliswaar niet de meest afwisselende song van de heren maar de weidse vergezichten en haast Oosters aandoende arrangementen geven het nummer een mysterieus tintje. Het stuk had echter ook drie minuten ingekort kunnen worden.

Fresh Tendrils, ook nu weer weinig afwisseling maar Cornell tilt de track met zijn zanglijnen naar een hoger niveau.

4th of July, kijk zo eer je de band die persoonlijk verantwoordelijk was voor het uitvinden van het zwaardere geluid. Deze song had zo uit de pen van Iommi gekropen kunnen zijn.

Safe the best for last, Like Suicide, de wrange tekst zou later van toepassing zijn op Cornell's einde. Vreselijk, maar het nummer zelf is wonderschoon. Ook nu tillen de arrangementen de song naar een hoger niveau en de solo die Thayil uit zijn mouw schud is te gek.

Het is jammer dat er net teveel nummers op Superunknown staan die mij niet over de streep trekken maar dat men overwegend erg positief is over de plaat kan ik mij goed voorstellen. Iets toegankelijker en minder heavy dan voorganger Badmotorfinger, maar wel meer afwisseling en rijkere arrangementen. Ook na 30 jaar blijft Superunknown nog steeds intrigeren.

De nummers die mij maar matig boeien; My Wave, Mailman, de titelsong, Limo Wreck,(milesdavisjr)
Wow dat er nog eens iemand zou komen die Mailman en Limo Wreck matig vindt, oke ieder zijn ding maar dat zijn wat mij betreft, naast fell on, de hoogtepunten van dit album. Maar zoals gezegd ieder zijn ding

avatar van Juul1998B
Classic
Wat jij Koen St

avatar van Zoute Popcorn
Dat Like Suicide maar 60(!) stemmen krijgt is op z'n zachtst gezegd bijzonder. In mijn ogen hun allerbeste plaat en ook één van de beste platen die ik ooit heb gehoord. Their finest hour.

avatar van Poles Apart
Zoute Popcorn schreef:

Ook wel opmerkelijk gezien Chris Cornell's dood... Volop speculatie. Did they make it look like suicide???