Jan Akkerman - Profile (1972)

Label: Sire

1. Fresh Air (19:55)
  2. Kemp's Jig (1:34)
  3. Etude (1:32)
  4. Blue Boy (2:25)
  5. Andante Sostenuto (4:08)
  6. Maybe Just a Dream (2:34)
  7. Minstrel / Farmers Dance (1:46)
  8. Stick (3:38)
avatar van heicro
Een van zijn betere werken.

avatar van Simon-Hans
Goede plaat! Fresh air is vanuit gitaristisch oogpunt absoluut indrukwekkend. Jan doet hier in het kwadraat wat ie bij Brainbox in "Dark Rose" en "Summertime" al liet horen.

avatar van B.Robertson
Fresh air is nog een heel werkstuk. Het klinkt ruig, onmelodieus en is laagafgestemd. Echt zo'n nr. waarin hij zijn grillen kon uitleven. Er zit een korte, onnavolgbare scheursolo in de midden. De tweede helft van de cd bevat veel akoestische stukken, en wat eigen composities. Stick is een bluessong. Één van de beste platen van Jan Akkerman. 4,5ster.

Stijn_Slayer
De liefhebbers van Talent for Sale kunnen deze ook blind aanschaffen. Ook een toegankelijk, bluesy werkje.

Alleen die hoes is wel erg slecht.

Goede plaat, waar vooral het nummer fresh air eruit steekt. Het gitaar werk is helemaal te gek en de nummers op de luit zijn ook mooi. Ik heb hem gister nog gezien en die oude man kan nog steeds rocken!

avatar van Barney Rubble
De titel van deze plaat is goed gekozen: het is een soort dwarsdoorsnede van het kunnen van deze gitarist. Op profile vinden we een progrocknummer met veel jazztonen, wat akoestisch gitaarwerk en om af te sluiten een lekkere bluescompositie. Jan kan nog beter, maar de muziek luistert heerlijk weg.

avatar van vigil
Fresh Air is toch wel uiterst fraai stukje uitdagende jazzprogrock.

Stijn_Slayer
Dit heeft alles van middeleeuwse luit tot far out fusion.
'Fresh Air' neigt naar vroege Mahavishnu of elektrische Miles Davis, alleen komen Mclaughlin, Ponty of Davis er niet tussen. Het samenspel tussen Jan en Pierre is groots op dit album, dat ik in vele opzichten nog meer waardeer dan de Focus-albums. Het is zeker een van zijn beste albums. Alleen 'Stick' valt tegen en is wat gewoontjes. Zit dicht tegen 4,5* aan.