Somatic Responses - Riot Frequencies (1995)

Electronic
Label: Shockwave

1. Synthaseizure (3:48)
  2. Structural Damage (3:48)
  3. Pain City (4:41)
  4. Alien Code 0010 (3:57)
  5. Cyborg Sex (3:43)
  6. Fury's Theme (3:13)
  7. Don't Fuck with an S.R. (3:47)
  8. Virtual Earth (2:23)
  9. Phlegaton C2 (4:21)
  10. Flesheaters (3:17)
  11. Track 221294 (4:52)
avatar van tovenaar
M'n eerste kennismaking met Somatic Repsonses!!

Don't fuck with an S.R. was de eerste track ooit die ik hoorde van SR. Vroeger vond ik het niet denderend, als ik het nu zo terughoor is het eigenlijk best een grappig trackje. Fury's theme was de tweede track die ik ooit van ze hoorde, deed me toen niet veel en nu eigenlijk nog steeds niet.

Ik ben blij dat Somatic Responses is uitgegroeid tot wat ze nu zijn en tja, als dit dan de basis is, so be it. Het hoort er allemaal bij .

avatar van Onderhond
Net zoals tovenaar ook mijn eerste kennismaking met Somatic Responses, met name dan Don't Fuck With An S.R (Terrordrome ergens ?). Of het sentimentele waarde is, geen idee, maar meteen ook wel het leukste trackje op deze EP.

Op zich is Somatic Responses nog gewoon in de hardcore/terror fase, dus wees gewaarschuwd. Enkele lichte touches hier en daar verraden wat, maar verder is het vooral straightforward gebeuk. "Synthaseizure" is een simpel hardcore trackje, dat zeer 'early-Thunderdome' aandoet, al piept het wel wat opvallender. De nuances zitten op dit EPtje vooral in de melodieën, die toch wat afwijken van normaal hardcore gedoe. "Structural Damage" speelt met leuke samples, beetje jammer dat de achterliggende bass nogal dof en saai klinkt. Veel ritmische variatie is er ook niet. "Pain City" hetzelfde verhaal. Op zich niet slecht, maar het toont z'n ouderdom. "Alien Code 0010" komt op de proppen met enkele freaky maar coole melodieën, wat de track ook stukken beter maakt. Je herkent er al een soort van voorloper in, zeker als je kijkt hoe SR met de melodieën omgaat. "Cyborg Sex" is stiekem nog best een cool trackje, klinkt lekker druk, basses zijn aanwezig maar leiden niet teveel al, en het maakt lekker veel lawaai.

"Fury's Theme" beukt een stuk sneller, maar komt niet echt goed uit de verf. Wat ouwe speedcore die weinig indruk maakt. Zoals gezegd is "Don't Fuck With An SR" de topper, met wel (en nog steeds) lekkere basses, schreeuwerige melodie en ubergepruts. De melodie rekt, wringt en schraapt zich in alle mogelijke bochten. Zo lust ik ze wel . "Virtual Earth" is dan weer een saai beuktrackje, weinig speciaals aan te vinden, en dus nogal overbodig geworden. "Phlegaton C2" is ritmisch wat vreemder maar verknoeit het dan weer met een nogal vervelende wave. "Flesheaters" is best geinig nog, met een wat apartere bass en lekker snel melodietje dat zich lekker weet te begeleiden door enkele leuke randsamples. "Track 221294" is zo'n beetje de tweede topper, nog een keer lekker stampen op aangenaam tempo met geinig melodisch geklooi.

Een hoop op deze EP is stevig outdated, en SR is maar een schim van wat het ooit zal worden, maar voor hardcore uit 1995 is dit nog best apart, en hier en daar zijn er nog enkele tracks zeer genietbaar, met uitschieter dus "Don't Fuck ...". Toch is 3* me net te veel, ik hou het op 2.5*

R_A_M_O_N_E_S
Ken ook alleen maar het nummer 'Don't Fuck With an SR'
dat op een van de Hellsound cd's staat.