Marillion - The Singles '82-'88 (2009)

Label: EMI

1. Market Square Heroes (4:20)
  2. Three Boats Down from the Candy (4:32)
  3. Grendel (17:15)
  4. He Knows You Know [Single Edit] (3:33)
  5. Charting the Single (4:53)
  6. He Knows You Know [12" Version] (5:07)
  7. Garden Party [Studio Edit] (4:29)
  8. Margaret [Edit, Live] (4:09)
  9. Garden Party (7:15)
  10. Charting the Single [Live] (6:30)
  11. Margaret [Live] (12:17)
  12. Punch and Judy [Single Edit] (3:20)
  13. Market Square Heroes (Rerecorded) (4:00)
  14. Three Boats Down from the Candy (Rerecorded) (4:02)
  15. Market Square Heroes (Rerecorded) (4:48)
  16. Assassing [Single Edit] (3:39)
  17. Cinderella Search [Single Edit] (4:23)
  18. Assassing (7:03)
  19. Cinderella Search (5:29)
  20. Kayleigh [Single Edit] (3:38)
  21. Lady Nina [Single Edit] (3:44)
  22. Kayleigh [Alternate Mix] (4:08)
  23. Kayleigh [Extended Version] (4:04)
  24. Lady Nina [12" Version] (5:47)
  25. Lavender [Single Version] (3:44)
  26. Freaks [Single Version] (4:07)
  27. Lavender Blue [12" Version] (4:21)
  28. Heart of Lothian [Single Version] (3:39)
  29. Chelsea Monday [Live] (7:25)
  30. Heart of Lothian (5:42)
  31. Incommunicado [Single Version] (4:00)
  32. Going Under [Single Version] (2:44)
  33. Incommunicado (5:17)
  34. Incommunicado [Alternate Version] (5:57)
  35. Sugar Mice (5:49)
  36. Tux On [Single Version] (5:14)
  37. Sugar Mice [Radio Edit] (5:02)
  38. Sugar Mice [Extended Version] (6:11)
  39. Warm Wet Circles [7" Remix] (4:20)
  40. White Russian [Live Version] (7:20)
  41. Incommunicado [Live Version] (5:27)
  42. Freaks [Live Version] (7:59)
  43. Kayleigh [Live Version] (3:52)
  44. Childhoods End? [Live Version] (2:47)
  45. White Feather [Live Version] (4:22)
Ozric Spacefolk
In snap dat de 3cd versie rommelig overkomt, maar het is budget, omdat de oorspronkelijk boxset 80 euro kostte.

Maar dit is het idee:

Alle 12 de singles van Marillion (inclusief de Market Square Heroes-EP) zijn in de boxset als aparte schijfjes (inclusief artwork) ingevoegd.

Per schijfje zijn alle 7" en 12" tracks toegevoegd. Daarom alle doublures.
Maar de Marillion-fan vind dat niet erg.
Veel van deze songs staan niet op B'sides Themselves, noch op de remasters.

De 3cd versie haalt een beetje de kracht en verrassing uit het originele product.

avatar van ricardo
Het is ook beslist geen misser in het algemeen gezien, maar voor mij als instap van Marillion toen wel. Je had immers alleen maar hun 12 singles in meerdere versies en meer niet. En ook alleen nog maar uit de Fish periode. Daar had ik toen geen verstand van, en daarom voelde het voor mij persoonlijk als een misser, daarom maar geruild. Ik blijf van mening dat het vooral een boxset is voor de die hard Marillion fans, die niets van hun band willen missen.

Ozric Spacefolk
Er is een verzamelaar die best leuk is, als instap en dat is deze: Marillion - The Best of Both Worlds (1997)

Ik ben begonnen met: Marillion - The Thieving Magpie (1988), toen was ik verkocht, maar dat is 22 jaar geleden, alweer....

avatar van ricardo
Ik ben dus met deze begonnen, maar snel ingeruild voor Misplaced Childhood, en die beviel gelijk al een stuk beter.

Vind het eigenlijk meer een album band dan voor losse nummers.

Heb nu 4 reguliere albums van Marillion, en denk dat me dat beter bevalt dan een verzamelaar.

Heb aan Misplaced Childhood, Clutching At Straws, Brave en de Marbles dubbelaar voorlopig wel genoeg van hun in huis.

De 2* laat ik trouwens gewoon staan voor de beleving die ik er toen bij had, kan best zijn als ik de muziek van Marillion wat beter ken en ik deze nog een keer hoor dat ik hem wel hoger zal gaan waarderen. Maar waarschijnlijk heb ik daar niet snel weer zin in. Ik zie het meer als een mooi document voor de heb dan om hem te beluisteren.

Kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die deze regelmatig in zijn totaal zouden gaan beluisteren, dan zou ik die 4 uur liever ergens anders aan gaan besteden.

Ozric Spacefolk
Ik draai het anders vaak genoeg.

Er is (bijna) geen andere manier om bijvoorbeeld de eerste 19 nummers te beluisteren op cd of in iTunes.

Grendel en bijvoorbeeld Sweet Margaret zijn niet anders dan op deze manier of op B'Sides Themselves te beluisteren.

Als je ooit nog eens echt het begin van de band wil horen dan zijn de eerste 11 nummers echt een must. En alle 11 niet op de Remaster van het debuut.

Dus niet echt voor de 'heb' maar op te completeren.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben.

Ozric Spacefolk
Als is 3 keer Kayleigh, 3 keer Sugar Mice en zelfs 4 keer Incommunicado wel een beetje teveel van het goede.

Maar dat waren dan ook de grote hits.

Ozric Spacefolk schreef:

Maar dat waren dan ook de grote hits.
Drom zeg ik, leuk voor de heb voor de echte die hard fans.

avatar van daniel1974nl
Ik heb destijds nog de box gekocht met alle losse singletjes omdat je daarmee ook direct zo ongeveer de hele Fish-periode compleet maakt, dat betekent, als je de live en studio albums al hebt. Verschillende nummers zijn ook al uitgebracht op B-Sides Themselves, maar dit is veel en veel uitgebreider. Prachtige versies van vele nummers, veel live nummers en alternatieve mixen van nummers, daarnaast staan veel nummers ook op de bonus discs van de eerste 8 albums. Dus je hebt wel veel dubbel als je al deze albums hebt gekocht.

Vooral de eerste singles, Margaret (schitterende live opname), Grendel (niet dezelfde versie als op de bonusdisc van Script), Three Boats Down From The Candy, etc. zijn erg mooi.

Voor de mensen die dit willen aanschaffen als verzamel cd. Ik denk niet dat dit werkt, omdat er teveel alternatieve versies op staan. Koop dan gewoon Best Of Both Worlds, ook al gaat deze maar tot aan Afraid Of Sunlight.

avatar van ricardo
Marillion is geen band voor een verzamelaar, gewoon misplaced childhood en/of clutching at straws en b.v brave en/of marbles kopen dan heb je de betere albums met fish en hogarth, is veel beter dan een verzamelaar vind ik.

avatar van bikkel2
Al het studiowerk met Fish en Afraid Of The Sunrise zou ik er nog wel aan toe willen voegen. Geweldig album ook met Hogarth.

avatar van ricardo
Afraid of sunlight zal je waarschijnlijk bedoelen.

Natuurlijk zijn alle 4 de albums met fish aan te bevelen, maar om te beginnen als start zijn misplaced childhood en clutching at straws denk ik toch wel de beste en meest toegangkelijke instappers.

Met marbles en brave heb ik hetzelfde als het om hogarth zal gaan.

Op marbles na is aan die albums vrij goedkoop aan te komen, en is denk ik een betere start dan best of both worlds als instap met deze band denk ik.

Beter beginnen met een stuk of 3 studio albums dan met een verzamelaar.

Dat was het punt wat ik eigenlijk wilde maken.

��

Ja, die bedoel ik Ricardo

Ben het overigens met je eens. Ik vind een verzamelaar met zowel de Fish als Hogarth periode niet zo praktisch.
Geleidelijk wordt Marillion een andere band met een totaal andere zanger.
En met Hogarth zijn er inmiddels al veel meer albums verschenen.

Ben overigens niet gecharmeerd van alle abums met Hogarth. De 4 met Fish zijn de moeite waard.

avatar van Rogyros
Maar dat zijn er dan ook maar vier. Met Hogarth hebben ze inmiddels al 13 albums gemaakt. De kans dat daar een mispeer tussen zit wordt dan ook groter natuurlijk. Bovendien heeft Marillion onder Hogarth niet geschroomd om af te wijken van eerder bewandelde paden. Dat waardeer ik wel.

Maar ik ben het zeker met je eens dat niet alle albums vanaf 1989 goed zijn.

avatar van bikkel2
Inderdaad Rogier. Het kan ook niet altijd raak zijn en het huidige Marillion is zeker in staat gebleken om zich te vernieuwen.
Zeker niet in het zelfde blijven hangen. En dat is een prima ontwikkeling.