Massive Attack - Heligoland (2010)

Pop / Electronic
Label: EMI

1. Pray for Rain (6:43)

met Tunde Adebimpe

2. Babel (5:17)

met Martina Topley Bird

3. Splitting the Atom (5:18)

met Horace Andy

4. Girl I Love You (5:22)

met Horace Andy

5. Psyche (3:22)

met Martina Topley Bird

6. Flat of the Blade (5:29)

met Guy Garvey

7. Paradise Circus (4:57)

met Hope Sandoval

8. Rush Minute (4:48)
  9. Saturday Come Slow (3:29)

met Damon Albarn

10. Atlas Air (7:41)
  11. Paradise Circus [Gui Boratto Remix] * (8:07)
  12. Fatalism [Ryuichi Sakamoto & Yukihiro Takahashi Remix] * (4:55)

met Ryuichi Sakamoto en Yukihiro Takahashi

13. Girl I Love You [She Is Danger Remix] * (5:00)
  14. Paradise Circus [Breakage's Tight Rope Remix] * (4:44)
  15. United Snakes * (9:44)
  16. Pray for Rain [Tim Goldsworthy Remix] * (7:24)
avatar van Arrie
Nee hoor, het is slechts een gerucht. Is zeker niet bevestigd.

Arrie schreef:
Nee hoor, het is slechts een gerucht. Is zeker niet bevestigd.

Inmiddels wat meer over gelezen inderdaad.
Oh, en het album toch maar besteld; ik vermoed toch groei bij die paar 3 of 4 "onbekende nummers" na een paar keer herhalen.
Net als dat de voor mij lang onneembare vesting 100th Window ineens ook in totalitiet goed bleek te vinden.

Boreq schreef:
Hoewel sommige nummers qua melodie en tekst niet erg interessant zijn, heeft Massive Attack hier toch een erg aparte sound gecreeërd. Ik draai hem regelmatig en heb nog elke een andere ervaring. Ben benieuwd of 'ie de tand des tijds overleeft.

2020. Ik ben alle albums van Massive weer aan het beluisteren.

Heligoland is een moeilijk album. Aan de ene kant is het vertrouwd, aan de andere kant kent de muziek meer complexiteit dan de andere albums. Het is en gepolijst en ruw tegelijkertijd. Bijvoorbeeld ‘Girl I Live You’: het vertrouwde geluid van Andy Horace, een Bas melodie die zo van Mezzanine had kunnen komen, maar met koperblazers, ruwe overgangen en tegelijkertijd een raamwerk wat staat als een huis.

Voor mij is Heligoland het album dat het meest terug grijpt naar Blue Lines, het gevoel dat je naar een collectief aan het luisteren bent, maar ook een album dat zover weg staat van Blue Lines dat het soms bijna niet te geloven is dat het dezelfde band is.

Doet gebrek aan samenhang tussen de nummers komen ze mee weg omdat het een album is van een groep die meer dan volwassen is. Het is het album van een band die de reset knop heeft ingedrukt zonder hun genetica te verloochenen.

Je kan dit in 2030 opzetten en je nog steeds verbazen. Meer tijdloos dan een Mezzanine in mijn beleving.

Ponty Mython
[quote]Liefhebber schreef:

Valt toch wel mee? Zoals je al zegt grijpt het wat meer terug naar de oude, vertrouwde sound van de eerste 2 albums en is de instrumentatie wat kaler. Ik zou 100th Window wel een moeilijk album willen noemen.

avatar van artvark71
Een zgn. minder album van Massive Attack is met gemak nog steeds de volle 5 * waard!

avatar van coldwarkids
Hun beste by far, ja!

avatar van Juul1998B
Vergeten we mezzanine niet, jongens?

avatar van artvark71
Juul1998B schreef:
Vergeten we mezzanine niet, jongens?

duh! onmogelijk. wat een plaat...

avatar van Minneapolis
Ik heb het idee dat Protection en Mezzanine juist veel meer aandacht krijgen van oude en nieuwe luisteraars dan de andere 3, waarbij 100th window er ook eentje is waar je moeite voor moet doen. Vergeten we de blauwe lijnen niet?
De heren hebben het gepresteerd 5 sterke albums af te leveren. En het wordt hoog tijd voor nieuw werk. Wat zou ik ze graag live zien.

avatar van Mjuman
Minneapolis schreef:
Ik heb het idee dat Protection en Mezzanine juist de meeste aandacht krijgen van oude en nieuwe luisteraars dan de andere 3, waarbij 100th window er ook eentje is waar je moeite voor moet doen. Vergeten we de blauwe lijnen niet?

Concert in AFAS met een magische Liz Fraser erbij in feb 2019 was wondervol. Men schijnt weer te gaan toeren, dus hou je hoed vast

A propos album vind ik te veel Colorado (Haribo) - de lekkerste snoepjes verteer je en sommige laat je in de zak. Door de wisselende vocale bijdragen wordt het mij te veel afwisseling en kan je de lijn moeilijk vasthouden. Zelf vind ik Paradise Circus erg fijn, maar Prayer for Rain bijv doet me altijd omzien of er nog wat afgewassen moet worden.

Bij nader inzien is 100th Window het meest onderschat, en wordt de schoen van het debuut meestal door soulio-voeten aangetrokken. Ik heb wel eens een sniffelsnuit hier horen beweren dat ie dat album "te veel reggae" vond

Mjuman schreef:
Men schijnt weer te gaan toeren, dus hou je hoed vast

Kan er nog niks van vinden, maar zou geweldig zijn!

avatar van Mjuman
Minneapolis schreef:

Kan er nog niks van vinden, maar zou geweldig zijn!

Misschien was ik wat voorbarig; vorig jaar zijn meerdere concerten (oa Berlijn) geannuleerd en er was een toezegging dat die later doorgang zouden vinden.

avatar van Poles Apart
Één van de heren zou ernstig ziek zijn (geweest?) - het gerucht ging dat het Robert Del Nana/3D betrof - vandaar de geannuleerde concerten en stilte sindsdien. Geen idee wat de huidige stand van zaken is en/of het betreffende bandlid volledig hersteld is inmiddels.

avatar van davevr
Poles Apart schreef:

Alles zou ok zijn, maar ze hebben niet veel zin om te leveren wat de platenfirma wil, ze hebben geen geld nodig, ze hebben nogal veel projecten lopen, Del Naja heeft net nog een productie gedaan, sommigen deden collabs, ze zijn bezig met wat artprojecten ivm klimaatopwarming etc.

>Of dat klopt weet ik niet, ik ken ze niet persoonlijk

Mjuman schreef:

Inmiddels is er een concert in Tilburg aangekondigd (27 juni). Ben benieuwd wie er allemaal mee gaan touren en of bv. Tricky daar weer bij zit.

Alweer 14 jaar na release ben ik dit album wel meer gaan waarderen. Met name Girl I Love You en Flat of the Blade zijn toch wel bijzonder fraai. En Paradise Circus met Hope Sandoval blijft ook mooi. Dat doet me er aan denken dat ik eens alle post-Heligoland-releases moet bundelen, want daar zit wel heel fraai spul tussen (o.a. The Spoils met dezelfde Hope).