De Mens - Essential (2003)

Belgiƫ
Label: EMI

1. Maandag (2:53)
  2. Irene (2:21)
  3. Dit Is Mijn Huis (3:06)
  4. Een Kwestie van Techniek (4:07)
  5. Ik Ben in Je Macht (4:30)
  6. Winona Wilson (3:17)
  7. Sheryl Crow I Need You So (3:42)
  8. Iemand Kent Mijn Naam (3:03)
  9. Tango Zonder Woorden (3:19)
  10. Ik Wil een Vrouw Zijn (2:57)
  11. Heimweeman (5:08)
  12. Bijna (2:43)
avatar van dazzler
Een compilatie waar meer in zat.

Een pak bekendere liedjes ontbreken ten koste van doorsnee album tracks.

Yann Samsa
DE MENS - Essential
3.5*

België heeft veel te bieden op muzikaal vlak.

Denk aan de lading alternatieve bands die ons verrassen met originaliteit en onconventionaliteit - zoals dEUS en Drums Are For Parades. Of de vele terecht geprezen kleinkunstzangers. Die charmante liedjesboeren, die protesterende troubadours. Dan hebben we nog de vele verborgen parels, die Avant-Garde en Post-Rock niet mijden - cf. Univers Zero en Some Tweetlove.

Toen de organisatiekern van Het Laatste Nieuws in 2003 aan tafel zat om de artiesten voor hun cd-collectie 'Essentiële Belgische Artiesten' vast te leggen, zijn bands als deze niet eens ter sprake gekomen. Ook toen beslist werd Nederlande artiesten erbij te voegen, bleven deze zogenaamde 'collector items' slap en ongeïnspireerd. Waar was de nieuwe generatie, die ons verbaast met variërend en subliem werk; wat met de Spinvissen onder ons?

De reeks, bestaande uit twintig verschillende uitgaven, kwam op de proppen met voor de hand liggende keuzes en al even doorzichtige tracks. Namen die serieus de wenkbrauwen deden fronzen werden niet gemeden; Clouseau, Mama's Jasje, Gunther Neefs. Ook maakte de releases niet echt naam en faam door de opbouw van de tracklist. Een Essential Will Tura zonder Eenzaam Zonder Jou, een Essential Jan De Wilde zonder Vrolijk Lenteliedje, en een Essential Boudewijn De Groot zonder Verdronken Vlinders en Mijnheer De President: onvergeeflijke fouten - hoewel dit ook in de handen van de artiesten zelf ligt.

Dit alles neemt niet wacht dat deze uitgaven enorm belangrijk zijn geweest voor de opbouw van mijn muzikale kennis. En nu ik even terugkijk en met plezier enkele albums herbeluister, moet ik zeggen dat men er toch in geslaagd is enkele zeer sterke artiesten aan bod te laten komen - namen die verdiend schitteren als het gaat om de titel 'Essentiële Artiesten uit De Lage Landen'. Namen als Jan De Wilde, Boudewijn De Groot en deze van De Mens

Deze compilatie van De Mens is altijd één geweest die ik met het meeste plezier draai.

Het is dan ook een band met vele troeven. Ten eerste heeft het stemgeluid van Frank Van Der Linden een niet alledaags, doordringend karakter. Ook het gitaarspel mag er zijn, maar is - zoals je verwacht bij een band als deze - onderheven aan de teksten, de zang en melodie/ritme. Die ritmes worden door bassist Michel De Coster, cf. functie bij Belgacom, en drummer Dirk Jans verzorgd. Meer dan verzorgd, want de instrumentatie mag er zeker zijn. Soms rustig, soms keihard en technisch (zoals in het nummer Bijna). Die instrumentatie vormt samen met de Lou Reed-achtige teksten de sound van De Mens. Een soms elektrische, soms akoestische sound waarin je af en toe een vleugje Post-Punk hoort en die vooral vertrouwend klinkende en zwervende melodieën bevat.

De compilatie op zich vind ik , los van enkele foutjes, geslaagd.

De doorbraak van de band kwam er met het melancholische Dit Is Mijn Huis. Een verdiende hit, afkomstig van hun debuutalbum uit 1992. Van hetzelfde album komen ook Irene en Kwestie van Techniek, twee toppers met heerlijke melodieën en vooral enkele prachtige stukken tekst.

Ik hou zo van jou
Ik knuffel je dood
Dat doe ik beter niet
Maar je bent zo mooi
En je bent zo echt
Als je blauw ziet
...
Bij de derde toon krijg je telefoon
Een groots en kleurrijk verdriet
Je volgt het kanaal
Bekijkt het allemaal
Het water de brug het niets
Je kan altijd kiezen
Het is een kwestie van techniek

Een grote fout, maar dan ook de enige, is het ontbreken van het minsten even bekende Jeroen Brouwers (schrijft een boek). Tot heden nog steeds één van de bekendste singles uit hun repertoire.

Op hun tweede album, Ik Wil Meer / 1994, stonden vooral de zoetere songs. Ik Ben In Je Macht en het mooie country-achtige Winona Wilson worden eruit gepikt, enkel Nederland lijkt te ontbreken.

Wil Je Beroemd Zijn / 1995 bevat minstens evenveel De Mens klassiekers als hun debuut: Het reeds vermelde Bijna en die andere 'rocker' Maandag, maar ook de weemoedige nummers Heimweeman, Sheryl Crow en Tango Zonder Woorden.

Geen nummers uit Sex Verandert Alles / 1999 en Liefde / 2001, terwijl toch minstens de titeltrack (van Sex Verandert Alles) en Ergens Onderweg (uit Liefde) aan bod mochten komen; beiden zijn door fans als knallers bestempeld.

Wat er dan wel opstaat zijn de nummers Iemand Kent Mijn Naam en Ik Wil Een Vrouw Zijn, hoewel die - als ik me niet vergis - nooit op een studioalbum hebben gestaan.

Missers vind ik het daarentegen niet. De samenstelling bevat hoogstens enkele nummers die je 'minder' kan noemen (Maandag, Ik Ben In Je Macht en Iemand Kent M'n Naam) maar tracks als Irene, Dit Is M'n Huis en Sheryl Crow maken dat ruimschoots goed.

Dus:
Een compilatie zonder missers, maar met enkele ontbrekende toppers.
Het feit dat die toppers toch wel een stokpaardje zijn van de band, onmisbaar op hun visitekaartje, krijgt de compilatie geen 4* - maar 3.5*.
Zeer goede instap voor ieder die niets, of weinig, kent van de band - genietbare nummers van deze bovengemiddelde Vlaamse Rockband, die reeds op Werchter en Dour stond.