Jimi Hendrix - Cornerstones 1967-1970 (1990)

Label: Polydor

1. Hey Joe (3:32)
  2. Purple Haze (2:52)
  3. The Wind Cries Mary (3:22)
  4. Foxy Lady (3:19)
  5. Crosstown Traffic (2:28)
  6. All Along the Watchtower (4:01)
  7. Voodoo Chile (Slight Return) (5:13)
  8. Have You Ever Been (To Electric Ladyland) (2:11)
  9. Star Spangled Banner (4:10)
  10. Stepping Stone (4:09)
  11. Room Full of Mirrors (3:18)
  12. Ezy Ryder (4:10)
  13. Freedom (3:28)
  14. Drifting (3:49)
  15. In from the Storm (3:44)
  16. Angel (4:28)
  17. Fire [Live] (3:57)
  18. Stone Free [Live] (6:20)
avatar van LeRoi
Prima verzamel voor de 'beginnende Hendrix-liefhebber'.
N.b. Wat is 'Voodoo Chile' toch een weergaloos nummer....

EVANSHEWSON
Heerlijke verzamelaar, al ben je bij Hendrix toch nog beter af met heel zijn regulier oeuvre, daar betaal je je toch nooit blauw aan, het is Zappa niet, hé ?

****

avatar van Madjack71
Voor degene die kennis wil maken met de grootmeester, is dit een prima verzamelaar.

avatar van IllumSphere
Inderdaad een prima verzamelaar, maar meer dan dat is het helaas niet. De eerste twee nummers behoren direct al bij de klassiekers van Jimi en de live versies van de laatste twee nummers zijn ook wel een leuk iets.

avatar van IllumSphere
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Ik luister al een behoorlijke tijd intensief muziek en ik heb platen zien worden gefavoriseerd, zien afgekraakt worden door mij en platen gezien die belanden tussen de middelmoot. Mijn collectie platen, zowel legaal als illegaal verkregen, wordt met de dag groter en groter. De strijd om de beste plaat te worden wordt alsmaar drukker en drukker. De meesten kunnen die druk heel goed aan, anderen niet. Platen die ik goed vind, maar de druk die ik uitoefen op hen niet aankunnen. En dan is het beter om van elkaar afscheid te nemen zodat ik enkel de goede momenten kan herinneren. In deze soort van serie volgen we deze platen om hen een waardig afscheid te geven. Een afscheid die ze zeker verdienen, want het is een hele opgave om in mijn collectie te belanden!

Vandaag starten we met een verzamelaar die mij aan de grootmeester heeft laten kennis maken. Een kennismaking waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb. Maar omdat ik nu al zijn reguliere platen bezit op vinyl zie ik geen meerwaarde meer in deze verzamelaar. Zoals ik al eerder zei is dit een prima verzamelaar, absoluut een meerwaarde voor degene die nieuw zijn en willen beginnen aan de discografie van Jimi Hendrix. Alle bekende en vooral populaire nummers staan hier op, dus de kans is groot dat zij een positief gevoel kweken bij het luisteren van deze verzamelaar. Iets dat ik alleen maar kan toejuichen.

Maar als we dit beoordelen als iemand die bijna al alles van Jimi Hendrix heeft gehoord, dan komen we heel erg bedrogen uit. We horen hier weinig nieuws en enkel die live opnamen zijn 'nuttig'. Nuttig in de definitie dat zij wat nieuws bieden voor de ervaren luisteraar. Als ervaren luisteraar moet ik helaas concluderen dat deze verzamelaar helemaal niets toevoegt en dat het bestaan prima te verwaarlozen is. Maar omdat deze verzamelaar me een nieuwe ervaring rijker heeft gemaakt en dat het voor de nieuwelingen de perfecte manier is om in contact te komen met de grootmeester. Een kleine verlaging voor dit album, maar niet van een immens verschil. We zullen de vier vervangen door een drie. Bedankt, Cornerstones 1967-1970 voor de mooie tijd die je me hebt gegeven!