Johnny Cash - Bitter Tears (1964)

Alternatieve titel: Ballads of the American Indian

Country
Label: Columbia

1. As Long as the Grass Shall Grow (6:14)
  2. Apache Tears (2:38)
  3. Custer (2:23)
  4. The Talking Leaves (3:58)
  5. The Ballad of Ira Hayes (4:11)
  6. Drums (5:07)
  7. White Girl (3:05)
  8. The Vanishing Race (4:05)
avatar van Mr Raffles
Uitzonderlijk mooie LP in 1995 opnieuw uitgebracht op CD bij Sony. Track1 en 4 zijn mijn favorieten.

avatar van aerogp1
Geweldig hoe politiek incorrect zo'n voorkant en titel anno 2011 zou zijn . In '64 kom je hier wel mee weg, blijkbaar .
En natuurlijk, Johnny Cash had misschien wel wat indianen bloed in zich, maar dan nog....

avatar van Arnold Roodkop
“Bittere tranen” in het Engels “Bitter tears”.

De Amerikaanse countryzanger Johnny Cash, beroemd om zijn sociaalbewuste liedjes

over de arme blanke Amerikanen, komt met een muziekalbum vanuit het

perspectief van de oorspronkelijke Indiaanse bevolking. Kritische teksten over wat

de blanken de roodhuiden hebben aangedaan. Ik krijg er kippenvel van tijdens het beluisteren.

Opgegroeid met films waarin de “cowboys” de “good guys” zijn en “Indians” de “bad guys”is het een verademing deze kritische teksten over die tijd vanuit het Indiaanse perspectief te horen.

Johnny Cash is een legende, op latere leeftijd, heeft hij nog veel songs van andere artiesten vertolkt op een schitterende innemende wijze, met een diepe beleving.

Maar “Bitter tears” is misschien wel zijn meest legendarische album.

A.R.

avatar van spinout
Cash dacht dat ie Cherokee bloed had, maar later bleek dat niet zo te zijn. Hij had Schots, Engels en Iers bloed. De nummers zijn of geschreven door Cash, of door Peter LaFarge. Het album is geproduceerd door Don Law en Frank Jones. De muzikanten zijn:op gitaar, Cash, Luther Perkins, Bob Johnston en Norman Blake. Op bass Marshall Grant. Op drums WS Holland. Een beetje melodramatisch, maar bij wijle ook indrukwekkend.

avatar van AOVV
Waar zijn vorige plaat I Walk the Line er volledig op gefocust was succes te vergaren in de hitlijsten, met vooral ouder materiaal dat terug werd opgenomen in de studio, is Bitter Tears het type album waarom Cash destijds Sun verwisselde voor Columbia. Hij wilde de vrijheid om op te nemen wat hij wilde, de verhalen vertellen die hij wilde vertellen.

Cash heeft slechts drie van de songs op dit album zelf geschreven (Apache Tears, The Talking Leaves en The Vanishing Race; die laatste samen met Johnny Horton), de vijf overige songs werden geschreven door Peter La Farge, een veel te vroeg gestorven folkzanger en vooral begenadigd songschrijver die ook met o.a. Bob Dylan samenwerkte. Zijn meest bekende song, The Ballad of Ira Hayes, wordt hier schitterend vertolkt door Cash en is, samen met de opener, het hoogtepunt van de plaat.

Bitter Tears draait, zoals Arnold Roodkop hierboven zegt, de rollen om wat de kijk op indianen en de uit Europa komende kolonisten betreft. Moedig, zeker als je weet hoe het merendeel van de bevolking er toen, al dan niet door media en propaganda gevoed, tegenover stond. Dat het idee voor dit concept ontstond uit Cash's vermoeden dat hijzelf Cherokee-bloed had, is dan ook bijzaak voor mij.

Tot slot wil ook de song Custer een speciale vermelding toekennen. Die song gaat natuurlijk over de in Amerika vereerde generaal George Custer en zijn schandelijke nederlaag bij Little Big Horn. De Slag bij Little Big Horn staat trouwens ook bekend als Custer's Last Stand.

4,5 sterren

avatar van lennon
Ik heb deze LP met een heel andere hoes, Cash naast een Indiaan met een grote hoofdtooi.

avatar van AbleMable
Johnny Cash had zijn hele leven een zwakte en voelde zich geroepen om het op te nemen voor de verdrukten waaronder ook de native americans (de indianen). Bitter Tears gaat over toestand van de indianen en het onrecht wat ze is aangedaan. Bitter Tears is dan ook een prachtig conceptalbum geworden waarbij folkie Peter LaFarge, ook erg begaan met het lot van die indianen, het merendeel van de songs geschreven heeft waaronder ook de inmiddels wel tot klassieker geworden, the Ballad Of Ira Hayes.
The Carter Family verzorgen de prachtige backing vocals en de zang van Cash is meer een vertellende voordracht. En ook echt een abum wat je aandachtig moet beluisteren en te luisteren naar de prachtige maar ook ontroerende verhalen die Cash te vertellen heeft op dit album. Na de wat makkelijk tot stand gekomen voorgangers is dit weer een topper in het oeuvre van Johnny Cash.