Keane - Night Train (2010)

Label: Island

1. House Lights (1:24)
  2. Back in Time (3:53)
  3. Stop for a Minute (4:07)

met K'Naan

4. Clear Skies (4:54)
  5. Ishin Denshin (You've Got to Help Yourself) (3:57)

met Tigarah

6. Your Love (4:37)
  7. Looking Back (3:47)

met K'Naan

8. My Shadow (4:50)
avatar van The_CrY
Ik heb m nu een paar keertjes gedraaid en komt mij toch vrij sterk over, vooral Stop for A Minute en My Shadow zijn echt geweldig.

Dat nummer met Tigarah is overigens vreselijk.

avatar van Hans Brouwer
nijme255@adsl schreef:
Ze willen mij toch niet gaan vertellen dat ze geen goede liedjes meer kunnen schrijven?
Gelukkig kunnen "ze" dat wel. En dat bewijst Keane op "Night Train (2010)".

avatar van starsailor
mee eens, ondanks dat ik moet zeggen dat ze mij gaan verliezen als ze deze weg gaan bewandelen is de kwaliteit van de songs nog steeds erg hoog.

88Fabian
Normaal gesproken vindt ik de muziek van keane echt 3x niks,maar dit album vindt ik wel aardig gelukt.

88Fabian schreef:

jij bent dus ook heel erg van die top 40 generatie?

88Fabian
KKOPPI schreef:

jij bent dus ook heel erg van die top 40 generatie?

Hoezo?,hun ouwe muziek is juist in de top40 geweest.dit heb ik
nog niet 1 keer gehoord op de radio of tv.
kijk anders even in mijn top10 en rotatielijst dan ontdek je het zelf.

Ach, 88Fabian, laat je toch niet gek maken door KKOPPI, die heeft niet eens een rotatielijst en top 10, Uit welke "generatie" zou hij eigenlijk komen?. En als je zijn meest recente stemmen nagaat, kun je aan hem al helemaal geen touw vastknopen. (James Blunt 2x4 sterren geven. Ik zit hier nu nog na te huiveren) Deze EP van Keane. Daar is helemaal niks mis mee.

Ook mijn favoriete vervoermiddel is de trein, en deze plaat is heerlijk: prachtige melodieën, heerlijke ritmes. Prachtig uitgevoerd. In het verleden vermoedde ik een zekere vermoeidheid bij Keane, maar die is helemaal weg. Ze doen op deze plaat helemaal waar ze zelf zin in hebben.

dVTB
Keane zou er goed aan doen om "Looking Back" nu als single uit te brengen. Een perfect nummer, want het is niet alleen de beste track van deze EP, ook rapper K'Naan is momenteel razend populair vanwege zijn eigen hit. Perfect om bij aan te sluiten.

Voor wie het interesseert: op de nieuwe cd van Kylie Minogue staat trouwens een nummer dat mede door Tim Rice-Oxley is geschreven.

avatar van Cor
Cor
Tja, Keane. Echt zo'n groep die een geluid heeft dat spannend kan zijn ('Hopes and Fears'), maar ook kan vervallen tot nietszeggendheid. En dat label plak ik maar op dit album. Aangenaam, maar ik word er niet warm of koud van.

avatar van Francis
The_CrY schreef:

Dat nummer met Tigarah is overigens vreselijk.

Oh dat nummer vind ik nou juist best wel grappig =P
Vind het jammer dat ze niet zoveel meer met de gewone piano doen z.a ze deden bij Hopes & Fears dat vind ik nog steeds het beste album...

avatar van Koerok
max95 schreef:
Dat viel mij ook al op, ja!
Maar ja kennelijk hadden de heren niks beters te verzinnen dan dat... maar eigenlijk niks mis mee, toch?
Als je een sample van een liedje op zo'n manier weet te gebruiken dat het uiteindelijk toch weer een nieuw goed nummer wordt, dan valt dat alleen maar aan te moedigen.

avatar van divart
Van mij mag Tom Chaplin weer heel snel aan de drank en drugs. Sinds hij clean is heeft Keane geen fatsoenlijk nummer meer uitgebracht.

Ad Brouwers schreef:

deze EP is ook goed.
als hij de vorige albums van keane slecht vond wat vind hij dan wel goed? vreemd dat het toch niet zon dance aanhanger is.
En die stemmen op james blunt zijn 2 jaar geleden, al vind ik enkele nummers van hem nog erg mooi.

back to topic, na deze EP enkele keren geluisterd te hebben vind ik het toch wel een geslaagde. De enige nummers die me niet hebben kunnen overtuigen zijn back in time en looking back.

avatar van Madjack71
Valt mij toch wat tegen deze Night Train. Het opent prima met House Lights en zet lekker door op Back in Time. Zo hoor ik ze graag. Stop for a Minute is een prima popplaatje en vooruit dan neem ik die konijn wel voor lief. M.i. ook de enige keer dat het redelijk uitpakt, na die Tigarah (kunnen die gasten nou nooit eens een normale naam gebruiken) heb ik het wel gehad. Clear Skies is aardig en weet mij nog wel te boeien. Dan is de koek op. Ishin Denshin is flauwe jaren tachtig meuk en met Your Love en Looking Back, denk ik het komt niet meer goed tussen Keane en mij. Gelukkig is er dan nog My Shadow. Weg met die flauwekul woordjesrijmerds die geen charisma in hun stem hebben, maar gewoon de goede zang van Tom en de wat meer geinspireerde muze van Rice-Oxley, want die is hier toch grotendeels afwezig, op een sterk begin en een prima einde na.

avatar van divart
Ik vind de hoes trouwens wel erg mooi

avatar van Dutchy
Ik mis de oude Keane..
wat een teleurstelling is ´Night Train´zeg
Stop for a minute en vooral my shadow zijn nog wel leuk,
maar al het andere is me veels te ´onkeans ^^´
enne dat nummer met Tigarah ( )

avatar van Ceriel
Ik vind het nog steeds knap dat Under The Iron Sea zo'n krachtig album is. Een tweede plaat brengen is niet makkelijk. Uiteraard wil je dan doorgaan. Perfect Symmetry was een aanfluiting, vond ik. Ik hoop met passie dat het vierde studioalbum weer net zó mooi gaat worden als de eerste twee.

avatar van max95
Ceriel schreef:

Keane speelde vanaf september 2009 een nieuw lied genaamd "Sovereign Light Cafe", deze gaat hoogstwaarschijnlijk ook op het vierde album komen... misschien dat je aan de hand van dat nummer kunt bepalen wat zo'n beetje de stijl van het volgende album gaat worden. Keane is deze maand begonnen met de opnames van het album en is van plan om het uit te brengen tussen juli en oktober [2011].

avatar van KKOPPI
Ik vind het trouwens wel matig dat deze band, die albums maakte als Hopes And Fears en Under The Iron Sea, samenwerkt met een belabberde artiest als K'naan (erg grof gezegd). Tigarah, ook zoiets, ze zouden beter moeten weten.

avatar van jellecomicgek72
Wat een slechte album is dit zeg. De oude Keane was echt 6x beter dan dit prul. Ook die Hip-Hop stukken ertussen had voor mij totaal niet gehoeven. Past totaal niet bij deze style van muziek. Hoger dan 2* ga ik niet.

avatar van Sikko
Dit album heeft plus en minpunten. Een minpunt vind is: Ishin Deshin. Een leuk nummer, maar niet voor Keane. En al helemaal niet met de feature Tigarah.
Een pluspunt is: Stop for a minute, de single. K'Naan vind ik helemaal niet storend of slecht, hij geeft een goede bijdrage aan dit leuke lied.
De rest van de liedjes zijn leuk, maar halen niet het normale Keaneniveau.

avatar van Ducoz
0,5
Dit is toch geen EP maar gewoon een album? Hij duurt ook net lang genoeg voor een normaal album?

avatar van Editoor
Ducoz schreef:

Night Train (EP) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

haveman
Hun debuutalbum vind ik nog steeds geweldig, de daarop volgende albums ruim voldoende, maar dit vind ik echt bagger. Geen enkele memorabele song, de intro vind ik niks en de gastbijdragen ook niet. Ik geef hem nu 1 ster. Mocht ik dit album ooit nog een keer luisteren kan dat nog weleens 0,5 worden.

BobvH
Laten we niet vergeten dat Keane dit heeft uitgebracht als een EP. Ik vind het erg leuk om het experimentele Clear Skies te beluisteren. Live zingt Tom dit nummer erg knap, geen eenvoudig nummer. Back in Time vind ik ook een leuk nummer, lekkere spanning erin. Het nummer My Shadow op zich was voor mij al genoeg reden om deze EP te kopen. Een prachtige opbouw in het nummer. Het stemgeluid van Chaplin leent zich perfect voor dit nummer. De reden dat dit een EP is geworden is wat mij betreft duidelijk, er zit geen samenhang in het album en er zitten een paar missers tussen. Ik ken alle liedjes van Keane, ook B-sides, en Ishin Denshin is het enige nummer waar je me geen plezier mee doet. Wat een vreselijk nummer ^^
Ik kijk overigens enorm uit naar de nieuwe LP van Keane. De nummers Sovereign Light Cafe en Disconnected waarvan de live versies op youtube verschenen klinken mij bijzonder goed in de oren!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Inderdaad is dit niet hun beste album, erg contrast met Strangeland.

avatar van tbouwh
Wisselend.. De nummers met KŃaan liggen lekker in het gehoor en My Shadow is een heerlijk Keane-nummer, dat het niveau van Hopes & Fears weet te halen.
De rest weet echter niet ontzettend te boeien. Toch zitten er in alle nummers wel wat leuke stukjes, die het als geheel zeker niet vervelend maken om naar te luisteren. De geringe playlist van 8 nummers maakt dit tot een niet zo verkeerd tussendoortje, al heb ik liever de langspelers. 3,5*

Vind dit als Keane liefhebber toch hun minste werk. My Shadow onttrekt zich wat mij betreft aan het niveau, vind ik echt een van de beste nummers die ze ooit gemaakt hebben. Vond het daarnaast moeilijk om nog een favoriet nummer te kiezen, ben uiteindelijk maar voor Your Love gegaan.

avatar van BoyOnHeavenHill
Leuk dat Keane een beetje experimenteert met andere soundscapes, invalshoeken en co-zangers; een EP is daar best een goed medium voor, en na drie uitstekende albums vergeef ik ze op voorhand al veel. Toch valt het me allemaal niet mee, want te veel nummers zijn te flauw om te beklijven en zijn het andere oor al bijna uit wanneer ze het ene oor nog ín moeten. Het elektronische intro laat bijvoorbeeld geen enkele indruk achter, dat duet met Tigarah is totaal zouteloze bubblegum, en de tijden dat ik nog mijn best deed om raps op pop- of rocknummers te waarderen liggen reeds ver achter mij, dus hoewel de eerste twee-en-een-halve minuut van Stop for a minute wel grappig en catchy zijn (en goed gezongen door K'Naan) haak ik daarna acuut af. (Dat Tom Chaplin af en toe klinkt als Bono helpt ook niet mee.)
        Wat overblijft is de aardige 80's-synthesizer-wanhoop van Back in time, het spannende Your love (prima gezongen door Rice-Oxley) en de afsluiter waarvoor ze voor de zekerheid maar even een klassieke en redelijk sterke Keane-compositie hebben gereserveerd om de luisteraar toch met een goed gevoel naar huis of bed te kunnen sturen. Zo krijgen de mannen full marks voor de ambitie, maar het resultaat is op te veel plaatsen te nietszeggend, en ik betwijfel of dit een blijvertje in de Keane-discografie zal blijken te zijn. En ik ben daarin blijkbaar niet de enige, want dit is pas het vierde bericht sinds 2011 bij deze EP, toch wel een beetje verrassend.

avatar van Bruce Almighty
Ik ben het grotendeels eens met bovenstaand verhaal. Ik was in eerste instantie van plan deze te skippen, maar toen ik zag dat één nummer hun Best Of gehaald heeft, kreeg ik toch wel het vermoeden dat Night Train wel iets meer is dan een zoethoudertje. Het begint nog vrij veelbelovend, maar na het alleraardigste 'Back in Time' volgt het ene niemendalletje na het andere. Het weet totaal niet te beklijven en klinkt geregeld totaal niet als Keane. Mijn waardering voor Strangeland zou hierna haast alleen maar nóg hoger worden.

Toch weet deze EP zich kort voor het einde nog wat te herpakken, want de laatste twee nummers zijn leuk. K'Naan had voor mij niet gehoeven, maar hij verdwijnt door de leuke melodie gelukkig wat meer naar de achtergrond op 'Looking Back'. Het is al vaak voor mij gezegd, maar ik ben het er ook helemaal mee eens: 'My Shadow' is op en top Keane. Had zo op een album kunnen staan, dus ook terecht dat die op de verzamelaar uit 2013 is beland. Ander voordeel: Night Train duurt maar een half uurtje, dus je kunt je hier moeilijk een buil aan vallen. Ik zal 'm - door het nietszeggende middenstuk - niet gauw nog eens opzetten, maar doordat er toch enkele leuke nummers uit zijn voortgebracht, voelt deze EP niet overbodig.

avatar van max95
Voor de liefhebbers die het gemist hadden: 18 april voor Record Store Day komt deze EP van Keane (voor het eerst) op plaat uit