Black Rebel Motorcycle Club - Beat the Devil's Tattoo (2010)

Label: Abstract Dragon

1. Beat the Devil's Tattoo (3:47)
  2. Conscience Killer (3:45)
  3. Bad Blood (5:09)
  4. War Machine (3:57)
  5. Sweet Feeling (3:25)
  6. Evol (5:53)
  7. Mama Taught Me Better (4:46)
  8. River Styx (3:53)
  9. The Toll (3:38)
  10. Aya (5:37)
  11. Shadow's Keeper (6:11)
  12. Long Way Down (4:33)
  13. Half-State (10:19)
  14. 1:51 (5:35)
  15. Martyr (5:12)
Gooi B.R.M.C. , Take Them On, on Your Own, Howl, en Baby 81 op een grote hoop, doe er met een beetje fantasie wat Kasabian bij in de uptempo songs, lekker mengen en je hebt Beat the Devil's Tattoo.

Was er dan zoveel verschil tussen de onderlinge albums? Nee natuurlijk. Het ruige, vuige geluid horen we terug en ook de wat akoestischer, haast country-achtige feel van Howl.
De mannen ploeteren stug door en komen met weinig nieuws op de proppen en toch lukt het ze wel om soms een glimlach op mijn gezicht te toveren, zeker als het gaat om de lekker raggende nummers (Conscience Killer, Mama Taught Me Better). De Howl-achtige nummers (Sweet Feeling, The Toll) doen me net als bij dat album indertijd vrij weinig.

Hoe dan ook: het debuut vond ik geweldig en in die tijd was die cd niet uit mijn speler te branden en daarnaa werd het al snel minder.
Beat the Devil's Tattoo is best een aardig album maar weet zich niet goed te onderscheiden van de voorgangers die ook al erg veel op elkaar leken met uitzondering van Howl.
Ander nadeel is ook wel dat de nummers maar voortgaan en dat het album gevoelsmatig best lang duurt: het sleept maar voort zeg maar (afsluiter Half-State gaat 10 minuten door en had best korter gemogen wat mij betreft).
Black Rebel Motorcycle Club is een beetje een bandje geworden dat het goed doet in mijn iPod shuffle stand: af en toe een nummer voorbij horen komen geeft nog steeds een boost. Een heel album achter elkaar uitzitten gaat mij ondertussen te snel vervelen. Ik denk dat ik gewoon klaar ben met de mannen, maar ergens is er toch iets in mij dat telkens weer terugkomt van die gedachte. Misschien luister ik de laatste tijd wel veel te weinig naar dit soort 'vuile rock' en is het de afwisseling op de rest waar ik momenteel naar luister die het hem dan toch nog weet te doen.

Beat the Devil's Tattoo is niet slecht, maar waarschijnlijk wel wat overbodig geworden en voornamelijk voer voor de grote fans. Om die reden ga ik nu toch een halfje lager zitten dan bij de voorgangers. Heb je er al wat van in huis dan is dit meer van hetzelfde. Heb je er nog nooit wat van gehoord luister dan gewoon naar hun debuut.

avatar van Eardrum
Ik vind hem na 3 luisterbeurten toch wel erg goed hoor. de singel is naar mijn zeggen een beetje Black Keys achtig met een lome beat. zeker niet storend. het tweede nummer is weer erg BRMC met harde drums en wat shoegaze uitspattingen.

avatar van LittleBox
Damn, wat een dijk van een plaat zeg! Smeriger heb ik ze nog niet gehoord (Mama Taught Me Better) en de rustpunten a la Howl bevallen zeer goed. BRMC op zijn best!

avatar van Eardrum
AAAH Half-State is echt heerlijk. zelfde soort riffje ben ik onlangs bij Them Crooked Vultures tegengekomen.

avatar van starsailor
Ik kan me goed vinden in Aero zijn mening.

Helaas een band geworden waar ik nu wel klaar mee ben.
Waar ik het debuutalbum nog regelmatig op wil zetten zal dit nieuwe album, net zoals de rest van hun albums, snel de vergetelheid in raken. Vuige en smerige rock moet mij wegblazen en ook hier gebeurt dat niet of nauwelijks. Ook de nummers die terugvallen op het album Howl (wat mij betreft ook echt om te janken) hadden van mij achterwege mogen blijven. Na een veelbelovend debuut hebben ze het nooit echt waar kunnen maken en haken ze na dit album wederom niet aan bij de top van rockbands.

avatar van starsailor
Me and big mouth
Weliswaar nog steeds niet laaiend enthousiast maar mijn stem toch 0.5* opgewaardeerd. De meeste nummers zijn wat mij betreft nog te inwisselbaar maar het titelnummer, de afsluiter en met name Aya (zang lijkt hier soms erg veel op Richard Ashcroft) vind ik toch wel van grote klasse.

avatar van blonde redhead
Leuk de reacties zijn hier niet allemaal positief. Maar de negatieve punten geven aan dat ik het een geweldige plaat zal gaan vinden. Gelijk aanschafffen dus. Want fan ben ik al vanaf het eerste uur.

avatar van LittleBox
Ik kan me niet vinden in de matige reacties op dit album. BRMC heeft en houdt een eigen geluid. Het is ten opzichte van het eerder werk niet bepaald vernieuwend, maar dat hoeft ook niet. Die lekkere lome sfeer zit er goed in. Howl vond en vind ik nog altijd een geweldig mooie plaat. Prima dat er een paar rustpuntjes op dit album staan die daaraan doen denken. Over het geheel vind ik dit een beter album dan Baby 81. 13 mei in Paradiso. Oordoppen in (die heb je hier wel bij nodig) en genieten!

Wow, dit is echt een fantastisch album geworden! Is dit het magnum opus van the Black Rebel Motorcycle Club?

Ik heb ook nog eens de versie met 2 bonustracks ontvangen, 1:51 & Martyr. Die kan ik zeker aanbevelen: wat een goede tracks zijn dat zeg. Het zit ook nog eens mooi verpakt als een soort mini LP en dan van echt mooi karton inclusief uitvouwbare poster.

aERodynamIC schreef:

Inderdaad: gooi de vorige albums op een grote hoop. Maar: pik er dan het beste uit. Doe er wat Kasabian beats bij, wat zeikende Oasis gitaren en een paar prachtige slow songs en je hebt echt een dijk van een album.

Belangrijk verschil tussen aEro en ondergetekende is dat ik wel degelijk een onderscheid tussen de voorgaande albums en dit nieuwe album zie. Ze hebben namelijk echt het beste van hun vorige werk eruit gepikt, dat wat verder uitgewerkt, wat tot wat langere nummers leidt en er wat ingrediënten aan toe gevoegd. De bassen en gitaren zijn (natuurlijk) weer fantastisch, maar de nieuwe drummer Leah Shapiro of The Raveonettes, voegt er een extra dimensie aan toe. Dat alles leidt soms tot nog betere muziek dan we al van ze gewend waren.

Ook anders zijn de rustiger nummers. Howl - vol met semi akoestische muziek - is voor mij het minste album van BRMC. Toch vond ik dat ook al niet verkeerd. Wel mistte ik daar de pit in de muziek, anders altijd wel aanwezig bij deze band. Op dit album slagen de heren er in om ook slow tempo songs vol overtuiging neer te zetten. Het zijn ook allemaal erg goede nummers. Het country achtige The Toll, met gastzangeres Courtney Jay, is bijvoorbeeld heel fraai.

Voorop blijft natuurlijk de pure vuige rock 'n roll staan. Het album knalt er werkelijk mee los, waarbij Consience Killer toch wel heel erg sterk is. Eén van de beste tracks ooit van BRMC.
Daarnaast zit er dus af en toe een lekker overtuigende drumbeat onder, zoals op Mama Taught Me Better, nog zo'n fantastisch nummer. Dan gaan de gedachten richting Kasabian. Of ergens anders een switch die wat richting de klassieke U2 gaat. Het blijft BRMC, maar soms met net andere accenten, die prima bevallen. Als je Oasis fan bent, speel dan Shadow's Keeper erg erg hard af!

Kortom, de vraag is gerechtvaardigd of dit het Magnum Opus, het meesterwerk, (voorlopig?) is van the Black Rebel Motorcycle Club. In ieder geval is het een kicking ass fantastisch rock album geworden, wat niet te missen is als je bijvoorbeeld van het wat rauwere werk van the Rolling Stones en U2 houdt of graag Oasis opzet. Mogelijk het beste rock album van 2010: zeer aan te bevelen dus!

Doc
Het beste rock album van 2010 gaat dit bij lange na niet worden, maar toch vind ik het bij vlagen heel aardig klinken. Met name de wat hardere nummers springen eruit. Conscience Killer is wat dat betreft een erg fijn nummer.
Als geheel vind ik het allemaal wat te wisselvallig.

Album al ff besteld via internet..kan niet wachte tot ik um heb..

avatar van Spliffy McGreen
Vette Plaat!...

Berichten verplaatst naar Black Rebel Motorcycle Club

avatar van StuF
zeer vette plaat! terug van weggeweest als je t mij vraagt.
ik sluit zeker niet uit dat dit tot de beste rockplaat van het jaar wordt uitgeroepen (door mij persoonlijk dan)

StuF schreef:

In dat geval zou ik ook niet uitsluiten dat deze plaat door jou wordt uitgeroepen tot beste rockplaat van het jaar. (als ik jou was dan he....)

avatar van JVT
JVT
Wat een plaat! geweldig gewoon. dit klinkt zoooo Cool, heerlijke vette gitaren en geweldige zang.
Ik kwam deze band altijd wel ergens tegen in de line up op de festivals waar ik altijd was maar wist eigenlijk niet welke soort muziek ze maakten. toevallig bij dit album uitgekomen, (omdat ze dit jaar op pukkelpop komen!!) en het bevalt me uitstekend!!!

Ik ga ook hun andere albums maar even checken, ben benieuwd!
Ik kan niet wachten tot ik ze Live ga zien op PP!

favorieten:
River Styx
Beat the Devil's Tattoo
Mama Taught Me Better
Conscience Killer
Aya

4.5*/5

avatar van Eardrum
nou moet ik zeggen dat een vet live-optreden het album net ff wat boeiender maakt.

Eardrum schreef:

Door het optrede in Paradiso laatst..komen de nummers van deze plaat een stuk beter aan..

mijn favo:

Half-State

avatar van jeroenheinz
Het titelnummer klinkt heerlijk bezwerend, ben benieuwd naar de rest van het album

Bad Blood is erg goed.

Berichten over diverse (aankomende) concerten verplaatst naar Black Rebel Motorcycle Club

Doc
Ik ben deze plaat toch wel een stuk beter gaan waarderen, misschien ook wel omdat ik ze inmiddels een keer live heb gezien.
Een hele punt omhoog inmiddels.
Het beste rockalbum van 2010 vind ik het nog steeds niet, maar ze komen een aardig eind moet ik zeggen. Goed dat ze het ook nog een beetje weten te doseren met een rustig nummer hier en daar.
Al duren die rustpunten in dit album af en toe nog wel wat te lang naar mijn smaak.

avatar van Madjack71
BRMC is zeker een band die ik nog live wil gaan zien. Laatst helaas gemist in Doornroosje, maar der zal vast nog wel een gelegenheid komen. Want wat ik tot nog toe heb gehoord van de heren is van een vrij constant niveau. Wat beukt het er weer heerlijk op los, zekers de 1ste helft van deze duivelse tattooo. Vernieuwend klinkt het dan misschien wel niet, maar ze hebben een eigen geluid en die weten ze goed neer te zetten en dat ook nog eens met goede nummers.

Supervet!! Nu dit album met dvd "Live in London"

Track list:

16. Spread Your Love
17. Shuffel Your Feet
18. Shadow's Keeper
19. End Credits

Ik heb dit geweldige album net gevonden op schitterend splatter vinyl. Ziet er wel heel fraai uit en klinkt net zo goed.

Hoe kan het eigenlijk dat deze plaat 'maar' op 3,7* staat hier op Musicimeter?