Jónsi - Go (2010)

IJsland
Label: XL

1. Go Do (4:40)
  2. Animal Arithmetic (3:23)
  3. Tornado (4:15)
  4. Boy Lilikoi (4:27)
  5. Sinking Friendships (4:42)
  6. Kolnidur (3:53)
  7. Around Us (5:16)
  8. Grow Till Tall (5:17)
  9. Hengilás (4:14)
avatar van Deheerbaltjes
Dan is er toch eindelijk het debuutalbum aangekomen van Jónsi. Ik moet je zeggen dat Jónsi het uitstekend hebt gedaan en ik kan ook maar weinig vertellen wat niet klopt in het album. Heb de plaat na aanschaf helemaal kapot gedraaid en ben 3 Juni in Paradiso geweest voor Jónsi. Ik geef wel toe dat Live het album beter op zijn recht komt dan gewoon studio opnamens. Het enigste waar ik nou net niet tevreden mee ben is de nummer volgorde van het album. Grow Till Tall had naar mijn idee toch het eind nummer mogen zijn en Around Us in het begin. Ook vind ik jammer dat hier geen studio opnamens waren geweest van Stars In Still Water en St. Naive (die later wel zijn uitgebracht op Go Live). Dan waren het maar 2 nummers extra, dan had het Go wel wat extra fijner gemaakt voor de luisteraar.

Uitblinkers.
-Go Do
-Tornado
-Around Us
-Kolnidur
-Grow Till Tall

Ik geef Go een welverdiende 4.0!

Dikkop
5 uitblinkers op een plaat met 9 nummers is idd vrij goed.

Ben ik hier echt de enige die dit plaatje minstens even sterk vind als de werken van Sigur Ros?
Deze plaat bevat toch ook een overvloed aan sfeer! Het is inderdaad in momenten vrolijker en poppier dan SR. Maar opzich is daar toch niets mis mee? Go Do bevat zelfs meer melancholische nummers (Tornado, Kolnidur, Sinking Friendships, Grow Till Tall en Hengilas) dan vrolijke in mijn ogen. Bovendien vind ik dat Go Do niet echt vergeleken kan worden met het (trouwens uitstekende) Untitled. Een wereld van verschil volgens mij.
Nuja, Het komt wel vaker voor dat mijn mening afwijkt van die van de musicmeters.

Je bent niet de enige. Ook al is de stijl/toon van dit album zeer verschillend van AB of (), toch zijn het allemaal prachtalbums. Dat is ten minste mijn mening. Het zijn verschillende albums die je ook op verschillende momenten op zal zetten maar beide zijn ze voor mij kwalitatief bijna van hetzelfde niveau. Ok, Go is wellicht makkelijker en toegankelijker maar ik vind het toch echt geweldig. De soort muziek van Sigur Ros, maar dan in een vrolijk jasje. Voor in de opkomende zomerzon met het dauw op de blaadjes, in plaats van de donkere avonden met sneeuw in de tuin. Sommige nummers dan, niet allemaal

avatar van kobe bryant fan
Zeer aardige Pop plaat, maar ik had er toch wat meer van verwacht bij momenten is het mij net iets te gelikt als ik dat zo mag omschrijven. Het klinkt ook allemaal bijzonder vrolijk in vergelijking met Sigur Ros.
Er staan een paar zeer mooie nummers op: Kolnidur, Grow Till Tall, Sinking Friendships. maar soms is het iets te hitgericht. Toch een ruime 3,5* voor Go.

avatar van Screenager
kobe bryant fan schreef:

Dan kan ik je vooral 'Go Live' aanraden, daar wordt zowat elke song van deze plaat naar een hoger niveau getild!

avatar van Teunnis
Zeker met het oog op Grow Till Tall is Go Live echt een aanrader. Waar het hier nog sterk onder doet voor de andere "epische climax"-nummers van Sigur Rós, kan het zich op de live-dvd meten met een Untitled #8.

avatar van oceanvolta
Voor de geinteresserden, ik zag eergisteren in Sounds te Delft een stapeltje Go liggen voor 3 euro per stuk.

Dan wandel ik er morgen maar eens naar toe! Dat kan ik niet laten liggen.

avatar van Deren Bliksem
Eat that, downlooiers!

Jav-
Wow... Dat kan ik ook niet laten liggen!

Hunter
Wat een superleuk plaatje dit. De hoes is al mooi, en de inhoud is zo.. Creatief.
Als ik niet beter wist is dit een Jonsi plaat

Vanaf de eerste keer dat ik Go Do hoorde was ik hooked. Het stuiterende Animal Aritmethic en het melancholische Tornado, en dan... Boy Lilikoi. De uitschieter op de plaat voor mij.
Ontzettend vrolijk dit, en een leuk soloplaatje.

Bravo Jonsi, Bravo.

Staan een paar pareltjes op...naar het einde toe blijft het wel wat minder hangen.

avatar van Monsieur'
Kleurrijke explosie op een ijzig wit canvas

Wanneer het sneeuwt en je hoort de eerste klanken van Boy Lillikoi.. Besef dan dat ik héél gelukkig word. Want dat schouwspel speelde zich een paar jaar geleden af. Kleine vlokjes op mijn zwarte jas en verspreid door mijn haren. Het opbeurende warme nummer in mijn oren en de ijzige wind in mijn gezicht. Dát is deze plaat ook. Een warme douche waarvan je af en toe even siddert van de kou. Kolnidur en Tornado geven je die koude momentjes terwijl Animal Arethmetic en Go Do eerst de temperatuur verhogen.
Grow Till Tall beluister ik vanaf een dak.. Kijkend naar de lichtjes, het enige wat zich in de hemel afspeelt is Jónsi zijn magische stem..
Zo weet alleen Around Us niet te bekoren, de rest is een prachtige mix van kleuren. Alles zit op het pallet. Van het grijze Tornado tot Hemelwitte Boy Lillikoi en blauwe Sinking Friendships.

Echt een prachtige plaat, zie graag een vervolg komen.

avatar van Johnny Marr
Tja, Jónsi in het engels, op de één of andere manier werkt het toch niet zo goed, vind ik. Dit mist zeker en vast de magie van Sigur Rós, en wat overblijft is een alleraardigst plaatje. Uitschieter is natuurlijk Grow Till Tall, dit zou zo een Sigur Rós-outtake kunnen geweest zijn. Maar dan wel één die terecht niet op een Sigur Rós-album is terechtgekomen, daarvoor is het net wat te standaard 'opbouw-uitbarsting'.

avatar van KKOPPI
Deze weer eens opgezet, was in vergetelheid geraakt (tevens hier op MuMe met het laatste bericht alweer 6 jaar geleden) maar wat heeft de tijd dit album goed gedaan!

Ben positief verrast, of herrast, dat is vanaf vandaag een woord.

Stijn_Slayer
Go laat aanvankelijk een poppier geluid horen, al valt dat over de gehele linie wel mee. Misschien dat ik het album daarom ietwat onderschat had. Onder zijn eigen naam heeft Jónsi een groter palet aan kleuren om mee te werken en dat hoor je terug in de weide productie en de geraffineerde arrangementen. Nummers als Tornado, Sinking Friendships, Kolnidur en Grow Till Tall horen bij het beste dat hij ooit maakte. Als zanger komt hij op dit album het beste voor de dag en dan vergeef ik hem de strofes in het Engels.

Met onder andere Go, Circe, Der Klang Der Offenbarung en Riceboy Sleeps is er ondertussen een volledige tweede discografie ontstaan die ik over de gehele linie eigenlijk nog interessanter vind dan die van Sigur Ros zelf.